کد خبر: ۷۴۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۹
رسول منتجب‌نیا:‌

به جای سرزنش دانشگاه،‌ خود را ملامت کنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رسول منتجب‌نیا، در واکنش به اظهارات ائمه جمعه تهران، مشهد و قم درباره فضای نامناسب دانشگاه‌ها اظهار داشت: بزرگانی که دغدغه‌ها و نگرانی‌های مشفقانه‌ای درباره دانشگاه‌ها دارند، به جای سرزنش دانشگاه در تریبون‌های مختلف، برای اصلاح امور دانشگاه برنامه‌ریزی کرده و وارد عمل شوند.

عضو شورای مرکزی اعتمادملی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب درباره ضرورت‌های طرح چنین مباحثی در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: «اینکه چه ضرورتی ایجاب کرده سه تن از بزرگان به ویژه آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه مراکز استان‌ها به صورت همزمان مسایل مربوط به دانشگاه‌ها را طرح کنند، برای من روشن نیست؛‌ اما اصل و نفس پرداختن به دانشگاه‌ها از جهات مختلف قابل بررسی است».

وی در این‌باره توضیح داد:‌ «از یک سو باید اذعان داشت که در وجود مشکلات علمی، اخلاقی و معنوی تردیدی وجود ندارد و من به عنوان یک استادیار دانشگاه که همه روزه با جامعه دانشگاهی سر و کار دارم، این نکته را تایید می‌کنم که در همه دانشگاه‌های ما البته گاهی با برخی تفاوت‌ها در شدت و حدت آن، ‌مسایل معنوی ضعیف است».

منتجب‌نیا با اشاره به این‌که "در دانشگاه‌های ما مسایل علمی هم ضعیف هستند"، افزود: «اما نکته مهم این است که باید دید این دانشگاه‌ها محصول کار چه افراد و مراکزی هستند. اگر در شرایط پیش از انقلاب به سر می‌بردیم، می‌توانستیم بگوییم که طاغوتی‌ها و طرفداران رژیم شاهنشاهی و وابستگان به آمریکا، انگلیس و شوروی در افکار دانشجویان رسوخ‌ می‌کنند و دانشگاه را به ابتذال می‌کشند».

وی اضافه کرد: «اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، و به ویژه پس از انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها در اختیار مسئولان نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت و با دستور حضرت امام شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد انقلاب فرهنگی و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت شکل گرفتند و متولی امور دانشگاه‌ها شدند».

منتجب‌نیا ادامه داد:‌ «از سوی دیگر، نهادی ایجاد شد به نام نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها که اخلاقیات و معارف اسلامی را در دانشگاه اشاعه دهد و دانشجویان را به این سو هدایت کند».

وی اضافه کرد: «اکنون در هر دانشگاهی، روحانیون اهل علمی هستند که تشکیلاتی دارند و امکانات خوبی در اختیار دارند و اگر در گذشته هم انجمن اسلامی برنامه‌های فرهنگی را عهده‌دار بود، امروز نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری این وظیفه را بر عهده دارد».

این عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی بر این اساس تصریح کرد: «بدون تردید اگر ضعفی هست نه به شاه،‌ نه به آمریکا و نه به انگلیس برنمی‌گردد بلکه به خود ما به عنوان متولیان امور دانشگاه‌ها بازمی‌گردد؛ باید دید که در این سال‌ها چگونه دانشگاه‌ها را مدیریت کرده‌ایم که امروز باید به صراحت بگوییم که از دانشگاه‌های ما از نظر معنوی و اخلاقی ضعیف هستند»؟!

وی تاکید کرد:‌ «اگر حاصل کار ما از هر ناحیه‌ و جنبه‌ای ضعف دارد، باید خود را ملامت کنیم نه دانشگاه و اساتید را».

منتجب‌نیا با اشاره به اینکه "اساتید کنونی دانشگاه‌ها اکثرا اساتید جدید و محصول انقلاب هستند و اساتید قدیمی یا در اقلیت‌اند و یا بازنشسته شده‌اند"‌، گفت: «اگر این محصول خوب است به مدیریت ما برمی‌گردد و اگر بد است هم باز به مدیریت ما بازمی‌گردد؛ بر این اساس معتقدم که این روش درستی نیست که هر روز از راهی و طریقی دانشگاه را زیر سوال ببریم».

وی ادامه داد: «متاسفانه روندی آغاز شده که هر روز به نحوی دانشگاه را مورد سرزنش قرار دهیم در حالی‌که این سیر‌ باعث می‌شود اگر تمایلی هم در دانشجویان و دانشگاهیان برای تقویت جنبه‌های معنوی‌شان وجود دارد، از بین برود».

وی با تاکید بر این‌که "بزرگان نظام که دغدغه دانشگاه‌ها را دارند باید به جای سرزنش دانشجویان از تریبون‌های مختلف به اصلاح امور و برنامه‌ریزی در این راستا بپردازند"، اضافه کرد: «باید دید که آیا دفاتر نمایندگی ولی فقیه توانسته‌اند در دانشگاه موفق عمل کنند یا خیر»؟

منتجب‌نیا با اشاره به این‌که "در دوران رهبری حضرت امام، من و آیت‌الله بیات از سوی ایشان مامور به تشکیل نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها شدیم"، گفت:‌ «هرچند که اولین قدم‌ها در این زمینه از سوی خود ما برداشته شد اما باید گفت که این اقدام تجربه شیرین و موفقی نبود و در بسیاری موارد ورود علما و روحانیون به دانشگاه‌ها نه تنها باعث رشد جنبه معنوی نشده بلکه تضادها را تشدید کرده و به مسایل سیاسی دامن زده و دانشجویان را در مقابل هم قرار داده‌است».

این عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی ادامه داد: «هرچند که همان زمان، برخی از بزرگان با تشکیل دفاتر نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها مخالف بودند ولی من این اعتقاد را ندارم که نفس این کار غلط است بلکه معتقدم افرادی که برای حضور در دفاتر نهاد نمایندگی رهبری انتخاب می‌شود در اغلب موارد نتوانسته‌اند نقش پدر و محور را ایفا کنند و در صورتی که این اتفاق می‌افتاد، این نهاد می‌توانست کارایی بالایی داشته باشد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین