کد خبر: ۷۴۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۰

گزارش ناظر خانه احزاب از تخلفات انتخاباتی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رییس میز احزاب در ستاد انتخابات گفت: برخی افراد رابه صورت بازرسی پنهان در قالب افرادی كه برای رای دادن می‌رفتند به برخی از صندوق‌ها فرستادیم اما گزارش‌های خوبی از این شعبات دریافت نكردیم .

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اكبر مرتضوی كیاسری اظهار كرد: تلاش كردیم در تهران تعدادی از نیروهای سیار خود را به صورت بازرسی پنهان در قالب افرادی كه برای رای دادن می‌رفتند به برخی از صندوق‌ها بفرستیم اما گزارش‌های خوبی دریافت نكردیم. در منطقه‌ای از تهران از 15 صندوق در حداقل 10 الی 12 مورد تخلف تبلیغاتی صورت می‌گرفت. در بعضی از حوزه‌ها در بیرون از شعب و مواردی نیز در داخل شعب توسط مامورین خود صندوق‌ها، لیست‌هایی از یك جناح منتشر می‌شد. ما گزارش‌هایی را برای مسوولان برگزاری انتخابات در این مورد نوشتیم.

وی گفت:‌ در دوره گذشته شكایات و گزارش‌هایی از تخلفات را به مسوولان انتخابات دادیم كه هنوز جواب شكایات و گزارش‌های مرحله اول را به صورت رسمی به میز احزاب اعلام نكرده‌اند.

رییس میز احزاب هم‌چنین در توضیح دیداری روز جمعه خود با وزیر كشور با مثبت دانستن نتایج این نشست گفت: این نشست و نشستی كه با رییس ستاد انتخابات شكل گرفت، شناسنامه گرانقدری را برای ما نگاشت؛ اما در خصوص محتوای این نشست باید گفت ما اگر در مقابل بعضی صحبت‌هایی كه ایشان مطرح می‌كردند سكوت كردیم و همین طور اگر ایشان بخش‌هایی از صحبت‌های ما را تحمل كرد به این دلیل بود كه ماهیت جلسه مناظره‌ای نبود و ما نخواستیم این جلسه را ادامه دهیم. برخی از عرایض ما شاید ایشان را قانع نكرد و مطالبی كه ایشان نیز گفتند ما را قانع نكرد؛ ما همچنان به بازرسی مردمی اعتقا داریم وقتی دولت می‌خواهد نظارت مردمی را بپذیرد باید دنبال راهكار قانونی هم باشد، می‌توان به دو صورت این مساله را محقق كرد؛ یكی طرح آن و آوردن آن در قانون انتخابات و دیگری استفاده از ظرفیت‌های قانونی است كه بتوان برخی نظارت مردمی را محقق كرد؛ باید گفت معرفی ناظر توسط میز احزاب و صدور حكم توسط بازرسی انتخابات، هیچ منع قانونی ندارد و ما بر آن تاكید داریم.
مسوول كمیته‌ انتخابات خانه‌ احزاب ادامه داد: آقای موسی‌پور به صراحت مطالبی در این رابطه گفته‌اند و آقای وزیر نیز با ملاحظه بیشتر توضیحی را دادند كه ما به احزاب نمی‌توانیم ناظر بدهیم. در پاسخ باید گفت آنان در واقع این ناظر را به نمایندگی یك نهاد مردمی به نام میز احزاب می‌دهند این سهمیه‌ احزاب نیست، ایجاد امكان نظارت مردمی برای میز احزاب است، چه بسا میز احزاب از نیروی حزبی استفاده نكند و نیروهای مردمی معرفی كند.

كیاسری تاكید كرد: اگر نگران معرفی نماینده توسط احزاب هستند و مساله حزبی بودن را به عنوان دغدغه عنوان می‌كنند، باید گفت پس چرا این شاخصه‌ در خود هیات بازرسی رعایت نمی‌شود. رییس بازرسی انتخابات از اعضای مطرح حزب موتلفه است؛ صرف نظر از این موارد نظر ما این است كه عضو حزب بودن به این معنا نیست كه اعمال سلیقه‌ای حزبی كند آیا 50 هزار بازرس هیات بازرسی هیچ كدام طرفدار هیچ كاندیدایی نیستند؟ آیا مرحله اول انتخابات و توجه به عملكرد میز احزاب و سابقه‌ای كه از خود به جا گذاشت ابهامات‌شان را برطرف نمی‌كند؟ آیا حتی به صورت ضمنی از كسی حمایت كردیم؟

كیاسری گفت: متاسفانه پاسخ‌ها قانع كننده نیست، البته این‌ها از دغدغه دوستان نشات می‌گیرد؛ اما توصیه و سفارش می‌كنیم كه این دغدغه‌ها را با در نظر گرفتن سوابق میز احزاب در این عرصه لحاظ كنند و در دوره‌های بعد با در نظر گرفتن سهیمه بازرسی این كار را انجام دهند و اگر اعتقاد دارند نظارت مردمی باید وجود داشته باشد از طریق طرح این موضوع به صورت قانون و قانونی كردن آن، خودشان این كار را انجام دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین