کد خبر: ۷۴۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۳:۱۹

رکوردشکنی‌های هنرمندان ایرانی در حراجی هنر دبی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: یک مجسمه ساخت «پرویز تناولی»، هنرمند ایرانی در جشنواره هنر دبی به قیمت 84/2 میلیون دلار فروخته شد. این مجسمه که «دیوار (ای تخت جمشید)» نام دارد، رکورد پرارزش‌ترین اثر هنری خلق شده به دست یک هنرمند خاورمیانه‌ای را شکسته است.

 به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، «دیوار»، پیکره‌ای برنزی به طول تقریباً 2 متر است که روی آن با حروف هیروگلیف پوشانده شده است. این اثر هنری برجسته‌ترین بخش حراجی «کریستیز اینترنشنال» در دبی بود. این حراجی انگلیسی اعلام کرده که در طول چهار روز فعالیتش در دبی، بیش از 20 میلیون دلار اثر هنری فروخته است که اکثر آن‌ها را هنرمندان ایرانی و عرب خلق کرده‌اند. در جمع هفت اثر پربها، شش اثر هنری کار ایرانی‌ها بوده است.

«چهارباغ»، اثر خطاطی رنگ و روغن کار «حسین زنده‌رودی» به مبلغ 6/1 میلیون دلار فروخته شد و رکورد فروش نقاشی‌های خاورمیانه را جابه‌جا کرد. تابلوی «او رحیم است» اثر «محمد احصایی»، خوشنویس ایرانی هم به مبلغ 16/1 میلیون دلار به فروش رسید.

حراجی‌های هنری جای خود را دارند در بازارهای نوظهوری مثل روسیه، چین و خاور میانه باز می‌کنند. اقتصاد بعضی از این کشورها به سرعت در حال رشد است و ثروتی که افراد این کشورها به دست آورده‌اند، موقعیت خوبی را برای برگزاری حراجی مهیا کرده است. نفت خام که صادرات اصلی این منطقه است هفته گذشته به رکورد 37/119 دلار به ازای هر بشکه رسید. قیمت نفت در طول چهار سال گذشته بیش از چهار برابر شده است.

ژوسی پیلکانن رییس بخش اروپای کریستیز می‌گوید: «دبی تبدیل به بازاری جاافتاده شده است. قیمت‌ها به سطوح جدیدی ارتقا داده شده‌اند.» خریداران ایرانی و خاورمیانه‌ای، 77 درصد خرید این دوره از حراجی کریستیز را به خود اختصاص دادند. 17 درصد خریدها از سوی مشتریان اروپایی و انگلیسی انجام شد، و 6 درصد هم از طرف خریداران در قاره آمریکا. 84 درصد از اقلام به حراج گذاشته شده هم به فروش رفت.

حراجی کریستیز در دو سال گذشته در دبی بیش از 100 میلیون دلار اثر هنری و جواهرات به فروش رسانده است. در 31 اکتبر بود که یک اثر عربی، رکورد فروش آثار هنری اعراب را شکست. در آن روز، «تصویر نه‌تخته‌ای از قرآن» اثر «احمد مصطفی» به مبلغ 657 هزار دلار فروخته شد. رکورد قبلی متعلق به خود مصطفی بود که در می 2006 و به مبلغ 284 هزار دلار ثبت شده بود.

در حراجی شب گذشته کریستیز، تابلوی «عبادت در سه موضوع با الهام از سوره یاسین» گران‌ترین اثر هنری عرب‌‌ها بود و به قیمت 421 هزار دلار به فروش رسید. قیمت پایه آن 400 هزار دلار بود.

با این حال، ایرانی‌ها بودند که این حراجی را به خود اختصاص دادند. پیش‌تر و در ماه مارس هم «فرهاد مشیری» تبدیل به اولین هنرمند خاورمیانه‌ای شد که تابلویی را به مبلغ بیش از یک میلیون دلار به فروش رسانده است. تابلوی «عشق» اثر او 05/1 میلیون دلار خریداری شد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین