کد خبر: ۷۴۵۲۷
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۲:۲۹

جلد چهاردهم «دانش‌نامه‌ی ایرانیکا» منتشر می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جلد چهاردهم «دانش‌نامه‌ی ایرانیکا» منتشر می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه‌ی آفتاب، به نقل از ایسنا، حورا یاوری که در مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه کلمبیای آمریکا به تحقیق و پژوهش درباره‌ی‌ ادبیات ایران اشتغال دارد، با اعلام این خبر، گفت: «تاکنون ۱۳ مجلد از این دانش‌نامه در آمریکا منتشر شده که به ترتیب الفبایی به حرف «j» رسیده است».

به گفته‌ی او، در جلد بعدی مقاله‌هایی درباره‌ی «سنگ صبور» صادق چوبک، «زمستان ۶۲» اسماعیل فصیح، «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» زویا پیرزاد و مقاله‌هایی درباره‌ غلامحسین ساعدی، سهراب سپهری و... خواهند آمد که تا رسیدن نوبت چاپ این مقاله‌ها، روی سایت اینترنتی دانش‌نامه قرار خواهندگرفت.

«دانش‌نامه‌ی ایرانیکا» که بیش از ۳۰ جلد خواهد بود، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ایران‌شناسی به زبان انگلیسی است که توسط ایرانشناسان ایرانی و خارجی در دانشگاه کلمبیا تدوین می‌شود.

یاوری همچنین تازه‌ترین کتابش را با نام «زندگی‌نامه‌نویسی در‌ ایران»‌ تمام کرده است، که آن را به زودی به ناشر خواهد سپرد.

او در این اثر به تاریخچه‌ی خودزندگی‌نامه‌نویسی در تاریخ یکصد سال اخیر ایران (از شیخ ابراهیم زنجانی در دوره‌ی مشروطیت تا امروز) پرداخته است.

این منتقد ادبی در این اثر نمونه‌هایی از اتوبیوگرافی را از همان زاویه‌ای که خودش آشنایی داشته، مورد نقد و بررسی قرار داده است.

او در این اثر فرق اتوبیوگرافی و بیوگرافی و خاطرات روزانه را توضیح داده و یادآور شده ‌است: «انسان امروز در پی تحول روانی و روبه‌رو شدن با خود، شروع به زندگی‌نامه‌نویسی کرده است».

به گفته‌ی وی، زندگی‌نامه‌نویسی درواقع روایت روبه‌رو شدن یک انسان با خودش است که در این اثر نمونه‌هایی نیز آورده شده است.

حورا یاوری تحصیلاتش را در دانشگاه‌های تهران، سوربن و آمریکا در رشته‌های ادبیات انگلیسی و روان‌شناسی گذرانده ‌است و به قلم او تاکنون کتاب‌های «روان‌کاوی و ادبیات» و «زندگی در آینه» و نیز ترجمه‌ی «روسیه و غرب در ایران» در ایران منتشر شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین