کد خبر: ۷۴۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۱

دیدار اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با مراجع تقلید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت هفته گذشته با آیات عظام، صانعی، منتظری و گرامی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، در ابتدای این دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان سراسر کشور از برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان منتقد در دانشگاهها و محاکم قضایی و همچنین وضعیت علمی دانشگاهها گزارشی ارائه نمودند.

یکی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به نمایندگی از سایر اعضا گفت: «متاسفانه با آغاز سال جدید شاهد افزایش برخورد با فعالین مدنی در جامعه هستیم، آقایان باقی و قابل را به زندان بردند و برخورد با فعالان عرصه‌های زنان، کارگران و دانشجویان شدت گرفته‌است. گروهی تلاش می نمایند با هر شیوه‌ای صدای منتقدان را خاموش نمایند.»

وی تاکید کرد: «از سوی دیگر معیار انتصاب افراد تخصص نیست وافراد هرچه بیشتر تملق گویی نمایند به پستهای کلیدی‌تری دست می یابند که نمونه بارز آن انتصاب فردی به سرپرستی وزارت کشور است که گفته بود:"شخصی به من گفت اگر قرار بود پیامبر دیگری بیاید آن احمدی نژاد بود."»

همچنین برخوردهای شدید انضباطی و محرومیت دانشجویان از تحصیل، طرح امنیت اجتماعی و طرح سهمیه بندی جنسیتی از دیگر مواردی بود که اعضا این اتحادیه به صحبت در خصوص آن پرداختند.

آیت الله صانعی: اتهاماتی مثل براندازی و جاسوسی را نباید بی پروا به کسی نسبت داد

آیت الله صانعی در دیدار با اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) گفت: «هر کس با هر عقیده دینی، اسلامی و دانشگاهی وقتی کاری را برای خدا و در راه اصلاح نظام انجام می‌دهد اگر مشکلی برایش پیش آید نباید ناراحت شود و استقامتش را از دست دهد چون وظیفه‌اش را انجام داده و انجام وظیفه پیروزی است».

این مرجع تقلید افزود: «وظیفه فعالان سیاسی هشدار دادن برای آگاه کردن مردم است و نباید برای پست و مقام مبارزه کرد».

ایشان با اشاره به معضلات وناهنجاری های اقتصادی و اجتماعی و برخی راهکارهای غلطی که مسئولین ارائه می‌کنند افزودند: «ما امروز با مشکل ازدواج جوانان مواجه هستیم و برخی مسئولین به جای اینکه به صورت ریشه‌ای با این معضل مواجه شوند می‌گویند کسانی که مشکل مالی ندارند بروند و زن دوم بگیرند. آخر مگر ازدواج تجارت است که کسی که پول بیشتری دارد برود زن دوم بگیرد باید مشکل معیشت و مسکن جوانان حل شود».

ایشان با انتقاد از از اتهام زنی به فعالان سیاسی و مدنی تأکید کردند: «تهمت براندازی گناه بزرگی است. اگر هم جرمی رخ داده باید در دادگاه صالحه بررسی شود. اتهاماتی مثل براندازی و جاسوسی را نباید بی پروا به کسی نسبت داد زیرا قبح قضیه از بین می رود».

آیت الله گرامی: محروم کردن دانشجویان از تحصیل به خاطر ابراز عقیده خلاف شرع است

آیت الله گرامی در دیدار با اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان سراسر کشور( دفتر تحکیم وحدت) گفت: «در عمل سیاسی باید شرایط و مصلحت را سنجید، زمانی شرایط به نحوی است که افراد را به خاطر انتقادات درستی که دارند متهم به کفر می نمایند. در این شرایط انسان باید بسیار هوشیارتر عمل کند. این مساله از صدر اسلام نیز بوده‌است که نمونه بارز آن برخوردهای صورت گرفته با حضرت علی (ع) و سایر ائمه است».

این مرجع تقلید در ادامه گفت: «برخی خلفا از جنگ استقبال می نمودند و سعی می کردند همواره مسلمین در جنگ باشند و مردم رابه جنگ می‌فرستادند تا شرایط داخلی به نحوی شود تا علی(ع) و امثال ایشان نتوانند حرفی بزنند».

ایشان سپس به شرح انواع مختلف روشهایی پرداختند که ائمه باتوجه به شرایط روز جامعه برای حفظ اسلام در پیش می‌گرفتند و افزودند: «در زمان امام حسن شرایط به نحوی بود که اگر او می خواست بجنگد نه تنها به هدف نمی‌رسید بلکه خودش و یارانش از بین می رفتند. امام حسین جنگید خودش و یارانش هم شهید شدند، اما ارزشش را داشت».

ایشان با توجه به این مسائل به اعضاء شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت گفت: «شما نیز با توجه به شرایط روز و امکاناتی که دارید رفتار نمایید و انشاءالله سختی‌ها آسان می شود».

ایشان در پاسخ به سوالات دانشجویان در زمینه محرومیت از تحصیل، سهمیه بندی جنسیتی و طرح امنیت اجتماعی نیز افزودند: «محروم کردن افراد از تحصیل به خاطر ابراز عقیده هم خلاف شرع است و هم خلاف عقل. اگر دانشجویی دین دار از تحصیل محروم شود به ضرر مملکت خواهد بود و اگر کسی هم بی‌دین باشد و از تحصیل محروم شود هیچ سودی نخواهد‌داشت جز اینکه وی بیشتر به سمت بی دینی تمایل می‌یابد». 

این مدرس برجسته حوزه علمیه قم ضمن مخالفت با برخوردهای غیر معمول در طرح امنیت اجتماعی گفت: «اسلام اجازه تحقیق و تفحص در امور افراد را نمی‌دهد و حتی اگر دختر و پسری با هم راه روند کسی حق ندارد بگوید شما با هم چه نسبتی دارید».

آیت‌الله گرامی در پایان اضافه کرد: «روحانیت وظایف گوناگونی دارد که بخشی از آن بیان احکام است در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی نیز اگر شرایط سخت بود و دیدید برخی روحانیون کاری نمی‌کنند نظرتان از اصل بارنگردد».

همچنین آیت‌الله منتظری در دیدار با اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، ضمن ابراز تأسف از زندانی شدن حجت‌الاسلام هادی قابل و همچنین عمادالدین باقی گفت: «افراد خدمتگزار و متدین به اسم‏ ‏اسلام کنار گذاشته می‌شوند. ایشان نه ضد نظام‏ ‏است نه ضد دین. آنها و امثال آنها افرادی خدمتگزارند كه حرف ها و افكار آنها‏ ‏با نظرات برخی‌ها مخالف است». 

آیت‌الله منتظری همچنین با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان افزود: «دانشجویان هم متاسفانه از حقوق شهروندی و حق تحصیل محروم می شوند. در حالی که زمان سابق من زندان بودم، محمد ما هم فراری بود، اما احمد ما در همین دانشگاه پلی تکنیک درس خواند و مدرک گرفت و کسی هم مزاحمش نشد؛ اما حالا دانشجویان را ستاره دار کرده از تحصیل محروم می کنند».

آیت الله منتظری در پایان یادآور شدند: «دانشجویانی که احساس مسئولیت دارند باید بهتر نیز درس بخوانند زیرا در غیر این صورت افراد بی تفاوت و عافیت طلب به مدارج بالای علمی می‌رسند و مسئولیتهایی را قبول می‌کنند و این امر اصلاح امور را مشکل‌تر می‌کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین