کد خبر: ۷۴۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۹
در جلسه علنی امروز مجلس؛

اصلاح قانون انتخابات رای نیاورد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با قید دو فوریت رای مثبت ندادند.

به گزارش خبرگزاری مجلس، دو فوریت این طرح با 113 رای موافق، 55 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه به تصویب نرسید. سپس یک فوریت آن به رای گذاشته شد که باز هم نمایندگان به آن رای مثبت ندادند لذا از دستور کار مجلس خارج شد. 

در صورتی که اگر این طرح تصویب می شد ماده 28 این قانون به شرح ذیل اصلاح می شد:

1- اعتقاد و التزام عملی به اسلام 2- اعتقاد و التزام به نظام جمهوری اسلامی ایران و ابراز وفاداری به قانون اساسی 3- اعتقاد و التزام به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه 4- داشتن حسن شهرت در حوزه انتخابیه 5- کسانی که یک دوره سابقه نمایندگی مجلس داشته باشند اصل بر احراز صلاحیت آنان می باشد، مگر این که به تشخیص شورای نگهبان دلایل سلبی متقن و مستند نسبت به بندهای 1، 2، 3 و 4 این ماده مبنی بر عدم صلاحیت آنها وجود داشته باشد همچنین تبصره ماده 50 نیز به شرح ذیل اصلاح می شد:

هیات های اجرایی مراکز حوزه های انتخابیه و هیات های نظارت در خصوص کسانی که یک دوره سابقه نمایندگی مجلس را دارند صرفا براساس پاسخ واصله از مراجع چهارگانه که توسط وزارت کشور به آنان اعلام شده است صلاحیت آنها را مورد بررسی قرار داده و اعلام می نمایند.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در دفاع از دو فوریت این طرح گفت: در خصوص کسانی که نماینده ملت شدند و چهار سال تمام در مقام انجام وظایف نمایندگی قرار دارند سوال وجود دارد که آیا در راستای مسایل آنها باید از مراجع رسمی استعلام کرد یا در رابطه با موارد دیگر انواع تحقیقات محلی و مانند آن را نفوذ داد. آیا این موارد باید مستند باشد یا فقط شایعه باشد؟

وی افزود: در بعضی جاها دیده ایم که برخی رقبا برای بعضی از کاندیداهای دیگر شبنامه می نویسند. آیا چنین رفتاری برای نماینده دولت صحیح است بطوری که در راستای این مساله حیثیت آن نماینده یا کاندیدا را زیر سوال می برند و امکان شرکت آن فرد را از بین می برند.

ندیمی در مورد علت مطرح کردن این طرح گفت: چون اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی و ابراز وفاداری به قانون اساسی و یا اصل ولایت مطلقه فقیه و داشتن حسن شهرت در راستای ماده 28 این قانون آمده است، حال چگونه باید این موارد تعریف شود و چگونه باید معلوم شود که کسی التزام دارد یا ندارد و یا نظام را قبول دارد یا ندارد.

وی خاطرنشان کرد: طراحان معتقدند که عدم صلاحیت افراد دلایل محکم و متقن و سلبی متقنی داشته باشد و یا در پاسخ استعلامات هم هر دستگاهی به استعلام خود پاسخ دهد بنابراین اصل اساسی که دوستان طراح در این طرح تعریف کرده اند این است که ما واقعیات کشور خود را بپذیریم مثلا نماینده های چند دوره انتخاب شده و هیچ مورد خاصی در مورد وی از وزارتخانه های قضایی، انتظامی و اطلاعات نیامده است ولی می گویند صلاح نیست و یا شبنامه ای وجود دارد.

وی گفت: با چنین تصویری به نظر می رسد ما در رابطه با موضوع خاص تصمیم خاص باید بگیریم. مثلا در مورد مدرک تحصیلی نمایندگان مجلس تصمیم گرفت که اگر کسی لیسانس دارد و یک یا چند دوره نیز نماینده بوه است، به همان اندازه یک مقطع تحصیلی حساب شود. درباره سوابق و مستندات دیگر هم باید این را رعایت کنیم.

نماینده لاهیجان گفت: طراحان معتقدند که هیچ نمی گوید که در مورد نمایندگان تحقیق عامی صورت نپذیرد ولی می گویند که این تحقیق باید مستند باشد. نباید تشخیص تنی چند از اعضای هیات اجرایی یا مرکزی یا شورای نگهبان باشد بلکه باید دقیقا مستندات را از مراجع بگیریم.

محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: قانون انتخابات یک قانون محکمی است که باید بعنوان میثاق میان مردم و مجلس و نمایندگان از استحکام کافی برخوردار باشد. این واصله های موضعی و مقطعی که در هر شرایطی برای آن اضافه شود استحکام این قانون را از بین می برد.

وی افزود: لازم است ما موارد مختلف، مسایل و مشکلات و دیدگاه ها و نظراتی که پیش می آید را یکجا جمع کرده و یک اصلاحیه جامع برای قانون انتخابات داشته باشیم تا نیازمند این نباشیم که در فصل و شرایطی قبل و بعد از انتخابات نسبت به ترمیم این قانون اقدام کنیم.

میرتاج الدینی گفت: مواردی که در این طرح آمده اگر چه بعضی از آنها از نظر محتوا و ماهیت قابل قبول است اما دلیل بر این نمی شود که ما در هر شرایطی بیاییم موردی را اصلاحیه به قانون انتخابات اضافه کنیم.

کاظم دلخوش در موافقت با دو فوریت این طرح گفت: دوستان به تازگی از صحنه انتخابات فارغ شدند و در عرصه های مختلف اجتماعی و انتخابات اخیرا حضور پیدا کردند و نمایندگان دوره هفتم که تقریبا هم این دوره رو به اتمام است کاملا مشکلات برگزاری انتخابات و موانعی که برای کاندیداهای مختلف وجود داشت لمس کردند و دیدند و بهترین شرایط و موقعیت برای اصلاح این مواد وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه بحث عدم احراز که تقریبا چیز جدیدی است و در مورد برخی نمایندگان هم در زمان تایید یا ردصلاحیت ها به دست هیات های اجرایی که در شهرستان از میان معتمدین انتخاب می شدند این حربه ای شده بود برای نمایندگانی که در مجلس حضور دارند.

دلخوش خاطرنشان کرد: مسلما نماینده ای که چهار سال در مجلس حضور داشته و زدن مارک عدم صلاحیت بعنوان عدم احراز یعنی اینکه این مرد را نمی شناسیم جز مسایل سیاسی و دیدگاه های غیر قانونی مورد دیگری نمی تواند باشد که یکی از مواردی که امروز در بررسی و رد صلاحیت کاندیداها وجود دارد همین مطلب است.

پس از آن دوفوریت و یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد که به تصویب نرسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین