کد خبر: ۷۴۵۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۰
در گفتگو با آفتاب مطرح شد:

حاجی بابایی: ساختار آموزشی ایران درست نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حمیدرضا حاجی بابایی گفت: «این نیروی انسانی است که می‌تواند منشاء تحولات آموزش و پرورش باشد».
 
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی آفتاب به مناسبت روز معلم گفت: «در دنیای امروز در هر نظام آموزشی، حرف اول را تکنولوژی آموزشی می‌زند و در ایران و به ویژه اسلام، محور و اساس تکنولوزی آموزشی، معلم است. در هر جای دنیا، برای رسیدگی به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت، اول باید به معلم توجه کرد، بعد به دانش‌آموز و سپس به مدرسه. این سه محور، تکنولوژی آموزشی ما را تشکیل می‌دهند».

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مهمترین رکن آموزش و پرورش را نیروی انسانی دانست و گفت: «این نیروی انسانی است که می‌تواند منشاء تحولات آموزش و پرورش باشد؛ ولی این وزارتخانه به دلیل داشتن ساختار کهنه و ناکارآمد بازده خوبی ندارد و این ناکارآمدی باعث شده که تلاش و کوشش و زحمات معلمان در کلاس، تحت‌الشعاع قرار گیرد و به راحتی دولت و نظام نتوانند به معلمان سرویس دهند و جایگاه آنها را در جامعه حفظ کنند. در مجموع، این تغییرات می‌تواند اولاً جایگاه آموزش و پرورش، مدرسه و نظام آموزشی را حفظ کند؛ ثانیاً امید به آینده با نهضت نرم‌افزاری افزایش می‌یابد؛ ثالثاً این جمعیت می‌تواند در رقابتهای جدی علمی، فرهنگی و جهانی موفق باشد». 

رئیس فراکسیون فرهنگیان در مجلس هفتم، بزرگترین معضل در معیشت فرهنگیان را ساختار آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: «فرهنگیان ما نمی‌توانند از آرامش خاطر برخوردار باشند و در واقع اصلاح این ساختار است که می‌تواند کمکی به معلمان و پیشرفت آنها کند. قانون مدیریت خدمات کشوری می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات فرهنگیان مؤثر باشد. هرچند علیرغم نظر بسیاری که این قانون را ناکارآمد و غیر مفید می‌دانند، من معتقدم که اکثر مشکلات فرهنگیان اعم از منزلت، جایگاه، عدالت، پویایی، بهینه‌سازی و خدمات اقتصادی و اجتماعی در این قانون لحاظ شده‌است. به نظر می‌رسد آموزش و پرورش و رفع مشکلات معیشتی فرهنگیان در گرو یکدیگر است».

وی در مورد دخالت مسائل سیاسی در آموزش و پرورش گفت: «ما واقعاً اعتقاد داریم که آموزش و پرورش غیرسیاسی است. به همین دلیل هم در مجلس تصویب کردیم که سن رأی هیجده سال باشد. البته منظورمان از این قانون این نیست که این وزارتخانه در مسائل سیاسی نقشی نداشته باشد یا دانش‌آموزان نباید مسائل سیاسی را بیاموزند؛ بلکه چون این مسائل باعث تحت‌الشعاع قرارگرفتن نیازهای اساسی وزارتخانه می‌شود و مطالبات اساسی را در این حوزه کمرنگ می‌کند، بهتر است به مسائل آموزشی این وزارتخانه– که وظیفه اصلی آن است– بیشتر توجه شود».

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در مورد تغییرات پی‌درپی در وزارتخانه آموزش و پرورش، گفت: « تثبیت مدیران از مهمترین مؤلفه‌های پیشرفت است. آموزش و پرورش به دلیل ظرافت و دقت، به توجه و ثبات نیاز دارد و تحولات مدیریتی آرامش این نظام را بر هم زده و بازده آن را کاهش می‌دهد. مشخص‌بودن مسیر مدیریتی در این وزارتخانه قطعاً می‌تواند باعث پیشرفت و سامان یافتن فرهنگیان و جایگاه آنها شود».

وی در مورد جایگاه آموزشی ایران نسبت به جهان افزود: «ما در نظام آموزشی نکات مثبتی داریم که در نقاط دیگر جهان کمتر دیده می شود. ما نظام فراگیر داریم که حتی در روستاهای کشور اجرا شده است. این روند در کمیت، مثبت است، ولی نقطه ضعف ما کیفیت است. از نظر کمّی در جهان جزء کشورهای اولیم، ولی در روشهای تدریس نیازمند تجدیدنظر و کمک هستیم». 

حاجی بابائی در مورد حرکت دولت نهم در سامان وضعیت فرهنگیان گفت: «اعتقاد من بر این است که همه دولتها به ویژه دولت نهم توجه به فرهنگ و آموزش و پرورش داشته‌اند، اما چون ساختار، درست نیست، متأسفانه آب زلال مجلس، دولت و نظام که می‌خواهد به این مجموعه سرازیر شود، دچار مشکل می‌شود. همه دولتها توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش دارند؛ اما معلمان طعم شیرین این ملاحظات را نمی‌چشند، چون ساختار و مسیر فرهنگ دچار خلاء است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۱
0
1
ضمن عرض تسليت فرا رسيدن روز معلم از آقايون بسيار دان خواهشمنديم حرف نزنند چون هر چه بيشتر حرف مي زنند بيشنر آبروريزي مي كنند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین