کد خبر: ۷۴۶۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

خداحافظ استرس

یک متخصص تغذیه گفت: خیار یک میوه کم کالری و به ویژه سرشار آب که به مقابله با اضطراب و استرس کمک زیادی کرده و به مقابله با احتباس آب و ورم نیز کمک می‌کند و خواص ضدالتهابی دارد.
خداحافظ استرس
آفتاب‌‌نیوز :

سهیل نجاتی با اشاره به این‌که خیار یکی‌از شناخته شده‌ترین میوه‌ها در سرتاسر جهان و از خانواده هندوانه است، اظهار کرد: با وجود اینکه سال‌هاست از این میوه در تهیه انواع سالادها و حتی غذاها استفاده می‌شود باید بدانید که در تهیه محصولات دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد چون ارزش غذایی بالا و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

وی با اشاره به این‌که خیار از ۹۰ تا ۹۵ درصد آب تشکیل شده و میزان کالری آن بسیار پایین است، عنوان کرد: علاوه‌براین خیار دارای ویتامین‌های K، B، مس، پتاسیم، C و منگنز است، به همین دلیل نیز به ارتقاء سلامت و جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از کمبود مواد مغذی کمک می‌کند.

نجاتی با اشاره به این‌که بدون شک خیار یک دارو نیست اما می‌توان از آن به‌عنوان مکمل در کنار درمان‌های رایج استرس استفاده کرد، افزود: مصرف خیار می‌تواند اثرات نامطلوب استرس را کاهش دهد چون حاوی میزان زیادی ویتامین‌های گروه B ازجمله ویتامین B۱، B۵ و B۷ یا همان بیوتین است، نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ویتامین‌های ب کمپلکس برای کاهش اضطراب و اثرات منفی جسمی و روانی ناشی از آن کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: نتایج پژوهشی که توسط دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا انجام شده نشان می‌دهد خیار حاوی فلاوونوئیدهای ضدالتهاب است که می‌توانند نقش بسیار مهمی در سلامت مغز ایفا کنند، به همین دلیل خیار به‌عنوان یک ماده غذایی مناسب برای بهبود حافظه به حساب می‌آید و می‌تواند از سلول‌های عصبی در برابر آسیب‌های مربوط به افزایش سن حفاظت کند.

وی ادامه داد: همچنین خیار به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام تیروزین می‌تواند به کاهش وضعیت افسردگی کمک کند، با وجود اینکه بروز حالت مسمومیت با مصرف بیش‌از حد فلاوونوئیدها بسیار نادر است اما با این حال توصیه می‌شود که مصرف مواد غذایی حاوی این ماده را به صورت متعادل در چهارچوب یک تغذیه سالم و کامل بگنجانید.

نجاتی با اشاره به این‌که بخش اعظم این میوه از آب تشکیل شده اما یکی‌از میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند پلی‌فنول‌ها محسوب می‌شود، بیان کرد: این آنتی‌اکسیدان‌ها ارتباط زیادی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، رحم، تخمدان و پروستات دارند، علاوه‌براین نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میزان بالای ترکیباتی مانند کوکوربیتاسین‌ها که در خیار به وفور وجود دارد تأثیر ضدسرطانی بسیار بالایی دارند.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: میزان بالای آب موجود در خیار به کاهش حالت احتباس آب در بدن کمک می‌کند، علاوه براین عصاره خیار به کاهش واکنش‌های التهابی بدن کمک می‌کند چون قادر است فعالیت آنزیم‌های التهاب‌زا را متوقف کند.

وی ادامه داد: خیار حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها به‌ویژه ویتامین C و بتاکاروتن است که نقش مهمی در افزایش واکنش‌های ایمنی بدن دارد، همچنین حاوی میزان زیادی مواد فلاوونوئیدی ازجمله کرستین، لوتئین و غیره است که می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های دستگاه قلبی عروقی داشته باشند.

نجاتی با اشاره به این‌که بوی بد دهان به دلیل وجود باکتری‌هایی است که روی دندان‌ها و لثه تجمع می‌کنند، تصریح کرد: با وجود اینکه بررسی‌های علمی زیادی در این زمینه صورت نگرفته اما باید بدانید که خیار به مقابله با باکتری‌های مسئول بوی بد دهان کمک زیادی می‌کند، مصرف خیار می‌تواند باعث خنثی کردن گرمای بیش‌از اندازه داخل معده شود که یکی از عوامل اصلی بروز بوی بد دهان است.

این متخصص تغذیه بیان کرد: خیار حاوی میزان زیادی از دو ماده مفید برای هضم غذا یعنی آب و فیبر است، به این ترتیب خوردن خیار به مقابله با اسید معده، یبوست و تمام مشکلات مربوط به لوله گوارش کمک زیادی می‌کند.

وی با اشاره به این‌که افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند می‌توانند به خیار اعتماد کنند، تصریح کرد: مصرف این میوه در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، چون حاوی مواد مغذی و آب زیادی است.

این متخصص تغذیه افزود: کالری اندک خیار و در عین حال میزان بالای آب و فیبرهای موجود در آن به ایجاد احساس سیری طولانی مدت کمک کرده و در نتیجه برای کنترل میل به خوردن فوق‌العاده است، علاوه‌براین خیار باعث پاکسازی بدن و کمک به هضم غذا می‌شود و مواد زائدی که در بدن تجمع کرده و مانع از چربی‌سوزی می‌شوند را دفع می‌کند.

وی ادامه داد: میزان قابل توجه پتاسیمی که در خیار وجود دارد به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند، حتماً می‌دانید که فشار خون بالا یکی‌از عوامل بروز مشکلات قلبی عروقی است و برای اینکه ارگان‌های بدن به خوبی به وظایف خود عمل کنند باید تعادل پتاسیم در داخل و خارج از سلول‌ها حفظ شود.

نجاتی با اشاره به این‌که پتاسیم یک الکترولیت ضروری برای بدن است زیرا برای کنترل انتقال تکانه‌های عصبی، انقباض عضلانی و عملکرد قلب با سدیم تعامل دارد، عنوان کرد: باید گفت خیار فواید زیادی برای سلامتی قلب و به طور کلی بدن دارد و مصرف آن می‌تواند برای برطرف کردن مشکلات زیادی کمک کند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: اگر سردمزاج هستید حتماً آن‌را با مصلحش یعنی عسل، خرما و یا ادویه گرم مثل سیاه‌دانه، زنیان و یا نعناع میل کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین