کد خبر: ۷۴۲۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۲:۱۹

چای ایرانی زیر پای باندهای قاچاق!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس هیات مدیره سندیكای كارخانجات چای شمال قاچاق چای را تهدیدی برای این صنعت برشمرد و خواستار برخورد جدی با قاچاقچیان، حداقل در مبادی ورودی و خروجی استان‌ها و فروش آنها در مغازه‌های سراسر كشور شد.

به گزارش ایسنا، سعید رحمت سمیعی با بیان اینكه مدیران كارخانه‌ها سرمایه در گردش ندارند افزود: «وضعیت چای به قدری نابسامان است كه ما با وجود قیمت تمام شده 900 تومان در هر كیلو مجبوریم برای هزینه‌های جاری خود هر كیلو چای را با قیمت 550 تا 600 تومان بفروشیم كه در این زمینه از استاندار گیلان درخواست كردیم تمهیداتی بیاندیشند كه حداقل كیلویی 200 تومان هزینه تولید به‌طور علی‌الحساب دراختیار مدیران كارخانه‌ها قرار بگیرد».

سمیعی بابیان اینكه دولت با حمایت خود می‌تواند فرصت‌هایی را در اختیار این صنعت قرار دهد به نمونه‌ای از این فرصت‌ها اشاره كرد و گفت: «شورای اقتصاد طرحی را مصوب كرده بود كه پنج هزار تن چای كیفی را با قیمت كیلویی چهار هزار تومان از كارخانه‌ها خریداری كند كه ما خواستار تعیین بودجه برای این اقدام هستیم».

وی با یادآوری اینكه براساس دستور رییس جمهوری تمامی ادارات دولتی ‌باید فقط از چای ایرانی مصرف می‌كردند، ادامه داد: «متاسفانه گاهی دیده می‌شود كه در برخی ادارات یك كیلو چای ایرانی خریداری و در مقابل فاكتور پنج كیلو چای ایرانی را ارائه می‌كنند كه در این زمینه ما خواستار این هستیم كه اداره‌ها فقط از سندیكا چای خریداری كنند و فاكتور سندیكا نیز مورد عمل قرار گیرد».

او اضافه كرد: «با توجه به اینكه در حال حاضر مقداری صادرات چای به كشور عراق داریم بهتر است در ایران نشستی با سفیر این كشور برگزار و در آن تفاهم‌نامه‌ای امضا شود كه ما بتوانیم به‌طور مستقیم وارد قرارداد با این كشور شویم و به این طریق دست واسطه‌ها و دلال‌ها را از میان برداریم».

رییس هیات مدیره سندیكای كارخانجات چای شمال با بیان اینكه صورت جلسه‌ای در تاریخ 24 فروردین ماه با حضور استاندار گیلان نوشته و سازوكار خرید چای خشك كارخانه‌های چای، به‌صورت شفاهی اعلام شد افزود: «به‌دلیل اینكه این ساز و كار برای تولید اقتصادی كارخانه‌ها مناسب نبود در نتیجه مورد اعتراض و مخالفت سندیكا و مدیران كارخانه‌های چای قرار گرفت».

سمیعی گفت: «سال گذشته كارخانه‌ها تمام صد درصد بدهی‌ خود را به‌طورچای تحویل دولت می‌دادند ولی براساس این سازوكار اعلام شده، در سال جاری ‌باید كارخانه‌ها 50 درصد بدهی خود را به‌صورت نقدی و 50 درصد را به‌صورت چای تحویل دهند كه همین امر مورد اعتراض تولیدكنندگان چای خشك قرار گرفت».

وی با اشاره به اینكه 50 درصد چای تحویلی كارخانه‌ها نیز براساس این دستورالعمل باید با قیمت كیلویی 700 تومان فروخته می‌شد، ادامه داد: «با توجه به اینكه هر كیلو چای خشك برای كارخانه‌ها حداقل 900 تومان هزینه در بر دارد، بنابراین این قیمت‌ نیز مورد اعتراض كارخانه‌ها قرار گرفت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین