کد خبر: ۷۴۴۲۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹

از علائم تا درمان شایع‌ترین سرطان گوارشی

متخصص رادیوانکولوژی توضیحاتی درباره علائم و راهکارهای درمانی سرطان معده ارائه داد.
از علائم تا درمان شایع‌ترین سرطان گوارشی
آفتاب‌‌نیوز :

بنابر اعلام انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، دکتر حمیدرضا دهقان منشادی، متخصص رادیوانکولوژی درباره‌ سرطان معده اظهار داشت: علائم اولیه ابتلا به این سرطان مشابه بسیاری از بیماری‌های معده، درد شکمی، کاهش وزن، عدم تمایل به غذا خوردن و سوابق بیماری های شکمی مانند نفخ و ناراحتی گوارشی و حتی زخم معده است.

وی افزود: بسیاری از بیماران به دلیل اینکه علائم سرطان معده مشابه سایر بیماری های معده است چندان آن را جدی نمی گیرند و در زمان مناسب به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

این متخصص رادیوانکولوژی با اشاره به اینکه دلیل بسیاری از بیماری‌های معده از جمله سرطان معده عفونت با هلیکوباکتر است، گفت: بر اساس برخی از بررسی های انجام گرفته بیش از ۷۰ درصد مردم ایران آزمایش هلیکوباکتر در آنها مثبت است این باکتری از مسیر آب و دستگاه گوارش منتقل می شوند و سطح بهداشت پایین از دلایل بروز آن است.

دکتر حمیدرضا دهقان منشادی ادامه داد: وراثت نیز می تواند از دلایل ابتلا به سرطان معده باشند و افرادی که در خانواده و خویشاوندان نزدیک خود سابقه ابتلا به این بیماری را دارند باید نسبت به انجام غربالگری در زمان مناسب حساس باشند.

به گفته وی در ایران سرطان معده یکی از شایعترین سرطان‌ها است و در استانهایی در شمال غرب کشور از جمله اردبیل و آذربایجان حتی میزان ابتلا به سرطان معده از سرطان ریه هم بیشتر است و این در حالی بوده که سرطان معده در بسیاری از کشورهای دنیا جزو چهارمین و پنجمین سرطان شایع محسوب می‌شود ولی در برخی از استان‌های ما اولین سرطان گوارشی و دومین سرطان به طور مثال در زنان بعد از سرطان پستان است.

وی خاطرنشان کرد: اولین اقدام تشخیصی برای شناسایی سرطان معده انجام آندوسکوپی است و اگر شک بر وجود تومور گرفته شود حتما نمونه برداری صورت می‌گیرد و اگر از این طریق تومور معده تشخیص داده شد سی تی اسکن و پت اسکن نیز انجام می گیرد تا مرحله و گرید بیماری مشخص شود. لاپاراسکوپی تشخیصی نیز در مرحله بندی تومور و شناسایی میزان رشد آن حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه، در نظر گرفتن پنل درست درمانی در کمک به بیمار بسیار حائز اهمیت است، گفت: قدم اول در درمان سرطان معده این است که بدانیم سرطان در کدام مرحله قرار دارد.

دکتر منشادی گفت: در صورتی که سرطان در مرحله اول قرار داشته باشد درمان با جراحی شروع و پایان می‌یابد ولی در صورتی که سرطان در مرحله دوم و سوم باشد ابتدا شیمی درمانی شروع و سپس جراحی انجام می‌گیرد و حتی گاهی پس از آن نیز دوباره شیمی درمانی و در صورت نیاز رادیوتراپی انجام می‌شود.

این متخصص رادیوانکولوژی خاطرنشان کرد: اگر سرطان در مرحله ۴ و یا متاستاز باشند درمان فقط با شیمی درمانی و با هدف کنترل بیماری انجام می گیرد و عمل جراحی چندان کمک‌کننده نیست.

دکتر دهقان منشادی درباره میزان مرگ و میر افراد در اثر ابتلا به این سرطان گفت: متاسفانه میزان مرگ و میر افراد در صورت ابتلا به بیماری سرطان بالا است و بیشترین مرگ و میر را بعد از ابتلا به تومور ریه دارد البته تشخیص به موقع و به هنگام بیماری در درمان موفقیت آمیز آن بسیار حائز اهمیت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین