کد خبر: ۷۴۵۳۱۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
تعارف نداریم همه مردم تحت فشار هستند

چرایی افزایش ۱۰ درصدی حقوق‌ها از نگاه شمس‌الدین حسینی/ ۱۲ میلیارد دلار کسری بودجه داریم

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر گفته می‌شود که متوسط حقوق‌ها ۱۰ درصد افزایش می‌یابد به دلیل محدودیت‌های مالی است، زیرا اگر یکباره حقوق‌ها افزایش یابد، پایه پولی افزایش یافته و تورم بیشتر می‌شود.
چرایی افزایش ۱۰ درصدی حقوق‌ها از نگاه شمس‌الدین حسینی/ ۱۲ میلیارد دلار کسری بودجه داریم
آفتاب‌‌نیوز :

سیدشمس الدین حسینی صبح امروز در همایش سیاسی فرماندهان پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه بیش از گذشته به موضوع اقتصاد توجه کنیم، اظهار کرد: کارکرد اقتصاد، تامین معیشت است. اقتصاد همچنین کارکرد امنیتی دارد. در دکترین دفاعی و امنیتی ما به دکترین همه جانبه اشاره شده که یک بخش مهم آن، حوزه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه اگر به اسناد و تحلیل آمریکایی‌ها توجه کنیم به موضوع جنگ اقتصادی بیشتر پی می‌بریم، تصریح کرد: تحریم‌های اقتصادی، حمله سایبری و حمایت از اعتراضات غیرخشونت آمیز از رویکرد‌های آمریکا نسبت به ایران است. در این شرایط حوزه دفاع و اقتصاد به هم نزدیک‌تر می‌شود.

نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس افزود: اقتصاد مقاومتی که رهبری به آن اشاره دارند، دفاعی‌ترین متن اقتصادی است. لازمه عبور از شرایطی که مورد تهاجم اقتصادی قرار گرفته ایم، یک طراحی همه جانبه است.

حسینی در ادامه با اشاره به شاخص‌های اقتصادی کشور، گفت: در یک دهه گذشته رشد اقتصادی محسوسی نداشته ایم. رشد جمعیت زیر ۲ درصد نگران کننده است. علت اینکه طرح افزایش جمعیت در مجلس تصویب شد، همین مسأله بوده است. البته رشد جمعیت از رشد اقتصادی بیشتر شده و این یعنی که درآمد سرانه ما کاهش پیدا کرده است و سفره مردم کوچک‌تر شده است که این برای امنیت ملی ما خوب نیست.

به گفته وی سرمایه گذاری در کشور انجام شده است، ولی رشد آن کاهش پیدا کرده است و در نتیجه بیکاری دو رقمی شده است. به موضوع توزیع درآمد هم کم توجهی شده است و ضریب جینی افرایش پیدا کرده یعنی نابرابری در توزیع درآمد بیشتر شده است و در نتیجه رفاه اجتماعی در کشور کاهش پیدا کرده است. تعارف نداریم همه مردم تحت فشار هستند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اگر درآمد‌ها و هزینه‌های دولت برابر نباشد، دولت مجبور است از بانک مرکزی قرض کند، افزود: در این شرایط پول تازه به اقتصاد می‌آید در حالیکه رشد اقتصادی ایجاد نشده و در نتیجه تورم ایجاد می‌شود. الان رشد نقدینگی ۴۰ درصد شده و تورم در مرداد به۵۸ درصد رسیده است. اگر گفته می‌شود که متوسط حقوق‌ها ۱۰ درصد افزایش می‌یابد ناشی از محدودیت‌های مالی است، زیرا اگر یکباره حقوق‌ها افزایش یابد، پایه پولی افزایش یافته و تورم بیشتر می‌شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مردم بی گناه و بی اطلاع فکر کردند بازار سرمایه بازار مطمئنی است. در دوره‌ای رشد حباب وار در بازار سرمایه ایجاد شد و یک سری سود کردند، اما یک سری از مردم دیر به بازار سرمایه رفتند. آنها، چون شناخت کافی از بازار سرمایه نداشتند، ضرر کردند آن‌ها انتظار دارند دولت زیان آن‌ها را جبران کند. در این شرایط سرمایه اجتماعی و اعتماد از بازار سرمایه رفته است.

حسینی تاکید کرد: اوضاع و احوال اقتصادی کشور خوب نیست، اما ظرفیت‌های خوبی در کشور داریم. در همین شرایط تحریم، سوخت براحتی از کشور قاچاق می‌شود. همسایگان ما به فرآورده‌های نفتی ما نیاز دارند، ولی چرا سراغ صادرات سوخت به کشور‌های همسایه نمی‌رویم؟ در کشور ظرفیت‌های زیاد طبیعی و انسانی داریم که باید از آن‌ها به درستی استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون جهش تولید افزود: ۱۲ میلیارد دلار کسری بودجه داریم اگر به ظرفیت‌های کشور نگاه کنیم، عدد بالایی نیست. دولت به مفهوم عام کلمه، دارایی زیادی دارد. نیرو‌های مسلح دارایی‌های زیادی دارد که از این منابع به خوبی استفاده نمی‌شود. سایر نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها همین شرایط دارند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برای مشکلات کشور باید نگاه ظرفیت محور و تحول گرایانه داشته باشیم، کشور به اصلاح حکمرانی اقتصادی، اصلاح ساختار‌های اقتصادی، اصلاحات سیاستی و اصلاحات مدیریت و اجرایی اقتصادی نیاز دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
1
17
درایران تورم مستمروساعتی رواج دارد پس نرخ تورم به افزایش حقوق وابستگی ندارد باید ارتباطات سیاسی کشور تغییرکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
20
چرا باید تاوان بی عرضگی دولت رو کارمندان بدبخت بپردازن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
14
چقدر قشنگ حرف میزنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین