کد خبر: ۷۴۳۳۷
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۱
گزارش نشست خبري:

همايش يكصد سال بلديه در ايران

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: همایش یک‌صد سال بلدیه (شهرداری) در ایران در روز نهم اردیبهشت ماه مصادف با روز شوراها، 9 اردیبهشت در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی آفتاب ،حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور دبیر ستاد گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس شهرداری‌ها در ایران که در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تشکیل شده، درباره‌ اهداف این ستاد و برنامه‌های آن به خبرنگاران گفت: «این ستاد طی سال گذشته چندین همایش علمی در حوزه‌ی مدیریت شهری برگزار کرده که از جمله‌ی آنها همایش پسماند و همایش فضای سبز را می‌توان نام برد».

همچنین سازمان و ستاد در نظر دارد برای نخستین بار و با همکاری شهرداری‌های کشور، روزنامه‌ شهروند را منتشر کند.

انتشار این روزنامه به دلایل سیاسی سال گذشته منتشر نشد لیکن در هفته‌های آینده نخستین شماره‌ آن به طور عمومی عرضه خواهد شد.

از دیگر فعالیت‌های ستاد در این سال برگزاری همایش علمی یکصد سال بلدیه در ایران است که کارهای علمی این برنامه در مؤسسه مطالعات فرهنگ و تمدن ایران‌زمین انجام شده است.

دکتر قربان بهزادیان‌‌نژاد رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگ و تمدن ایران‌زمین در این نشست گفت: «دبیرخانه همایش علمی یکصد سال بلدیه در ایران از خردادماه سال 86 در محل مؤسسه با حضور استادان تاریخ، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و جغرافیا فعال شد».

طی این مدت تعداد زیادی مقاله به دو شیوه‌ فراخوان و سفارش، جمع‌آوری شد که از آن میان نهایتاً 23 مقاله برای چاپ و 16 مقاله برای ارائه در روز همایش و سخنرانی انتخاب شد.

دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد استاد تاریخ دانشگاه تهران و دبیر علمی همایش به همراه همکاران ایشان: «دکتر ناصر تکمیل همایون استاد تاریخ و جامعه‌شناسی، دکتر داریوش رحمانیان، دکتر غلامرضا ظریفیان و چند تن دیگر از عزیزان دانشگاهی با حضور در جلسات هیئت علمی همایش، نسبت به تعیین محورها، بررسی موضوعات و داوری مقالات طی هشت ماه گذشته جلسات منظمی را برگزار کردند».

با توجه به تشکیل دبیرخانه گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس شهرداری‌ها در وزارت کشور، با همکاری و مساعدت جناب حجت‌الاسلام ناصری‌پور دبیر این دبیرخانه، برنامه‌ی مؤسسه با حمایت صد در صد ایشان محقق گردید. 

در این همایش یک‌روزه استادانی نظیر دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، دکتر ناصر تکمیل‌همایون، دکتر اسماعیل شیعه، دکتر عبدالرسول خیراندیش، دکتر حکمت‌الله ملاصالحی، مهندس محمد بهشتی، احمد وکیلیان، دکتر فاروق خارابی، دکتر محمدعلی اکبری، سخنرانی خواهند کرد.

همچنین مراسم با سخنرانی مهندس سیدمهدی هاشمی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌ها (رئیس ستاد تبصره 13) آغاز خواهد شد.

از جمله برنامه‌های جنبی همایش، نمایش مستندی از تصاویر تهران و سایر شهرهای ایران در یکصد سال پیش، انتشار و توزیع رایگان سه ویژه‌نامه با عناوین یکصد سال بلدیه در ایران (شامل یادداشت‌ها، گفتگو، متن نخستین قانون بلدیه و تاریخچه‌ی بلدیه در ایران و چکیده مقالات همایش)، شهر در قاب یکصد سالگی (تاریخچه‌ی تصویری شهر و فرهنگ آن در یکصد سال پیش)، و رساله احکام قانون اداره‌ی بلدیه به قلم عالم عصر مشروطه سیدعبدالحسین لاری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین