کد خبر: ۷۴۵۱۶
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۵۸
در جمع نمایندگان سیاسی استان کرمان مطرح شد:

انتقاد روحانی از عملکرد اقتصادی دولت

عدالت تنها با شعار به دست نمی‌آید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی گفت: «در سال گذشته انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم که مجلس هشتم بتواند رسالت مهمی را که به عهده دارد به مقصد برساند و در راستای تحول مثبت در کشور تاثیر گذار باشد».


به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب از کرمان، دکتر حسن روحانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی در سفر یک روزه خود به کرمان، در نشست با نمایندگان گروههای سیاسی این استان با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور گفت: «در سال گذشته انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم که مجلس هشتم بتواند رسالت مهمی را که به عهده دارد به مقصد برساند و در راستای تحول مثبت در کشور تاثیر گذار باشد». 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با حساس خواندن شرایط فعلی کشور در مسایل مختلف بین المللی، منطقه‌ای و داخلی افزود: «در حال حاضر در شرایط حساس و با فراز و نشیب های فراوان رو به رو هستیم و در چنین شرایطی مسئولیت سنگینی برعهده مجلس شورای اسلامی است».

وی گفت: «انتخابات سال آینده ریاست جمهوری نیز برای کشور بسیار مهم است و سال حساسی را در نوآوری برای کشور در پیش داریم».

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه در کشور معیار سنجش مشخصی برای ارزیابی دوست‌ها وجود ندارد گفت: «تا زمانی که برای معیارهای مشخص اتفاق نظر نداشته‌باشیم، با مشکل مواجه‌ایم و معلوم هم نیست که کدام گروه موفق بوده‌است».

وی افزود: «در حال حاضر معیارها در کشور ما در حال تغییراند و شعارها تبدیل به معیار و شاخص می‌شود و این در حالی است که هر گروه با شاخص های خود گروههای دیگر را می‌سنجد».

دکتر روحانی با بیان اینکه در کشورهای مختلف دنیا، رسیدن به معیار های مشخص را ملاک سنجش خود و دیگران قرار داده‌اند اظهار داشت: «بعد از گذشت 30 سال هنوز در کشور بر سر معیارها توافق جمعی نداریم و مشخص نیست که بعنوان مثال وزیر خوب یا بد را با چه معیاری می‌سنجند»؟

وی گفت: «برای رقابتها ، نقدها و پیشنهادات باید شاخص ها را در کشور مشخص کنیم و شاخصهای اقتصادی ، اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی را معین کنیم تا بر آن مبنا سنجش و نقد و انتقاد را انجام دهیم».

وی تصریح کرد: «مشکل ما این است که هیچ وقت نتوانسته‌ایم بر سر این معیارها به توافق جمعی برسیم».

او با اشاره به بحث‌ها و جلسات فراوان برای تصویب چشم انداز 20 ساله کشور و ابلاغ این چشم انداز توسط مقام معظم رهبری گفت: «بر اساس این برنامه کشورمان در سال 1404 بایستی توسعه یافته و از جهات مختلف در منطقه اول باشد و تصویب و ابلاغ سند چشم انداز می توانست یک شاخص مناسب و معیار توافق جمعی باشد».

دکتر حسن روحانی در ادامه گفت: «اگر سند چشم انداز یک شاخص باشد بر اساس این مبنا هر دولت بایستی آن را 20 درصد جلو ببرد و اگر نتوانست این گام را بردارد ناموفق محسوب خواهدشد».

وی با تاکید بر اینکه دعواهای حزبی تا حدی خوب و لازم است که تحرک و رقابت سازنده ایجاد کند گفت: «اگر رقابت حزبی معیار و داور نداشته باشد، نمی‌توان گفت که چه کسی برنده‌است و همیشه این جدال بدون نتیجه خواهدبود».

او در ادامه اظهار داشت: «سال‌های ابتدای انقلاب به تثبیت آن گذشت و بعد جنگ تحمیل شد و سپس سامان دادن اوضاع کشور پس از جنگ آغاز شد اما قطعاً برای بعد از این دوران نیز باید معیار و سنجش داشته باشیم».

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در همین مورد افزود: «اگر قبول کنیم که چشم انداز 20 ساله شاخص و معیار است، باید قدم به قدم پیشرفت در آن را کنترل کرد و اگر در هر سال در یک بیستم آن پیشرفت حاصل شد در آن سال موفق بوده‌ایم».

دکتر روحانی افزود: «هم احزاب و گروهها، و هم مسئولان، باید به یک اتفاق نظر برسند و برای سنجش موفقیت دولت ها و احزاب، معیار روشن و مشخص داشت و مثلا اگر شاخص ما اشتغال بود، میزان آن را سنجید و پذیرفت که با وام، مشکل اشتغال حل نمی‌شود و باید با رونق اقتصادی و سرمایه گذاری به آن دست یافت».

وی همچنین تاکید کرد که اگر قرار است به عدالت برسیم نیز، باید بدانیم که عدالت تنها با شعار به دست نمی‌آید و عدالت هم معیار و شاخص دارد.

وی اظهار داشت: «آمار و ارقامی که به مردم ارائه می دهیم خصوصا در زمینه تورم باید دقیق باشد چرا که مردم به خوبی آن را حس می‌کنند و هر عدد و رقمی را نمی‌پذیرند».

او با اشاره به اینکه دولت حداقلی معیار است نه حداکثری گفت: «دولت حداکثری مانند یک ادم بسیار فربه است که نمی‌تواند به راحتی وظایفش را انجام دهد و یکی از مشکلات دولت این است که کارها را به مردم وگذار نمی‌کند تا بخش خصوصی با توانایی خود آن را انجام دهد».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: «دولت باید به جز امور حکومتی از تصدی‌گری دست بردارد و این تاکید اصل 44 قانون اساسی است».

دکتر روحانی تصریح کرد: «یک مشکل در کشور این است که وقتی پولدار می‌شویم، نمی‌دانیم ارز را چگونه خرج کنیم. در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه‌ای در حال بررسی است که بنابرآن دسترسی دولت به ذخیره ارزی محدود می‌شود که البته نظارت مجلس بر حساب ذخیره ارزی نیز لازم است».

 نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی، با اشاره به اینکه مولفه های امنیت ملی در دو سال اخیر نه در نوشتار و نه در عمل فرقی نکرده‌است گفت: «مهمترین مولفه امنیت ملی، رضایت مردم و اعتماد آنها به دولت است».

این مقام ارشد نظام در خصوص عملکرد دولت برای رسیدگی به سند چشم انداز 20 ساله توسعه کشور گفت: «دولت باید حرکت خود را بر مبنای سند چشم انداز تصحیح کند، زیرا آمارها به خوبی گویاست که حداقل در 3 تا 4 شاخص مهم، چند کشور دیگر منطقه از ما جلوترند».

دکتر روحانی در پایان سخنان خود در پاسخ به اینکه سفرهای استانی با چه معیاری توجیه می‌شوند اظهارداشت: «اصل این سفرها خوب است ولی شیوه اجرایی آن را نمی‌دانم، چون من نمی‌دانم 200 مصوبه در 2 ساعت چگونه تصویب می‌شود». 

در ابتدای این جلسه نعمت اللهی،عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و دبیر تشکیلات این حزب در استان کرمان، ضمن خوشامدگویی به دکتر روحانی، با اشاره به نامگذاری امسال به نام «نوآوری و شکوفایی» گفت:« ما نیز بر مبنای این فرمایش رهبر معظم انقلاب برآن شدیم تا برای شکوفایی در عرصه های توسعه کشور و استان کرمان ،در حوزه سیاسی به نوآوری دست بزنیم. امروز گردهمایی نمایندگان همه گروههای سیاسی استان ،که دغدغه توسعه و بالندگی کرمان را دارند در کنار هم، در این جلسه،می تواند نوید بخش یک سال موفق در همه میدانهای پیشرفت برای استان کرمان باشد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۱
0
0
اولآ سند چشم انداز چرا مانند ادمهاي عقده اي تنظيم شده چرا مشخص نيست هدف كجا است خلاصه درآمد ملي ما بيست سال ديگر چقدر است نه اينكه ما اوليم ثانيآ با چه ابزاري ميخواهيد اول شويد ايا با اين تحريمها اصولآ كشورهاي راقيه با ما همكاري ميكنند چون بدون كمك انها فقط مثل اقاي احمدي نژاد درامد ما دور ريخته ميشود ماچ وبوسه با چاوز دردي را درمان نميكند اين غني سازي كه امري قدسي نشان داده ميشود چه سودي دارد اگر بمب اتمي نميخواهيد بسازيد نيروگاه هسته اي كه فقط ميله سوخت نيست توربين ورپاكتور لارم دارد . هندوستان با ان يدو بيضا براي ساخت ان دست به دامان غرب شده .
در مورد اصل 44هم تا زمانيكه مطبوعات ازاد پا نيمه ازاد نداشته باشيم اجراي اصل مذكور در فضاي امنيتي فقط باعث بالا كشيدن ثروتهاي ملي توسط نورچشميهاي امنيتي شده ونهايت فرار سرمايه از كشور ميشود خلاصه در درجه اول بايد با غرب تعامل داشت ودر مرحله ديگر فضاي حداقل نيمه باز سياسي.
متاسفانه غير از معدودي انهم در پرده كسي مطالب فوق را كسي دنبال نميكند
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۱
0
0
ايكاش دولتمردان ما حد اقل به اندازه مردم عادي كوچه و بازار از وضعيت اقتصادي باخبر بودند يا لااقل مردم را نادان به حساب نمي آوردند و مردو مردانه به اشكالات خود اقرار و در جهت رفع آن ميكوشيدندو...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین