کد خبر: ۷۴۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۶
رویداد فرهنگی اردیبهشت ماه

آغاز بیست‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس فرهنگ و اندیشه: افتتاحییه بیست‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، چهار شنبه شب، با حضور پرویز داوودی، معاون اول رئیس‌جمهور و حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد برگزار شد تا بزرگترین رویداد فرهنگی کشور کار خود را آغاز کند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حدود چهار میلیون مراجعه کننده از لحاظ تعداد بازدیدکننده در جهان رکورددار است و هر ساله توجه بسیاری از مناطق دور و نزدیک را به خود جلب می‌کند.

در این دوره از نمایشگاه که برای دومین سال در مصلای بزرگ تهران برگزار می‌شود 1898 ناشر داخلی در چهار قسمت عمومی،‌دانشگاهی، آموزشی و کودک و نوجوان به همراه 770 ناشر خارجی از 77 کشور جهان در 120 هزار مترمربع، فضای نمایشگاهی مصلای بزرگ تهران حضور دارند.

هر چند صفار هرندی از انتخاب مصلی به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب، دفاع می‌کند و تاکید دارد که ‌مصلی مکانی برای همه تلاش‌ها و کنش‌های اجتماعی است و چه اشکالی دارد اگر ما بازگشتی هر چند به صورت نمادین به گذشته خود داشته باشیم و بگوئیم مصلای ما همان نمایشگاه ماست،‌ دین ما همان سیاست ماست و سیاست ما همان دین ماست. اما آنچه مسلم است فضای غیر نمایشگاهی مصلی باعث شده مشکلات بسیاری چه برای مراجعین و چه برای برگزارکنندگان به وجود آید.

بی‌دلیل نیست که رئیس‌سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران چندروز مانده به آغاز نمایشگاه بیست‌ویکم تاکید می‌کندکه دوره بعدی نمایشگاه بین‌المللی کتاب در باغ کتاب برگزار می‌شود که بنا به تابلو روزشمار آن 386 روز دیگر افتتاح می‌شود.

با این حساب هرچند در سال گذشته تعدادی از ناشران به دلیل انتخاب مصلی به عنوان مکان برگزاری، بیستمین دوره نمایشگاه را تحریم کردند اما به نظر می‌رسد امسال ناشران فرصت کسب درآمدی که از طریق حضور گسترده مردم به نمایشگاه بین‌المللی کتاب فراهم می‌شود را ازدست ندهد و از آن استقبال کنند.

در دوره گذشته به دلیل آماده نبودن مصلی بزرگ تهران برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب و همچنین نبود امکانات اطلاع‌رسانی مناسب بازدیدکنندگان با مشکلات بسیاری از قبیل سردرگمی برای یافتن انتشارات موردنظر، نبود جای مناسبی برای استراحت،‌ کمبود دسترسی به آب آشامیدنی و سرویس‌های بهداشتی و همچنین امکانات رفاهی بانک و رستوران مواجه بودند که بنابر گفته مسئولین سعی شده در این دوره بسیاری از نواقص دوره قبل مرتفع شود.

 7 پایگاه اطلاع‌رسانی رایانه‌ای با ظرفیت 110 کاربر و 20 پایگاه توزیع نقشه و راهنمای مراجعان با 55 نفر راهنما در نمایشگاه مستقر هستند، اما به توجه به حجم بالای مراجعان به نظر نمی‌رسد بتوانند پاسخگوی آنها باشند.

 به هر حال باید در ده روز آینده منتظر نشست و دید که تمهیدات برگزارکنندگان نمایشگاه بیست‌ویکم، که به گفته آنها از مهرماه سال گذشته آغاز شده، تا چه حد موثر خواهد بود و آیا می‌تواند رضایت نسبی بازدیدکنندگان و ناشران داخلی و خارجی را به همراه داشته باشد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین