کد خبر: ۷۴۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۲
آفتاب در گفتگو با نمایندگان بررسی کرد:

بازنشستگی خاتمی از طنز تا واقعیت

جمعه‌ای که گذشت از یک سو متاثر از برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم بود و از سوی دیگر با یک بمب خبری با عنوان اینکه خاتمی بازنشست شده است همراه بود، این دو رویداد فضای خبری هفته گذشته را تحت تاثیر خود قرار داد.
آفتاب‌‌نیوز :

با رویت خبر بازنشستگی خاتمی، خوانندگان بسیار متعجب و کنجکاو می‌شدند تا دلایل این بازنشستگی سیاسی رابازنشستگی خاتمی از طنز تا واقعیت بداند، اما با رویت متن کامل خبر، دلایلی از این بازنشستگی سیاسی دیده نمی‌شد و تنها خاتمی با اشاره و شوخی، سخنی را که یکی از خبرنگاران حاضر در محل اخذ رای از او پرسیده بود تایید کرده بود.

ماجرا از این قرار بود که خبرنگاری به خاتمی می‌گوید شما مگر بازنشسته شدید که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنید؟ خاتمی هم در پاسخ به او و با لبخند‌های همیشگی‌اش که نشان از مزاح‌های معروف او است با اشاره می‌گوید بله!

این شوخی سیاسی شیخ خندان اصلاحات تبدل به موضوعی شد تا رسانه‌ها در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری به واکاوی آن بپردازند. از این رو این سخنان رئیس جمهور سابق کشورمان با واکنش‌های متفاوتی در میان طیف‌های مختلف سیاسی مواجه شد.

عمده فعالان سیاسی بر این عقیده اند که او تنها شوخی کرده است و خاتمی هرگز در عرصه سیاسی بازنشست نخواهد شد، زیرا او هنوز ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند در راستای پیشترفت کشور از آن‌ها استفاده کند، از سوی دیگر اصولگرایان هم بازنشستگی خاتمی را رد کرده و عسگر اولادی که یکی از چهره‌های برجسته اصولگراست بازنشستگی را برای خاتمی پسندیده نمی‌داند، اما آیا بازنشستگی سیاسی در کشور ما معنا دارد یا خیر؟

از یک منظر خاتمی واقعا بازنشست شده است آن هم از نوع پیش از موعدش! که در دستگاه اداری کشور او خود را پیش از رسیدن به سابقه کاری سی سال در شهریور ۸۴ بازنشست کرد، ولی از منظر سیاسی خاتمی هنوز نمی‌تواند بازنشسته شود، زیرا او که در دوم خرداد ۷۶ با رای مردم متولد شد هنوز هم بعد از گذشت ۱۱ سال مورد عنایت مردم قرار دارد و این محبوبیت و اثرگذاری خاتمی به او این اجازه را نمی‌دهد که در خواست میلیون‌ها ایرانی را به درخواست شخصی خود ترجیح دهد.

خاتمی باید بداند که تنها متعلق به شخص خودش نیست، بلکه متعلق به یک طیف گسترده از مردم است که در دو انتخابات به طور متوالی او را با رای بالای خود خاتمی کردند و امروز هم اگر قرار است او بازنشسته شود، باید به نظر مردم احترام بگذارد و نظر مردم برای او در اولویت باشد تا نظر شخصی اش.

با این حال خاتمی ازهشت سال فعالیت در دولت، کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است و مردم و نخبگان سیاسی هم با مقایسه دوران ریاست جمهوری او با دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به این موضوع پی‌برده‌اند و حتی برخی از اصولگرایان که در گذشته منتقد خاتمی بودند حال به حامی او تبدیل شده‌اند و از او می‌خواهند که در انتخابات ریاست جمهوری در صحنه حضور داشته باشد. حال با این اوصافی که در سطور بالا آمد آیا شخصیتی همچون خاتمی در شرایط کنونی قابلیت بازنشستگی را دارد یا اینکه طرح این موضوع بیشتر یک طنز سیاسی بوده است تا واقعیت؟ در هفته‌ای که گذشت این سوال را با چند تن از نمایندگان مجلس مطرح کردیم که با واکنش‌های متفاوتی روبرو شدیم.

خاتمی هرگز در عرصه سیاسی بازنشست نمی‌شود

در همین زمینه محمدرضا تابش رئیس فراکسیون اقلیت مجلس هفتم در گفتگو با آفتاب در خصوص بازنشستگی خاتمی گفت: «آقای خاتمی دو سالی است که در مجموعه اداری کشور بازنشست شده‌است».

وی افزود: «خاتمی برای اینکه نمی‌خواست دیگر مسئولیت اجرایی داشته‌باشد پیش از رسیدن به سی سال خود را بازنشست کرد».

تابش اظهار داشت: «اینکه فرد در دستگا‌های دولتی بازنشست شده باشد دلیل نمی‌شود که آقای خاتمی از کار سیاسی کناره‌گیری کند و بازنشست شود. به همین دلیل هم هرگز آقای خاتمی در عرصه سیاسی بازنشست نخواهدشد».

خاتمی به در گفته است تا دیوار بشوند

در ادامه نماینده قزوین نیز گفت: «به نظرم آقای خاتمی مساله بازنشستگی را به در گفته است تا دیوار بشوند».

محمد علیخانی نماینده قزوین در مجلس در گفتگو با آفتاب در خصوص بازنشستگی خاتمی گفت: «آقای خاتمی اعتقاد دارد که یک سیاستمدار دائما نباید خودش را در صحنه ببیند و برای دیگران فرصتی قائل نباشد». علیخانی اظهار داشت: «صحبت خاتمی از بازنشستگی دارای یک پیامی است برای افرادی که مادام‌العمر فکر می‌کنند که باید در قدرت باشند و هیچگونه حقی را برای دیگران قائل نباشند».

عضو فراکسیون اقلیت تصریح کرد: «خاتمی هنوز هم در میان شخصیت‌هایی که برای ریاست جمهوری مطرح هستند جز افرادی است که با اقبال مردم مواجه خواهد شد». وی ادامه داد: «خاتمی تنها شخصیتی است که جناح حاکم نمی‌تواند او را حذف کند و به نظرم او می‌تواند از فیلتر‌های حکومتی عبور کند و دوباره رییس جمهور شود».

نماینده قزوین خاطرنشان کرد: «هنوز هم اقبال عمومی برای ریاست جمهوری مجدد خاتمی فراهم است و او می‌تواند بار دیگر بر مسند ریاست جمهوری بنشیند». وی افزود: «با توجه به تجربیاتی که خاتمی در هشت سال دولت داشته است، می‌تواند در این دوره پخته‌تر عمل کند و موفق‌تر باشد».

علیخانی اظهار کرد: «گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب به دنبال این هستند که آقای خاتمی برای ریاست جمهوری دهم در صحنه انتخابات حضور داشته باشد».

وی ادامه داد: «جناح رقیب اگر مطمئن شود که خاتمی می‌آید سریعا تخریب‌هایش را بر علیه او شروع می‌کند و احتمال درست کردن فیلم‌های مختلف برای خاتمی زیاد است و این اقدامات تخریبی علیه خاتمی تهدید‌هایی است که به او می‌گوید که اگر دوباره هوس سیاست کنی ما هم با اقدامات تخریبی به جنگت می‌آییم».

نماینده قزوین در پایان گفت: «اگر خاتمی می‌خواهد در صحنه انتخابات حاضر شود باید پیه همه این تهدید‌ها را به تنش بمالد و بعد وارد صحنه شود».

خاتمی می‌توانند دوباره امید و نشاط را به جامعه بازگردانند

در همین حال نماینده نیشابور معتقد است: «میزان مشارکت در انتخابات مجلس هشتم نشان می‌دهد که مردم نسبت به سرنوشت‌شان بی‌تفاوت شده‌اند و این امر برای کشور خطرناک است و به نظرم در این شرایط که مردم بی‌تفاوت شده‌اند چهره‌هایی مثل خاتمی می‌توانند دوباره امید و نشاط را به جامعه بازگردانند».

غلامحسین مظفری نماینده نیشابور در خانه ملت در گفتگو با آفتاب در خصوص بازنشستگی خاتمی گفت: «احساس می‌کنم که خاتمی یک سرمایه‌ای است برای ملت ایران و قطعا می‌تواند در تمامی صحنه‌ها برای کشور تاثیرگذار باشد».

وی افزود: «معتقدم خاتمی می‌تواند خیلی بیشتر از این‌ها در کشور تاثیرگذار باشد و بازنشستگی او در این زمان خیلی زود به نظر می‌رسد».

عضو فراکسیون اقلیت اظهار داشت: «هنوز خاتمی یک چهره محبوب در میان مردم است و اگر در انتخابات شرکت کند با اقبال عمومی مواجه خواهد شد».

بازنشستگی خاتمی بیشتر طنز است تا واقعیت

 نماینده بندرانزلی هم در این خصوص می‌گوید: «خاتمی با توجه به تجربیات دو دوره ریاست جمهوری اگر این دوره بیاید می‌تواند موفق‌تر باشد و به نظرم بیان بازنشستگی خاتمی بیشتر طنز است تا واقعیت».

هادی حق‌شناس نماینده بندرانزلی در خانه ملت در گفتگو با آفتاب در مورد بازنشستگی خاتمی گفت: «خاتمی از نظر نظام اداری گفته است که بازنشست شده است، ولی ما در نظام هماهنگ پرداخت تصویب کردیم که افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند تا ۳۵ سال می‌توانند فعالیت کنند؛ لذا از نظر نظام هماهنگ پرداخت آقای خاتمی ۵ سال دیگر هم می‌تواند فعالیت کند».

وی افزود: «ما تاکنون در ادبیات سیاسی واژه بازنشستگی سیاسی نداشتیم و نخواهیم داشت». عضو فراکسیون اقلیت تصریح کرد: «آقای خاتمی که خودش جامعه مدنی را مطرح کرده خودش هم باید به قانون اساسی عمل کند و در قانون اساسی هم آمده است که همه افراد می‌توانند تا ۷۵ سالگی در انتخابات کاندیدا شوند؛ بنابراین از لحاظ قانونی آقای خاتمی مشکلی برای حضور در انتخابات ندارند».

وی ادامه داد: «اگر میزان مشارکت مردم مثل انتخابات مجلس هشتم پایین باشد، آقای خاتمی نیاید بهتر است، اما اگر میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش داشته باشد، آقای خاتمی بیاید بهتر است و مهم این است که مردم می‌آیند یا نه».

نماینده بندرانزلی خاطرنشان کرد: «همه چیز در انتخابات ریاست جمهوری بستگی به مشارکت گسترده مردم در انتخابات دارد و اگر میزان مشارکت بالا باشد خاتمی قطعا می‌تواند پیروز انتخابات باشد».

مردم خاتمی را دوست دارند و می‌خواهند که او دوباره بیاید

پور فاطمی نیز معتقد است: «افکار عمومی نسبت به آقای خاتمی اقبال فراوانی دارد و با توجه به اینکه ایشان گفته‌اند که بازنشسته شدند، اما مردم خاتمی را دوست دارند و می‌خواهند که او دوباره در صحنه انتخابات حاضر باشد».

محمدمهدی پورفاطمی نماینده دشتی و تنگستان در خانه ملت در گفتگو با آفتاب در مورد بازنشستگی خاتمی گفت: «آقای خاتمی هرگز نباید از طرف خودش به صورت انفرادی تصمیم بگیرد، زیرا وی فردی محبوب در جامعه است و باید خرد جمعی درباره تصمیمات آقای خاتمی وجود داشته باشد».

وی افزود: «خاتمی باید با مجموعه اصلاح‌طلبان مشورت کند و بعد از آن تصمیماتش را اعلام کند».

خاتمی تنها مولفه تاثیرگذار برای نجات کشور است

از سوی دیگر جهانبخش خانجانی می‌گوید: «خاتمی تنها مولفه تاثیرگذار برای نجات کشور است و هر فرد دیگری به جز خاتمی بخواهد در انتخابات وارد شود قطعا اقبال عمومی با او همراه نخواهد بود و تنها فردی که می‌تواند با کمک مردم کشور را نجات دهد خاتمی است».

جهانبخش خانجانی مسئول تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان در گفتگو با آفتاب گفت: «اصلاح‌طلبان با توجه به شرایطی که بر کشور حاکم است باید در انتخابات ریاست جمهوری حضور پررنگی داشته باشند».

وی افزود: «احزاب اصلاح‌طلب در آینده نزدیک برای انتخابات ریاست جمهوری جلسه خواهند داشت و برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم‌گیری خواهند کرد».

خانجانی اضافه کرد: «به نظرم همین ترکیب شورای سیاستگذاری ستاد ائتلاف برای انتخابات مجلس در انتخابات ریاست جمهوری هم حفظ شود و امیدواریم که احزاب دیگر اصلاح‌طلب هم وارد ائتلاف شوند».

معاون تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان اظهار داشت: «در شرایط کنونی بهترین فرد که واجد همه شرایط برای احراز کرسی ریاست جمهوری می‌باشد و می‌تواند ضمن ایجاد اتحاد و همدلی در جریان اصلاحات برای کل کشور مفید باشد و همچنین در عرصه داخلی و بین‌المللی می‌تواند نقش‌آفرین باشد و همچنین براساس نظرسنجی‌ها از محبوبیت بیشتری میان افرادی که برای ریاست جمهوری مطرح هستند برخوردار است آقای خاتمی است».

وی ادامه داد: «به نظرم اصلاح‌طلبان روی هیچ مولفه دیگری نباید فکر کنند و باید به طور قاطع بر روی کاندیداتوری خاتمی تاکید کنند و خاتمی تنها مولفه تاثیرگذار برای نجات کشور است و هر فرد دیگری به جز خاتمی بخواهد در انتخابات وارد شود قطعا اقبال عمومی با او همراه نخواهد بود و تنها فردی که می‌تواند با کمک مردم کشور را نجات دهد خاتمی است».

سخنگوی سابق وزارت کشور تاکید کرد: «خاتمی فردی است که واجد تمامی صفت‌های مناسب برای رئیس جمهوری است که ایران را سربلند کند و علیرغم اینکه ایشان گفته‌اند بازنشست شده‌ام اصلاح‌طلبان خاتمی را از بازنشستگی خارج خواهند کرد و مجموعه حاکمیت هم باید سرافراز باشد که مجددا خاتمی وارد عرصه انتخابات می‌شود و آبرو و عزتی مجدد به ایران اسلامی می‌دهد».

وی ادامه داد: «ما با حضور خاتمی قطعا یک انتخابات پرشوری را خواهیم داشت و امیدوارم فضای انتخابات با وجود خاتمی گرم شود. البته خاتمی نگرانی‌هایی دارد، اما آقای خاتمی باید بداند عرصه سیاست عرصه نگرانی نیست بلکه عرصه مبارزه است و ما هم باید مبارزه کنیم و بایستیم تا پیروز شویم».

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اظهار داشت: «دشمنان کشور می‌خواهند که با آرای کم افراد ضعیف را به کشور تحمیل کنند، اما جمهوری اسلامی شایستگی این را دارد که افراد بزرگ را با آرای بالا انتخاب کند».

وی افزود: «اکنون مردم ما در یک وضعیت بسیار بدی زندگی می‌کنند و متاسفانه هم در داخل و خارج و وضعیت ما نابسامان است».

خانجانی خاطرنشان کرد: «یک حقی خاتمی به عهده اصلاح‌طلبان دارد و یک حقی هم اصلاح‌طلبان به عهده خاتمی دارند و این یک تعامل دوسویه است. همانطور که مردم در دوم خرداد خاتمی را آوردند امروز هم شخصیتی که می‌تواند این فضا را مناسب کند خاتمی است و خاتمی باید خواسته‌های شخصی خودش و تهدید‌هایی که می‌شود را کنار بگذارد و برای عزت ایران و اسلام وارد صحنه انتخابات شود».

وی در پایان گفت: «من یقین دارم مجموعه جوانان، دانشجویان، فرهنگیان، بانوان، هنرمندان، احزاب و ... از اینکه خاتمی وارد عرصه انتخابات شود سر از پا نخواهند شناخت و اگر این مردم در دوم خرداد حماسه ۲۰ میلیونی را آفریدند قطعا در انتخابات دهم ریاست جمهوری حماسه ۳۰ میلیونی را خواهند آفرید و این بار باز شاهد خواهیم بود که مقام معظم رهبری خواهند گفت که حماسه‌ای بزرگتر از حماسه پیشین در انتخابات رخ داده است چرا که مردم خاتمی را دوست دارند و به او عشق می‌ورزند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۳
0
0
تنها کسی که میتونه ایران را از این بحران نجات بدهد سید محمد خاتمی است و بس.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۳
0
0
خطاب به آفتاب: لابد اين مثال را شنيده ايد كه چاه كن هميشه ته چاه است.اين بازخورد عملكرد رسانه هاي دوم خردادي است كه هميشه تيتر وحتي گاهي تفسير خبري مربوط به آقاي احمدي نژاد ودوستانشان را اينگونه منتشر ميكنند .يعني شوخي آقاي خاتمي بايك خبرنگار تبديل ميشود به اين تيتر : خاتمي از سياست كناره گرفت. گيوي
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۳
0
0
با سلام
بدون هيچ توجيهی متاسفانه در اين انتخابات به جای فرصت سوزی خود خاتمی سوخت !؟.
شماکه فکر ميکنيد با رييس جمهور شدن خاتمی مشکلات مردم کمتر خواهد شد، لابد از خود ميپرسيد که طرفدارن ايشان در شهرهای بزرگ بويژه تهران چرا به(ياران ايشان) رای ندادند!.
همه ميدانيم اگر به قول شما اصلاح طلبان درصد قابل توجهی از کرسی های مجلس هشتم را کسب می کردند در آن صورت نيازی به اعلام بازنشتگی دير هنگام نبود،وخود بخود زمینه حضور ایشان درانتخابات ریاست جمهوری آینده فراهم میشد.
براستی اگر خاتمی باز هم خطا کند ورییس جمهور شود! آیا بازهم:
کفن پوشان در سطح شهرها ایران خلق نخواهند شد؟
ایا شورای نگهبان دوباره لویح ایشان را رد نمی کند؟
ایا دوباره وزیرانش راکتک نخواهند زد
آیا سخرانی های تعبیر وتاویل ایده ای ایشان بر قرار نخواهد شد؟
جناب ابطحی خاتمی که ما میشناسیم این گونه است؟
مگر اینکه محافظه کار شده باشد که دیگر خاتمی نیست.
والسلام
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
0
0
اصلا خود اين خبر نگار هم اين سوءال رو پرسيده مشكوكه
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۷
0
0
با سلام
بنده از طرفداران آقاي خاتمي بودم و به ايشان راي دادم ولي در نهايت از رايي كه به ايشان دادم بسيار پشيمانم زيرا ايشان هيچ كار و اقدام عملي در مقابل تماميت خواهان و كساني كه مردم از انها نفرت دارند انجام نميدهد. آيا دو سال آخر رياست ايشان را از ياد برده ايد. ؟ اگر چند ماه ديگر مي ماند يقيناْ از دست مردم كتك ميخورد و در نهايت از آنها تشكر ميكرد.اين همان دليلي است كه من ديگر به ايشان و يارانشان راي نخواهم داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
0
0
من اگر جای ایشان بودم به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات شرکت نمی کردم چون مردم متاسفانه به آن بلوغ فکری و درک سیاسی نرسیده اند که بفهمند خاتمی برای کشور ما چه کرد و هنوز نمی دانند خودشان با رفتارهای رادیکالشان در انتخابات و توقعات نابجایشان از دولت خاتمی چه بلایی بر سر کشورشان آورده اند
در نتیجه من اگر جای ایشان بودم فکر می کردم که برای چه خودم را برای این مردم فدا کنم؟ مردمی که بعد از ۸ سال هنوز اندر خم یک کوچه اند و حتی نمی توانند اوضاع سیاسی کشور را خودشان و با عقل خودشان تحلیل کنند و برای تحلیل اوضاع کشورشان چشمشان به دهان مشتی سلطنت طلب پوسیده مغز و یک عده به اصطلاح فعال سیاسی است که برای خودشان در خارج از کشور دکان باز کرده اند و هر اتفاقی داخل ایران می افتد برای خودشان به فکر کلاهی از این نمد هستند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین