کد خبر: ۷۴۲۴۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰

جدیدترین آثار آیت الله جوادی آملی رونمایی شد

امروز با حضور خبرنگاران و پژوهشگران جدیدترین آثار آیت‌الله جوادی آملی در قم رونمایی شد.
جدیدترین آثار آیت الله جوادی آملی رونمایی شد
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در این مراسم بیان کرد: آیت‌الله جوادی آملی همواره سعی‌شان این بوده که علم را بشکافد و در آثار ایشان این موضوع قابل‌مشاهده است و در تحقیقاتی که به دست آوردند تحریر علوم است، آیت‌الله جوادی آملی ضمن شرح و تبیین رسالت خود را در باب تحریر می‌دانند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه رسالت دارند در بخش‌های مختلف علوم اسلامی بکوشند و هر جا که از کتاب و سنت می‌توانند استنباط کنند در قالب فقهی اقدام کنند که علم فقه و فلسفه و کلام می‌شود.

حجت‌الاسلام روح‌اللهی معاون آموزش و پژوهش بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء نیز در این مراسم بیان کرد: امروز جلد ۷۰ کتاب تفسیر تسنیم در حال چاپ و تا پایان سال پژوهشی جلد هشتادم آماده چاپ می‌شود، کتاب عقلانیت شهود ۹ جلد و ۶ جلد برای چاپ ارسال می‌شود و فهرست‌نویسی آن زمان‌بر است و تا آذر ۱۴۰۱ به‌صورت کامل به اتمام می‌رسد.

عمومی‌سازی اندیشه و آثار آیت‌الله جوادی آملی مورد تأکید است

وی بیان کرد: در کنار تنظیم و تولید آثار آیت‌الله جوادی آملی تدوین منظومه علمی ایشان موردتوجه قرار می‌گیرد که در قالب مجموعه آثار روش‌های دایرالمعارفی انجام می‌شود، عمومی‌سازی اندیشه و آثار آیت‌الله جوادی آملی مورد تأکید است و محتوای آن برای همگان قابل‌فهم باشد و این اقدام در حال انجام است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء عنوان کرد: ۱۱ رشته تخصصی داریم و تلاش می‌شود که به‌صورت پژوهش محور باشد و دو اقدام در حال انجام است، ۱۱۵ استاد در حال تدریس هستند و این اساتید در کنار دانش‌پژوهان فنون پژوهش را فرامی‌گیرند.

روح‌اللهی تصریح کرد: در مراکز حوزوی دکتری پژوهش محور نداریم و رشته‌های آموزشی حوزه همواره آموزش محور است وبرای ۳ رشته درخواست دکتری پژوهش محور کرده‌ایم تا دانش‌آموختگان بر اساس پژوهش آموزش‌های لازم را فرابگیرند.

همچنین سید عباس موسوی تبار معاون رسانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در این مراسم بیان کرد: پژوهش دقیق با یک رسانه غیر مغرضانه مدینه فاضله‌ای را رقم می‌زند، در دنیای پژوهش سرمایه‌گذاری عالمانه می‌تواند پرسود باشد، تولید پژوهش‌های مبتنی بر اصل روشنگری و مطابق با نیاز‌های روز جامعه ضرورت هر جامعه‌ای است.

وی تصریح کرد: پژوهشی که در رکاب رسانه باشد به موفقیت می‌رسد، جاده رسانه‌ای و ارتباطات دوجانبه و چندجانبه نیست بلکه یک جاده یک‌طرفه و در دست صاحبان قدرت است و متأسفانه در این صورت شاهد نتایج خوبی نخواهیم بود.

معاون رسانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: هر پژوهشی باید منجر به جریان سازی و آگاهی‌بخشی شود و این امر به کمک رسانه امکان‌پذیر است و پژوهش بدون رسانه یعنی پژوهشی کُند که در کنج کتابخانه‌ها جای دارد، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و تشویق جوانان به علم‌گرایی با شبکه‌های رسانه‌ای ازجمله ابزار رسانه است که می‌تواند در حوزه تحقیق و پژوهش انجام دهد.

۱۰۷ پروژه پژوهشی در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء انجام‌شده است

وحید احمدی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در این مراسم با اشاره به حضور ۱۰۰ پژوهشگر در این بنیاد بیان کرد: ۱۰۷ پروژه پژوهشی در این بنیاد انجام‌شده است که برخی از آن‌ها تا پایان امسال رونمایی می‌شود.

وی افزود: از جمله آن‌ها می‌توان به عقلانیت شهود، شماره‌های جدید فصلنامه حکمت اسراء و انواع و اقسام کتب تفسیر و تسنیم اشاره کرد، نرم‌افزار کتابخانه جامع اسراء سال گذشته رونمایی شد و شامل تمام آثار آیت‌الله جوادی آملی است، این نرم‌افزار تنها کتاب‌خوان نیست و برای یک پژوهشگر طراحی‌شده است.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء گفت: هوش مصنوعی برای فعالیت‌های مختلف این بنیاد ازجمله فعالیت‌های پژوهشی در آینده فراهم می‌شود.

احمدی گذار از نسل‌های اول و دوم به نسل‌های چهارم و پنجم در حوزه پژوهش را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: نسل پنجم در دنیا نوین است، اما ازآنجایی‌که رسالت حوزه انسان‌سازی و تمدن‌سازی است باید بدین امر نگاه ویژه داشت.

در این مراسم از جدیدترین آثار آیت‌الله جوادی آملی از جمله رحیق مختوم جلد ۳۳ و ۳۴ و ۳۵، عقلانیت شهود جلد ۳، تفسیر تسنیم جلد‌های ۵۷ الی ۶۱، ادب فنای مقربان جلد ۱۲ و تحریر نهج‌البلاغه جلد ۳ رونمایی شد.

شصت و یکمین جلد کتاب تفسیر تسنیم قرار است برای چاپ برود، در پایان شهریور سال ۱۴۰۱ همه تحقیقات درزمینهٔ تسنیم ارائه می‌شود، جلد ۶۱ تفسیر تسنیم زیر چاپ است و مجموع آن به ۸۰ جلد می‌رسد و پایان سال ۱۴۰۰ و یا درنهایت ۱۴۰۲ همه ۸۰ جلد توسط آیت‌الله جوادی آملی آماده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین