کد خبر: ۷۴۵۹۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۵
مظاهری:

بانک مرکزی تنها مرجع چاپ چک پول می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس‌کل بانک مرکزی با تایید بالاتر بودن نرخ تورم در فروردین امسال نسبت به ماه اسفند درباره‌ علل تورم با وجود اتخاذ سیاست‌های جدید از سوی این بانک گفت: «علت‌هایی که قبلا باعث تورم بود هم اکنون هم وجود دارد. سیاست‌های پولی، بودجه‌ای دولت و تورم انتظاری و تورم وارداتی از جمله‌ علت‌ها بوده‌است».

به گزارش ایسنا طهماسب مظاهری در حاشیه جلسه هیات دولت ادامه داد: «در سال 86 مسیری را طی کردیم تا جلوی افزایش نقدینگی گرفته شود و ما تلاش کردیم که رشد نقدینگی در اسفند 86 به 27 درصد برسد در حالی که در سال قبل از آن بالای 35 درصد بود. این کاری بود که از نیمه سال 86 اتفاق افتاد در سال 87 برای جلوگیری از تورم تلاش شده سیاست کنترل برداشت اضافه بانک‌ها از بانک مرکزی کماکان ادامه داشته باشد و این که باید برای تامین نقدینگی مورد نیاز طرح‌های اقتصادی باید فکر دیگر غیر از چاپ بدون پشتوانه‌ پول کرد». 

وی از چاپ چک‌پول تنها توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: «انتشار چک پول‌ها در بانک مرکزی متمرکز می‌شود و به زودی چک پول‌های بانک مرکزی وارد بازار خواهد شد و به هر میزان که این چک پول‌ها منتشر شود نقدینگی مسدود می‌شود در حالی که پیش از این این طور نبود و یکی از دلایل افزایش نقدینگی هم این بود که در مقابل چک‌پول‌هایی که چاپ می‌شد نقدینگی معادل مسدود نمی‌شد و این افزایش نقدینگی هم در جایی ثبت نمی‌شد». 

او با بیان اینکه اعمال این سیاست تاثیر منفی در طرح های اقتصادی ندارد،‌ گفت: «طرح‌هایی که توجیه اقتصادی آنها مشخص شده است با سهولت به آنها اعتبار اختصاص داده می‌شود».

مظاهری همچنین گفت: «مقرر شده‌است که بانک‌ها مدارک لازم برای هر وام را در یک لیست به متقاضی بدهند و وقتی مدارک کامل و پرونده تشکیل شد بانک مکلف است تکلیف این درخواست را در عرض 45 روز مشخص کند. پیش از این ممکن بود کسی چندین ماه برای تکمیل مدارک معطل شود و آن را به حساب طول کشیدن کارش توسط بانک بگذارد».

وی درباره‌ حضور نداشتنش در جلسه‌ مدیران بانک‌ها در قم گفت: «آن دعوت و حضور نیافتن و غیبت من که گفتند شایعه‌ خبرنگاران بود! در آن جلسه دو معاون بانک مرکزی و دبیرکل بانک مرکزی بودند اما من برای کامل کردن بسته‌ بانک مرکزی با هماهنگی رییس‌جمهور در تهران ماندم و به نامه وزیر کار به صورت مفصل جواب داده‌ام اما رعایت کردم که این جواب را تنها برای ایشان بفرستم».

رییس‌کل بانک مرکزی درباره‌ تلاش‌ها برای کاهش تورم گفت: «کاهش تورم مورد خواست همه اعضای دولت است. تورم بار سنگینی را برای مردم ایجاد می کند و مالیات بزرگی است که از مردم گرفته می شود».

رییس کل بانک مرکزی وعده داد که تمام مباحث درباره مقدار تورم و بسته‌ بانک مرکزی بعد از ظهر امروز چهارشنبه اعلام شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین