کد خبر: ۷۴۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۸

سالانه 200 میلیارد دلار دود می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر، در کشور ما سالانه 200 میلیون دلار برای تامین این نیاز کاذب از بین می‌رود.

به گزارش آفتاب به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر امروزه مصرف سیگار به عنوان یکی از علل اصلی بیماری‌های تنفسی، قلبی- عروقی، بدخیمی و ... به عنوان شایع ترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر مورد توجه اکثر مراکز علمی و سیاستگذاری بهداشتی قرار دارد. 

کارشناسان پیش بینی می کنند مرگ و میر ناشی از دخانیات از سه میلیون نفر در حال حاضر به حدود 10 میلیون نفر خواهد رسید که 70 درصد آنان در کشورهای در حال توسعه خواهند بود. 

بر اساس این گزارش، در سال 74 درآمد شرکت دخانیات از فروش و صادرات سیگار 28 میلیارد تومان بوده است در حالی که هزینه های شرکت 29 میلیارد تومان، یعنی دولت بابت یک میلیارد تومان خسارت پرداخته است. 

به گزارش در حال حاضر سیگار 5/12 درصد کل مرگ و میرها، 30 درصد مرگ ناشی از سرطان، 90 درصد سرطان ریه، 40 درصد مرگ ناشی از سرطان ریه، 40 درصد سایر سرطان ها، 50 درصد بیماری های قلبی و 75 درصد بیماری های ریوی رابه خود اختصاص داده است. 

بنا بر این گزارش برای ترک سیگار سه گام اصلی باید طی شود: گام اول آمادگی تغییر نحوه سیگار کشیدن، گام دوم ترک سیگار و آشنایی با سندروم ترک، گام سوم روان درمانی است. 

این گزارش می افزاید: «خیلی از افراد فکر می کنندمصرف قلیان نسبت به سیگار کم آسیب تراست درحالی است که با هر پک سیگار 9 سی سی دود وارد حفره دهان می شود امابا هر یک قلیان 45 سی سی دود وارد حفره دهان می‌شود».
بنابر این گزارش،از دیگر موارد فرق بین سیگار و قلیان این است که آب موجود در شیشه قلیان به عنوان یک فیلتر نبوده بلکه باعث خنک تر شدن دود و همچنین چسبندگی بیشتر ذرات موجود در دود به دیواره ریه می شود. 

بنابراین خطر مصرف قلیان به مراتب بالاتر از مصرف سیگار است به خصوص قلیان های میوه ای که حاوی اسانس های معمولا سمی و اعتیادآور هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین