کد خبر: ۷۴۳۵۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰

کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را با این روش سرنگون کنید

محققان آلمانی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند؛ یک پروتئین می‌تواند به عنوان یک داروی امیدوارکننده در برابر کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ عمل کند.
کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را با این روش سرنگون کنید
آفتاب‌‌نیوز :

گرچه توسعه واکسن‌های کووید-۱۹ موفقیت چشمگیری در عرصه پزشکی محسوب می‌شود و عملکرد این واکسن ها تا حدی نیز موفقیت آمیز بوده است اما باید گفت آنها از همه افرادی که واکسینه شده‌اند، محافظت نمی‌کنند.

به گزارش تی ای، محققان دانشگاه فنی مونیخ آلمان در مطاله اخیرشان که با همکاری "بنیاد تحقیقات باواریان" انجام شده‌، از توسعه پروتئینی خبر داده‌اند که می‌تواند از عفونت این ویروس و انواع سویه‌های‌ آن جلوگیری کنند.

بسیاری از پروتئین‌های گلیکوزیله شده سطح کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را می‌پوشانند و به گیرنده سلولی میزبان یعنی آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین (ACE۲) متصل می‌شوند و واسطه ورود سلول‌های ویروسی می‌شوند. آنتی بادی‌های مونوکلونال ضد کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ برای درمان کووید-۱۹ خفیف تا متوسط ​​استفاده می‌شود.

اگرچه ویروس از جهش برای فرار از حملات آنتی بادی‌های درمانی و تا حدی آنتی بادی‌های طبیعی تشکیل شده پس از واکسیناسیون استفاده می‌کند، اما دانشمندان در این مطالعه از استراتژی متفاوتی استفاده کردند. آنها با ترکیب پروتئین آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین با پروتئین آنتی بادی انسانی ایمونوگلوبولین جی (IgG) انسان، یک ماده فعال ایجاد کردند. پروتئین همجوشی حاصل که" FYB207" نام دارد در برابر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ محافظت می‌کند.در آزمایشات سلولی، این پروتئین همجوشی جدید خواص دارویی امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهد.

"یوهانس بوشنر" استاد بیوتکنولوژی دانشکده شیمی دانشگاه فنی مونیخ گفت: از آنجایی که ویروس برای زنده ماندن به اتصال بهینه روی پروتئین آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین نیاز دارد، ویروس نمی‌تواند از دارویی که دقیقا بر اساس این پروتئین ساخته شده است، فرار کند. بنابراین پروتئین همجوشی به طور قابل اعتمادی در برابر جهش‌های آینده نیز موثر خواهد بود.FYB207 به طور بالقوه می‌تواند علیه همه انواع ویروس کرونا که از آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین به عنوان نقطه اتصال استفاده می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر "کارستن بروکمیر" از نویسندگان این مطالعه گفت: پروتئین همجوشی را می‌توان به راحتی از طریق فرایند زیست فناوری ایجاد کرد. زیست‌فناوری یا بیوتکنولوژی به‌مفهوم به‌کارگیری سامانه‌های زنده و جانداران برای توسعه یا تولید محصولات یا هر گونه کاربرد فناورانه که از سامانه‌های زیستی، جانداران یا مشتقات آن استفاده می‌کند تا محصولات یا فرایندهای خاصی را ایجاد یا اصلاح نماید، به‌کار برده‌شد.

پروفسور "اولریکه پروتزر" گفت: کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و انواع سویه‌های مرتبط با آن در آینده به همراهی بشریت ادامه خواهند داد. حتی اگر واکسیناسیون روشی بسیار قابل اعتماد برای جلوگیری از علائم شدید این بیماری باشد، انواع بسیار مسری‌تر این بیماری مانند دلتا و اومیکرون نشان داده‌اند که هم بیماران بهبود یافته و هم بیماران واکسینه شده می‌توانند مجددا آلوده شوند. با توجه به ظهور سویه‌های احتمالا مسری‌تر در آینده، ما علاوه بر واکسیناسیون به یک ماده فعال موثر در برابر ویروس نیز نیاز داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین