کد خبر: ۷۴۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۳

بازی دولت با وام مسکن و تشدید فشار بر مردم!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی با انتقاد از تصمیم دولت درمورد ممنوعیت انتقال وام مسکن به شهرهای دیگر گفت: «افزایش قیمت مسکن در این سال‌ها به اندازه‌ای شدید بوده که توان خرید از متقاضیان و مصرف‌کنندگان واقعی مسکن به کلی سلب شده است. در این میان تصمیمات دولت باید در جهت کاستن از فشار‌ بر مردم باشد نه تشدید این وضعیت».

بیژن کاموری‌مقدم در گفت وگو با خبرنگار سرویس اقتصادو صنعت آفتاب افزود: «در حال حاضر تسهیلات بانکها برای خرید مسکن که 14 تا 15 میلیون تومان است در شهرهای بزرگ تنها در حدود 15 تا 20 درصد از قیمت یک واحد مسکونی را تامین می‌کند؛ این در حالی است که وام مسکن برای یک متقاضی در شهرهای دیگر می‌تواند تا 50 درصد قیمت را پوشش دهد».

وی ادامه داد: «در این شرایط اگر دولت مانع از انتقال وام به شهرهای کوچکتر شود در واقع قدرت خرید مردم را محدود کرده است».

کاموری‌مقدم تصریح کرد: «اکثر وام‌گیرندگان مسکن با وجود افزایش عجیب قیمت واقعاً توان مالی برای خرید یک واحد کوچک مسکونی را در شهرهای بزرگ ندارند و اگر تصمیمی برای خرید در شهرستان‌ها اتخاذ می‌کنند تنها از روی ناچاری است. در این شرایط نه تنها دولت عملکردی مناسب در کاهش قیمت نداشته است بلکه تصمیم‌گیری‌ها به‌گونه‌ای است که بر اقشار ضعیف فشار بیشتری وارد می‌شود».

وی ادامه داد: «بسیاری از سپرده‌گذاران از همان ابتدا با بررسی شرایط و قیمت‌ها در بازار مسکن، قصد خرید مسکن در شهرهای کوچکتر را داشتند اما با توجه به قوانین روز و آزاد بودن انتقال وام، در بانک‌های محل زندگی فعلی خود سرمایه‌گذاری کردند. در واقع تنها دلخوشی این افراد خرید یک واحد کوچک مسکونی در شهرستان موردنظر خود بوده که با بخشنامه جدید بانک مسکن این امکان نیز از آنها سلب می‌شود».

کاموری‌مقدم تصریح کرد: «این درست نیست که دولت فردی که تمام سرمایه‌اش را در نوبت وام‌دهی یک بانک محدود کرده است را از خرید یک آپارتمان کوچک در شهرستان ناامید کند»

وی افزود: «حتی اگر دولت می‌خواهد چنین کاری انجام دهد نباید این تصمیم را مشمول افرادی کند که پیش از این اقدام به سپرده‌گذاری کرده‌اند چرا که قانون عطف به ماسبق نمی‌شود. با این‌حال متاسفانه دولت با نادیده گرفتن این اصل قانونی هرگاه تصمیمی اتخاذ می‌کند اجرای آن را برای تمام افراد لازم می‌داند».

کاموری‌مقدم همچنین در خصوص بخشی از بسته سیاستی بانک‌مرکزی مبنی بر ممنوعیت ارائه تسهیلات بانکی خرید مسکن گفت: «اگر این مسئله به آن معنا باشد که وام مسکن از طریق بانک مسکن به طور انفرادی به متقاضیان پرداخت شود ولی سایر بانک‌های و بانک‌های خصوصی به جای پرداخت وام به افراد امکان مشارکت در ساخت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های انبوه‌ساز را داشته باشند تصمیم مثبتی خواهد بود چرا که بخشی از سرمایه این بانک‌ها در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و موجب افزایش تولید و عرضه مسکن می‌شود».

عضو هیات مدیر شرکت‌های ساختمانی درعین‌حال تاکید کرد: «قیمت مسکن آنچنان افسار گسیخته گران شده است که هیچ سیاستی نمی‌تواند آن را مهار و یا به وضع قبل بازگرداند اما در چنین بازاری می‌توان، از مکانیزم‌هایی برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط استفاده کرد. 
هدایت بانکهای خصوصی به سمت سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز انبوه و همکاری آنان باشرکت‌های ساختمانی یکی از این مکانیزمها خواهد بود که البته چگونگی اجرای آن باید مورد توجه قرار گیرد تا آثار مثبتی داشته باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۳
0
0
لطفآنام شهري را كه مي شود با 30 ميليون تومان صاحب خانه شد اعلام نماييد.بانک مسکن بره غاز ....
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
0
0
آقای مقدم خودتون را ناراحت نکنید چون با توجه به سابقه ی بی ثباتی تصمیم گیری ها در این دولت هیچ بعید نیست فردا صبح که بیدار شده باشید این قانون لغو شده باشد و ما صاحب خانه شده باشیم
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
0
0
بانک مسکن خیلی بد شده.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
0
0
به نظر من بد ترين بانك كشور بانك مسكن است

من در بانك مسكن بيش از چندين سال است كه حساب دارم
امتياز آن هم پر شده
حال مي گويند حد اكثر وام به شما همان 12000000 تومان است چون حد اقل 1700000 تومان داشته اي
تازه نه اجازه واگزاري درست مي دهند و نه اجازه برداشت از حساب مي گويند اگر از حساب برداشت نمايي از امتيازت كم مي شود
با اين پول هم كه خانه نمي شود خريد !!!!
پس ببينيد هرچه شود به نفع بانك تمام مي شود براي همين هميشه قوانيني كه وضع مي كنند كه تماما نفع بانك در آن ديده شده نه مشتري
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
0
0
به نظر بنده اين تصميم يك تصميم شبانه و درخواب گرفته شده اي است كه سرسوزني فكر و تعقل به آن راه نيافته است. در هيچ كجاي دنيا اين چنين نيست كه سياستمداران صبح كه از خواب بيدار مي شوند تصميم ...را اتخاذ كرده و ...اين كه آن را برخلاف قانون عطف به ماسبق نمايند. من در عرض 3 روز دوبار به بانك مسكن مراجعه و با 3 لايحه در مدت اين 3 روز مواجه شدم. قانون به اين محكمي!!!!!! فقط بايد خدا ما را نجات دهد.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
0
0
بانك مسكن بدترين بانكي كه من تا حالا ديدم پدر من در شهرستان اروميه آپارتمان درست ميكرد بانك قول وام بهش داد و گفت وام تعلق ميگيره بعد از 6 ماه حالا كه ديگه هيچ پولي تو دست بابا نيست ميگه تعلق نمي گيره لغو شده بايد سپرده گذاري ميكردي اگه سپرده هم مي ذاشتي فقط 13 ميليون تعلق ميگرفت حالا شما بگين نه وام ميده نه به حرفش عمل ميكنه مردم بايد چيكار كنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۳
0
0
شرایطه کاملا تاسف باری را بانک مسکن ایجاد کرده!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین