کد خبر: ۷۴۲۷۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۲:۴۱
در بازدید خبرنگاران از روند آماده‌سازی نمایشگاه اعلام شد

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب: طبق زمان‌بندی پیش رفته‌ایم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرنگاران صبح امروز (شنبه) از روند آماده‌سازی بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل مصلا دیدن کردند.

به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه‌ آفتاب، به نقل از ایسنا، حمید قبادی - معاون اجرایی نمایشگاه کتاب - در توضیحاتی در این بازدید یادآور شد: «سال گذشته بعد از پایان نمایشگاه کتاب، شورای سیاست‌گذاری بیست‌ویکمین نمایشگاه کتاب کار خود را آغاز کرد، که یکی از کارهای آن، پیدا کردن نقاط قوت و ضعف و بررسی تمام موارد بود. از آبان سال گذشته، ستاد اجرایی نمایشگاه فعالیت خود را آغاز کرد، که در این زمینه، دستگاه‌های و سازمان‌هایی چون وزارت نیرو، شهرداری تهران، سازمان خدمات موتوری تهران، سازمان زیباسازی و آتش‌نشانی و اتوبوس‌رانی با ما همکاری داشتند».

او در ادامه افزود: «پیش از این قول داده‌بودیم روز پنجم اردیبهشت‌ماه غرفه‌ها را تحویل خواهیم داد که این قول محقق شده است. ما از پنجم شروع به تحویل غرفه‌های ناشران بزرگ کرده‌ایم و از امروز نیز عموم ناشران غرفه‌های‌شان را تحویل می‌گیرند».

قبادی همچنین با اشاره به نواقص سال گذشته، یادآور شد: «از نواقص سال گذشته که عنوان می‌شد، وجود کابل‌های برق زیر پای بازدیدکنندگان بود که با تمهیدات اندیشیده‌شده‌ وزارت نیرو، دیگر این معضل وجود ندارد. نکته‌ی بعد که سال گذشته به آن ایراد گرفته می‌شد، درباره‌ی اطلاع‌رسانی بود که بخش قابل توجهی از تابلوهای اطلا‌ع‌رسانی نصب شده و کیوسک‌های اطلاع‌رسانی نیز مستقر شده‌اند و تا دهم اردیبهشت،‌ تمام کیوسک‌های اطلاع‌رسانی کامل خواهند شد».

او با اشاره به رنگ‌های درنظر گرفته‌شده برای هریک از بخش‌های ناشران، گفت: «امسال رنگ‌ صورتی برای کودکان و نوجوانان است و بخش آموزشی، نارنجی خواهد بود. همچنین در صحن مرکزی نمایشگاه با همکاری فضای سبز شهرداری، میدان کتاب به وسعت ۵۰۰ متر طراحی شده است.
قبادی افزود: نوددرصد کتاب‌های بخش خارجی وارد و تحویل غرفه‌های آن بخش شده‌ و ناشران خارجی درحال چیدن کتاب‌های‌شان هستند».

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تصریح کرد: «امسال برای اولین‌بار، طبق جدول زمان‌بندی، عقب نبوده‌ایم».

او همچنین درباره‌ بازدیدکنندگان شهرستانی و مشکلاتی که سال گذشته وجود داشته است، توضیح داد: «با هماهنگی که با مدیریت مرقد امام خمینی (ره) صورت گرفته‌است،‌ بنا شده از مهما‌ن‌سرای مرقد استفاده کنیم و اتوبوس‌هایی که از جنوب کشور وارد می‌شوند، در آن‌جا مستقر خواهند شد. همچنین جنوب ‌شرقی نمایشگاه، پارکینگ اتوبوس‌های شهرستان‌هاست».

در ادامه‌ توضیحات قبادی، خبرنگاران از مراحل آماده‌سازی نمایشگاه کتاب دیدن کردند.

امسال، شبستان مانند سال گذشته به ناشران داخلی و دانشگاهی اختصاص دارد. سال گذشته از مشکلات عمده، سردرگمی بازدیدکنندگان برای یافتن غرفه‌های مورد نظرشان بود که امسال راهروها شماره‌گذاری شده‌اند.

در بخش انتهایی‌ شبستان، ناشران دانشگاهی که سال گذشته در رواق غربی مستقر بودند، حضور خواهند داشت و بخش دیگر ناشران این بخش در زیرزمین شبستان مستقر خواهند شد.

در شبستان، غرفه‌ها نسبت به سال گذشته کوچک‌ترند و یکی از ناشران که برای تحویل غرفه‌اش آمده بود، گفت: به ما گفتند هر شش کتاب، یک متر مربع، که با حسابی که کردیم، قرار شد ۳۵ متر غرفه به ما دهند که الآن می‌بینیم غرفه ۲۵ متر است.

همچنین در این بخش، غرفه‌هایی بسیار کوچک به عرض یک متر در نیم متر در کنار ستون‌ها قرار گرفته‌اند که فضای بسیار کوچکی به ناشرانی که در قسمت ستون‌ها، غرفه به آن‌ها رسیده، اختصاص یافته است. قبادی در این‌باره گفت، نمی‌توان ستون را جابه‌جا کرد، و در پاسخ به این‌که قدری به عرض این غرفه‌ها اضافه می‌شد، عنوان کرد: «در این‌صورت، جا برای ناشران دیگر کم می‌آمد».

در بخش دیگری از این بازدید، از بانک صادرات که در محل نمایشگاه مستقر است، دیدار صورت گرفت. معاون اجرایی نمایشگاه در توضیحاتی در این‌باره گفت: «امسال دوهزار کارت‌بانک پیش‌بینی شده است که همه‌ی ناشران باید داشته باشند و تحویل غرفه به داشتن کارت‌بانک منوط است».

اما بخش دیگری که امسال با تغییر مواجه شده، بخش ناشران کودک و نوجوان است که فضای سال گذشته‌ی آن، امسال جای خود را به بخش جنبی داده و روبه‌روی در انتهایی شبستان قرار دارد. این بخش سال گذشته با مشکلاتی از جمله موکت‌های کهنه و فرسوده مواجه بود، که به گفته‌ی قبادی، موکت‌ها همگی تعویض خواهند شد. در بخش یادشده همچنین تصاویری با الهام از کتاب‌های کودک به دیوارها نصب شده و داربست‌هایی وجود دارند که از بالای آن‌ها سیم برق رد شده است.

بخش ناشران خارجی ریالی در قسمت پایینی مکان ناشران کودک و نوجوان مستقر است، که این بخش نیز در حال غرفه‌بندی است.

از سوی دیگر، بخش جنبی که هنوز برنامه‌های دقیق آن مشخص نشده، در کنار بخش ناشران کودک و نوجوان قرار گرفته است.

امسال در نمایشگاه، تانکرهای آب مستقرند و برخلاف سال گذشته، مشکل کمبود آب وجود نخواهد داشت. ضمن این‌که کیوسک‌های اطلاعاتی نیز نصب شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین