کد خبر: ۷۴۳۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷

آلمان سفیر روسیه را احضار کرد

آلمان در پی رای دادگاه مبنی بر حبس ابد شهروند روس به اتهام ترور فرمانده میدانی چچنی سابق در برلین در سال ۲۰۱۹ دو کارمند سفارت مسکو را عنصر نامطلوب اعلام و سفیر روسیه را احضار کرد.
آلمان سفیر روسیه را احضار کرد
آفتاب‌‌نیوز :

آلمان در پی صدور حکم دادگاهی که روسیه را مسؤول یک قتل در برلین معرفی کرده بود، دو دیپلمات روسی را اخراج و سفیر روسیه را احضار کرد.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که قتل شهروند چچنی در برلین در سال ۲۰۱۹ نقض اساسی قوانین و خودمختاری آلمان محسوب می‌شود و بار سنگینی بر دوش روابط آلمان و روسیه خواهد گذاشت.

وی گفت: ما بر این اساس سفیر روسیه را احضار کردیم. ما به وی اعلام کردیم که دو تن از اعضای این سفارت عنصر نامطلوب اعلام شده‌اند.

به گزارش دویچه وله، در پرونده رسیدگی به قتلی که در پارک "تیرگارتن" برلین رخ داد، متهم وادیم کراسیکوف به جرم قتل و داشتن غیرقانونی سلاح به حبس ابد محکوم شد.

در حکم دادگاه آمده است که بر اساس شواهد اثبات شده، متهم تبعه روسیه در ماه اوت ۲۰۱۹ یک گرجستانی چچن‌تبار را در پارک "تیرگارتن" واقع در مرکز برلین، پایتخت آلمان به ضرب گلوله به قتل رسانده است.

علاوه بر این، دادگاه به این یقین رسیده است که این قتل به دستور مقامات دولتی روسیه صورت گرفته است.

در حکم دادگاه تصریح شده است: «این عمل مجرمانه از سوی کمک‌کنندگانی که در برلین مستقر بوده‌اند، به دقت تدارک دیده شده بود.»

قضات دادگاه این جرم را از نظر حقوقی "بسیار سنگین" دانسته‌اند و به همین دلیل آزادی پیش از موعد متهم عملا منتفی است.

هیئت قضات درخواست میزان جرم از سوی دادستانی فدرال آلمان را به طور کامل پذیرفتند. به دلیل اهمیت ویژه این پرونده، دادستانی فدرال آلمان روند تحقیقات قضایی و تنظیم دادخواست را برعهده گرفته بود.

وکلای مدافع کراسیکف، اتهامات موکل خود را اثبات شده نمی‌دانند.

دادستانی فدرال آلمان می‌گوید، یقین دارد که فرد متهم افسر سرویس اطلاعات داخلی روسیه (FSB) و مأمور اجرای قتل‌های دیگری نیز در خارج از کشور هم بوده است. از نظر دادگاه بسیاری شواهد حاکی از مسؤولیت این فرد در قتل‌های دیگر نیز بوده؛ اما اثبات نهایی میسر نشده است.

متهم روس به هنگام ارتکاب جرم در برلین مدارک هویت جعلی دریافت کرده بود.

این درحالی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز اعلام کرد، روسیه هرگز مساله اخراج دو تن از دیپلمات‌هایش از برلین را بدون پاسخ مناسب نخواهد گذاشت.

او افزود: رویکردهای غیردوستانه برلین بدون پاسخ مناسب باقی نمی‌ماند و در این باره به زودی اظهار نظر خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین