کد خبر: ۷۴۴۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۰

نیمی از معتادان کشور کراک و هروئین مصرف می کنند

آفتاب‌‌نیوز :   آفتاب: رییس سابق مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد مخدر «موسسه داریوش» با اعلام این که 5/44 درصد معتادان کشور، کراک و هروئین مصرف می‌کنند، افزود: «متاسفانه مصرف کراک در جمعیت معتادان از سایر مواد مخدر و اعتیادآور پیشی گرفته است».

دکتر حسن رفیعی ـ یکی از مجریان طرح ارزیابی سریع وضعیت اعتیاد در کشور که توسط موسسه داریوش و زیرنظر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 86 اجرا شد ـ در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب تاکید کرد که متاسفانه همه معتادان کشور، مبتلا به مصرف سیگار نیز هستند، گفت: «این امر، آسیب حاصل از مصرف مواد مخدر در آن‌ها را چندین برابر می‌کند».

وی با اشاره به ماده مصرفی کنونی معتادان، اظهار کرد: «متاسفانه مصرف کراک ایرانی (حاصل از هروئین ناخالص) و هروئین در کشور افزایش یافته و باید حساسیت نسبت به این موضوع افزایش یابد».

رییس سابق موسسه داریوش همچنین به افزایش سوءمصرف دارو در کشور اشاره کرد و گفت:«مصرف داروهایی مانند ترامادول و دیازپام در جمعیت معتادان به شدت افزایش یافته، به طوری که 35 درصد معتادان کشور ترامادول مصرف می‌کنند که این امر نشان دهنده نبود نظارت کافی بر داروخانه‌هاست؛ چراکه این داروها به راحتی از سوی داروخانه‌ها در اختیار معتادان قرار می‌گیرد».

وی همچنین با اشاره به این که 93 درصد معتادان شهری ایران طبق نتایج این تحقیق، بیش از یک سال در شهر به سر برده و روستایی تبار نیستند، به تحول مثبت در ترکیب سنی معتادان بیان کرد: جمعیت زیر20 و 20 تا 24 سال معتادان به ترتیب از پنج به سه و از 17 به 15 درصد کاهش یافته است.

رفیعی با بیان این که در مجموع، 30 درصد از معتادان فاقد شغل هستند، بیان کرد: «از این تعداد، 70 درصد بیکار و بقیه خانه‌دار یا بازنشسته هستند».

مجری طرح 86 RSA در ادامه بر گنجاندن بررسی وضعیت اقتصاد اعتیاد در کشور در86 RSA نیز اشاره و اعلام کرد: در مجموع، معتادان کشور از یک‌هزار تا پنج میلیون تومان در ماه صرف اعتیاد می‌کنند که این رقم به طور متوسط به 182 هزار تومان در ماه می‌رسد.

«اظهارات افراد خارج از دبیرخانه ستاد، مندرج در سایت الزاماً به معنای موضع رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر نمی باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین