کد خبر: ۷۴۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۲
سخنگوی وزارت امور خارجه:

تغییر نام خلیج فارس دروغ محض است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت خارجه درباره نام خلیج فارس و اینكه برخی تلاش می كنند این نام را تغییر بدهند گفت: این نام نامی است كه ایران براساس اسناد تاریخی بر آن تاكید دارد و در اسناد معتبر بر ان تاكید شده است.

به گزارش شبكه خبر، حسینی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: تلاش هایی كه برخی سایت های اینترنتی و دیگران مطرح می كنند دارای اغراض سیاسی است و نمی توان یك نام تاریخی را با رای و اقدامات تبلیغاتی مغرضانه و نسنجیده تغییر داد.

وی با بیان اینكه افراد اهل بررسی از این موضوع مطلع هستند و در اسناد سازمان ملل نیز نام خلیج فارس به ثبت رسیده است ، گفت: برخی تلاش ها در این زمینه جنبه دولتی دارد كه باید به آن پاسخ داده شود و وزارت خارجه ، سازمان های ذیربط و مردم ایران در داخل و خارج نیز اقداماتی را آغاز و پیگیری می كنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش درباره شلیك ناوهای آمریكایی به سوی دو قایق ایرانی گفت : این امر در راستای تلاش آمریكا به منظور فضاسازی در منطقه و دروغ محض است.

محمدعلی حسینی با بیان اینكه مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران هم چنین حادثه ای را تكذیب كرده اند، گفت : آمریكایی ها تلاش دارند فضای منطقه را به گونه ای متشنج نشان دهند تا از آن بهره برداری سیاسی كنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به همكاری های ایران و آژانس گفت: جمهوری اسلامی ایران به همه موضوعات مطرح شده از سوی آژانس در قالب مدالیته پاسخ داده و به مطالعات ادعایی پاسخ نخواهد داد.

حسینی درباره اظهارات برخی مقامات آژانس گفت: هر شش موضوع مطرح شده از سوی اژانس حل و فصل شده و براساس آنچه خود آژانس به ما اعلام كرده است ، مطالعات ادعایی پایه و اساس محكمی نداشته و نمی تواند به عنوان یك موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: با مطرح شدن موضوع مطالعات ادعایی ما قبلا ارزیابی خود را در این باره به اژانس ارائه كرده ایم و ضرورتی برای طرح مجدد آنها نمی بینیم .

حسینی در خصوص سفر هاینونن معاون مدیر كل اژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این سفرها در چارچوب همكاری های ایران و اژانس است و همچنان ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به سفر هیئتی از اژانس به ایران در همین هفته اشاره كرد و گفت : همه این سفرها تنها در چارچوب مقررات آژانس و ان پی تی است و ما به عنوان عضو عادی آژانس این گفتگوها را برگزار خواهیم كرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اظهارات وزیر دفاع آمریكا درخصوص بررسی گزینه حمله نظامی به ایران ، این ادعا را بی اساس دانست و گفت : چنین اتفاقی پیامدهای خطرناكی برای منطقه و جهان خواهدداشت.

محمدعلی حسینی افزود: ما اعلام می كنیم با توجه به مشكلاتی كه آمریكایی ها در عراق و افغانستان دارند بعید می دانیم خود را وارد مهلكه بزرگ و خطرناكی بكنند كه خودشان هم در خطرساز بودن ان برای منطقه و جهان اذعان دارند.

وی درباره مذاكرات ایران و امریكا درباره امنیت عراق هم گفت: مواضع ما فرقی با قبل نكرده است اما اگر نظرات ایران لحاظ شود این گفتگوها برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس جمهور به هند و پاكستان گفت: سفر اصلی رئیس جمهور به سریلانكاست اما در حاشیه آن به هند و پاكستان هم سفری كوتاه خواهد كرد.

حسینی درباره اهداف این سفرها گفت: در سفر رئیس جمهور به سریلانكا دو طرح مهم توسعه پالایشگاه و نیروگاه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و اسنادی نیز در این باره آماده شده است.

وی افزود: در سفر كوتاه رئیس جمهور به هند و پاكستان هم موضوع گسترش روابط دوجانبه با این كشورها و پروژه مهم خط لوله صلح مورد تاكید و بررسی قرار می گیرد.

حسینی همچنین درباره بازداشت محموله ارسالی از روسیه توسط جمهوری آذربایجان گفت: این محموله برای نیروگاه بوشهر ارسال شده بود كه در آذربایجان توقیف شده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت : ارسال این محموله در راستای مقررات بین المللی است و هیچ گونه منعی برای ورود آن به ایران وجود ندارد.

وی از پیگیری مقامات روسی و ایرانی برای ارسال محموله به كشورمان خبر داد و گفت : در تماسی كه با سفیر آذربایجان در تهران داشته ایم آزادسازی هر چه سریع تر این محموله را خواستار شدیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین به كشته شدن دو جوان ایرانی به دست پلیس مرزی آذربایجان گفت : هر چند برای ترددهای غیرقانونی برخوردهایی معمولا صورت می گیرد اما كشته شدن این دو جوان پذیرفتنی نیست و ما در حال پیگیری این ماجرا هستیم.

حسینی همچنین درباره جایگزینی مسئولیت كشورهای مشترك المنافع گفت : آقای شیخ عطار جانشین وزیر محترم امور خارجه با حفظ سمت جایگزین آقای صفری در این سمت شده اند.

حسینی گفت : مواضع ایران درباره رژیم حقوقی دریای خزر هیچ تغییری نكرده و جایگزینی افراد نمی تواند دلیلی بر تغییر موضع ما باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین