کد خبر: ۷۴۳۴۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵

ریزش‌های تمام نشدنی بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه ۲۴ آذر) با ۵۶ هزار واحد افت نسبت به هفته قبل به عدد یک میلیون و ۲۹۳ هزار واحد رسید؛ بر این اساس افت شاخص کل در هفته جاری ۴.۳ درصد بود.
ریزش‌های تمام نشدنی بورس
آفتاب‌‌نیوز :

شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (هفته گذشته) در حالی با رقم یک میلیون و ۳۴۹ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم در (۲۴ آذرماه) به یک میلیون و ۲۹۳ هزار واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۶۳ هزار و ۵۸۶ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۴۴ هزار و ۵۰۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۲۸ هزار و ۷۸۳ واحد به عدد ۲۱۶ هزار و ۶۹۶ واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نماد‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه دارویی برکت (برکت)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ایران‌خودرو (خودرو)، ملی صنایع مس ایران (فملی) در گروه نماد‌های پر تراکنش قرار داشتند.

زمان انتخابات همه کاندیدا‌ها پرچم بازار سرمایه را به دست گرفته بودند. حسن فهیمی‌راد، از پیشکسوتان بازار سرمایه و معاون پیشین دبیرکل بورس تهران معتقد است؛ تا زمانی که از بورس مراقبت نشود این ریزش‌های بورس ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد این بازار در حال حاضر اولویت مسوولان کشور نیست، این در حالی است که زمان انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری همه کاندیدا‌ها پرچم بازار سرمایه را به دست گرفته بودند و با شعار‌های عجیب بهبود شرایط بورس در یک ماه و یک هفته وارد کارزار انتخابات شده و کسب آرا کردند.
فهیمی‌راد در ادامه گفت: حال این سوال مطرح می‌شود که چرا پس از انتخابات این شعار‌ها به کلی فراموش شده است و امروز هم با برخی انتصاباتی که در بورس انجام شده می‌بینیم که به نظر می‌رسد نمی‌خواهند بازار سرمایه موفق عمل کند این در حالی است که بازار سرمایه بازاری زنده است که نیاز به مراقبت دارد.

راه توسعه اقتصادی از دروازه بورس است

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هم در زمان افزایش بیش از انتظار شاخص‌ها و هم در زمان کاهش بی‌رویه آن باید ابراز نگرانی کرد، گفت: هر اقدامی که در جهت توسعه اقتصادی کشور صورت گیرد باید از دروازه بورس عبور کند.

او ادامه داد: تاکنون دولت از این بازار حدود هزاران میلیارد تومان اوراق به فروش رسانده که مرکز آن در بازار سرمایه بوده است و همان‌گونه که دولت از این بازار سود می‌برد باید مراقب آن هم باشد.

فهیمی‌راد تصریح کرد: متاسفانه هیچ کس در این شرایط و در زمان افت شاخص‌ها پاسخگو نیست و حتی رییس سازمان بورس هم صحبت قانع‌کننده‌ای در این باره نمی‌کند تا علت اصلی این ریزش‌ها را بیان کند، اینکه می‌گویند بازار اوراق بدهی با بازار سهام فرق دارد به اعتقاد من درست نیست، چراکه در نهایت از این بازار پول خارج می‌شود. این درس اول اقتصاد است زمانی که پول از بازار خارج شود عده‌ای سهم‌شان را می‌فروشند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: زمانی که به بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها تکلیف می‌کنند که این اوراق را بخرند آن‌ها هم اقدام به خرید می‌کنند. البته اشکالی هم ندارد و می‌خرند، اما آقایان بگذارند بازار هم فعالیت خودش را داشته باشد. این موضوع مهمی است که بازار سرمایه بازاری دستوری نیست که برخی تکلیف می‌کنند بازار باید درست و نگرانی مردم رفع شود.

فهیمی‌راد با بیان اینکه امروز این بازار نیازمند یک مکانیسم و راه‌حل جدی است، افزود: سهامداران باید امروز متقاعد شوند که این بازار رو به بهبود است، اگر مردم امروز سرمایه‌های‌شان را به جای سوداگری (خرید دلار و سکه و ...) به بورس آورده‌اند باید به نحوی به آینده بازار امیدوار شوند.

بازار سرمایه روند طبیعی ندارد

او ادامه داد: دستکاری در بورس و باطل کردن سهم‌ها نشان می‌دهد که این بازار روند طبیعی ندارد و این موضوع قابل درک نیست که یک روز همه سهم‌ها منفی و یک روز همه مثبت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که این روند ریزش‌ها در بازار سرمایه و این اصلاحات چقدر طبیعی است، افزود: این اصلاحات اصلا طبیعی نیست، زیرا اصلاحات به مرور انجام می‌شود و بر اساس عملکرد شرکت‌ها و فاکتور‌ها این روند انجام می‌گیرد و مشخص است که این اصلاحات دستوری است بالاخره همان‌گونه که گفته می‌شود بورس آینه تمام‌نمای اقتصاد است مگر می‌شود این میزان ضد و نقیض شود؟ او ادامه داد: چه اشکالی دارد از پیشکسوتان بازار و روسای قبلی پرسیده شود که چگونه این مشکلات را در بورس برطرف کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مذاکرات و اخبار سیاسی و تاثیر آن بر بورس گفت: در صورتی که مذاکرات سرنوشتی مثبت داشته باشد بازار سرمایه نیز به موازات آن با توجه به وضع مالی شرکت‌ها رشد می‌کند و عملکرد شرکت‌ها و سود‌هایی که پیش‌بینی شده بر بورس تاثیر خواهد داشت.

وزیر اقتصاد به سرمایه‌گذاران خرد/ پاسخگو باشد

او ادامه داد: در حالی که وزیر اقتصاد باید به افرادی که در بازار سرمایه پول آورده‌اند و سرمایه‌گذار خرد شده‌اند پاسخگو باشد، تنها به افرادی که بخشنامه صادر می‌کنند یا به نمایندگان مجلس پاسخگو است این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته برای این بازار تلاش شده تا ۵۰ میلیون نفر امروز سهامدار داشته باشد و این بازار یک‌شبه کشف نشده و هر زمان نوسان داشته طی این سال‌ها حل شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طی دو سال قبل بیش از نصف سرمایه مردم در این بازار از بین رفت، گفت: حتی در این شرایط هم اغلب مردم برای توسعه کشور در بورس فعالیت می‌کنند، به امید اینکه بازار به روند طبیعی خود برگردد، اما متاسفانه می‌بینیم که کسی پاسخگو نیست و حتی بازار خودرو که دلال‌ها در آن هستند بیشتر از این بازار شفاف است و به مردم پاسخگو هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین