کد خبر: ۷۴۴۱۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۱

ماراتن بهارستان يا جدال پاستور؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نوع رقابت و حجم جدال رسانه ای اصولگرایان برای كسب كرسی ریاست مجلس هشتم بیش از آنكه در ابعاد این رقابت درون پارلمانی باشد گمانه های سیاسی را در نقش این انتخاب در آرایش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده تقویت می نماید. این گفتار به ارزیابی این رقابت و تاثیرات آن در انتخابات ریاست جمهوری دهم و به ویژه نقش گروههای اصلاح طلب و اعتدال گرا در این كارزار می پردازد.

سید محمد خاتمی از عرصه سیاسی اعلام بازنشستگی می كند، مهدی كروبی سكوت اختیار كرده است ،حسن روحانی به نظاره نشستن را ترجیح می دهد ، محمد رضا عارف حضورش را منوط به عدم حضور خاتمی دانسته است و درست زمانی كه همه گروهها در بهت نتایج انتخابات مجلس هشتم هستند و با نگاهی تردید آمیز به انتخابات ریاست جمهوری آینده می نگرند، محافظه كاران در یك رقابت درون گروهی وارد جدال تعیین رئیس مجلس هشتم می شوند. 

هرچند ماراتن اصولگرایان برای كسب كرسی ریاست مجلس هشتم جذاب و قابل تامل است اما آنچه این نبرد را زیباتر ساخته اهمیت این رقابت درون گروهی، در تركیب نامزدهای انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری است. 

عملكرد اقتصادی دولت نهم آن‌قدر انتقادبرانگیز شده است كه حتی شیوخ و بزرگان اصولگرا را نیز به موضع گیری وادار كرده و چه بسا شاهد باشیم در دور آینده انتخابات ریاست جمهوری كاندیدای اصولگرایان كسی غیر از محمود احمدی نژاد باشد. 

تحركات ماههای اخیر غلامعلی حداد عادل و نامه نگاریهای جنجال برانگیزش بیش از آنكه تلاشی برای رفع اتهام از وكیل‌الدوله بودن مجلس هفتم باشد او را در صدر اخبار و در تقابل با رئیس جمهور می‌نشاند تا جایی كه احمدی نژاد در نامه اخیر خود از وی می‌پرسد كه اساساً علت این تعجیل (در رسانه‌ای كردن امور عادی و جاری كشور) برای چیست؟
 
از سویی دیگر در حالی كه حدادعادل وزن سیاسی و توانمندی خود در لابی قدرت را به رخ حریفان می‌كشد و در شرایطی كه از میان گروههای سیاسی تاكنون جمعیت ایثارگران از حدادعادل برای ریاست مجلس هشتم پشتیبانی كرده است، علی لاریجانی با رهاكردن كرسی نمایندگی تهران و كاندیداتوری از قم برای ریاست مجلس از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز و ائتلاف فراگیر اصولگرایان مورد حمایت واقع شده است. 

اما در این جدال كه دو طیفش را اصولگرایان تشكیل می‌دهند جای دو جریان خالی است. اول اصلاح طلبان و معتدل ها كه با دارا بودن تعداد قابل توجهی نماینده، هنوز موضع گیری خاصی نسبت به ریاست مجلس هشتم نداشته‌اند. هرچند می‌توان حدس زد كه با توجه به عملكرد حداد عادل و رویكرد انتقادی تر لاریجانی نسبت به دولت نهم، علی لاریجانی را به این سمت برگزینند و دوم حامیان دولت كه شاید در یك انتخاب سخت بین تراشیدن رقیبی چون حداد و یا منتقدی اخراجی چون لاریجانی باید یك گزینه را انتخاب كنند. به نظر می‌رسد نتیجه این انتخاب هرچه باشد به سود اصلاح طلبان و معتدل ها و به زیان حامیان دولت است. چراكه با كشیده شدن ماراتن ریاست بهارستان به ریاست پاستور عملاً محمود احمدی نژاد با از دست دادن عقبه سیاسی خود رقیبی جدی در انتخابات آینده خواهد داشت و نیز منتقدان توسعه گرای دولت، این امكان را خواهند داشت كه با اجماع حول كاندیدایی كه ضمن امكان رای آوری از فیلترهای قانونی عبور كند، شانس پیروزی خود را افزایش دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۰
0
0
تحلیلت بسیار جامع و در برگیرننده نکات بسیار ریزی بود.خسته نباشید بر شما تحلیل گر واقع گرا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین