کد خبر: ۷۴۲۵۱
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۷
سید رضا اکرمی:

علما از دانشگاه انتظار و گلایه دارند

اگر بنا بر گلایه است از همگان گله کنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیدرضا اکرمی، اظهارات خطبای جمعه تهران، قم و مشهد و همچنین سخنان اخیر آیت‌الله مصباح‌یزدی را درباره وضعیت کنونی دانشگاه‌های کشور، صرفا انتظارات و توقعات علما از جامعه دانشگاهی خواند و گفت:‌ «البته اگر بنابر بیان انتظارات هست باید انتظارات از همه مجامع فرهنگی و علمی را مطرح کرد».

عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در این باره به خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: «30 سال است که از پیروزی انقلاب می‌گذرد و انصاف این است که بگوییم در این مدت کارهای فراوانی در زمینه‌های اقتصاد، سیاست و سازندگی کشور در ابعاد گوناگون انجام گرفته که دانشگاه‌ها در همه این زمینه‌های رشد و پیشرفت نقشی اساسی و مؤثر داشته‌اند».

وی ادامه داد: «البته این به آن معنا نیست که کمبودی وجود ندارد. دانشگاه‌های ما باید از هیات علمی گرفته تا دانشجویان، مدیران و مسئولان به گونه‌ای باشند که مورد نظر انقلاب اسلامی بوده‌است».

اکرمی اضافه کرد:‌ «به نظر می‌رسد که دانشگاه‌های نتوانسته‌اند از نظر اخلاقی، سیاسی و رفتاری خود را آنگونه که باید و شاید با مبانی مورد نظر انقلاب وفق داده و هماهنگ کنند و بر این اساس،‌ اظهارات ائمه جمعه گلایه‌های علماست از جامعه دانشگاهی نه اعتراض».

وی با تاکید بر اینکه باید معنا و محتوای کلام و واژه را درک کرد،‌ گفت:‌ «بدون شک این انتقادات و گلایه‌ها صرفا شامل جامعه دانشگاهی نمی‌شود، بلکه اگر از من طلبه سوال کنند که آیا حوزه‌های علمیه ما توانسته‌اند در سال‌های پس از انقلاب، آنگونه که مورد توقع و انتظار است عمل کنند، در پاسخ خواهم‌گفت "خیر"».

اکرمی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مقوله تولید عمل و نوآوری و شکوفایی گفت: «نوآوری و شکوفایی را نمی‌توان در جایی جست‌وجو کرد مگر در مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاهی و این را نمی‌توان از کوچه و بازار انتظار داشت».

عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: «متاسفانه ماه فروردین سال 87 گذشت، اردیبهشت نیز در حال گذر است اما هنوز حرکت خاصی جز سخنرانی‌‌ها و اظهارنظرها در زمینه نوآوری و شکوفایی نمی‌بینیم».

وی اضافه کرد: «اکنون سه میلیون و 500 هزار دانشجو در کشور داریم و این در حالی است که در آغاز پیروزی انقلاب، این رقم تنها 150هزار نفر بوده‌است. در چنین شرایطی باید از در و دیوار شهر تلاش در مسیر نوآوری و شکوفایی می‌بارید و این فضا احساس می‌شد».

اکرمی با اشاره به پیشرفت‌هایی که در بخش‌های مختلف به ویژه بخش درمانی و بهداشتی صورت گرفته، گفت:‌ «با همه این پیشرفت‌ها هنوز نتوانسته‌ایم در مورد ضایعات نان کاری انجام دهیم و این در حالی است که مواد غذایی در همه جای دنیا گران شده و خشکسالی هم مشهود است. در واقع این کار مجامع دانشگاهی است که الگوی علمی مصرف به جامعه ارائه کنند».

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در صورتی می‌توانند نوآوری داشته باشند که به لحاظ اخلاقی دانشجو در محیط امن و سالم اخلاقی درس بخواند،‌ افزود:‌ «دختر دانشجویی که به دانشگاه می‌رود باید در ظاهرش نشان دهد که این مسیر را به قصد علم‌اندوزی می‌پیماید».

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد:‌ «اکنون متاسفانه مصرف سیگار در دانشگاه‌های کشور بالاست و حتی وسعت مصرف دخانیات به مدارس ما کشیده می‌شود».

وی تاکید کرد: «کشوری که انقلاب کرده، باید همه کارهایش با جهش و جنبش همراه باشد».

اکرمی در عین حال گفت:‌ «باید توجه داشت که مشکلات را نباید صرفا به گردن دانشجو انداخت، هیات‌های علمی و مدیریت‌های دانشگاهی ما نقشی اساسی در شکل‌دهی به فضای دانشگاهی دارند. باید در انتخاب روسای دانشگاه‌ها دقت کافی داشت».

وی با انتقاد از تغییرات مکرر در مدیریت دانشگاه‌ها گفت: «رییسی که تنها دو سال می‌تواند، در جایگاه مدیریت قرار گیرد، بدون شک نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. ثبات مدیریتی موضوع مهمی است که دولت باید به آن توجه جدی داشته باشد».

اکرمی درپایان با تاکید بر ضرورت توجه به مرز بین انتظار از جامعه دانشگاهی و اعتراض به آن، گفت: «در عین حال اگر می‌خواهیم انتظار و گلایه‌ها را طرح کنیم باید انتظارات از همگان را بیان کنیم؛‌ چرا که حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این میان جای قابل نقد و اظهار گلایه هستند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین