کد خبر: ۷۴۷۱۹۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
پوپولیسم رئیسی به نفع اصولگرایان؛ جایی برای نخبگان نیست

چشم‌انداز اقتصاد ایران؛ دسترسی بی‌سابقه اصولگرایان به ثروت و منابع کشور

بر اساس آمار منتشر شده رسمی در سال‌های اخیر نزدیک به ۴۰ هزار ایرانی تحصیلکرده از کشور خارج شده‌اند. این فرار مغز‌ها در هر سال حدود ۱۵۰ میلیارد دلار برای ایران هزینه داشته است؛ مبلغی که بیش از درآمد نفتی سالانه ملی ایران است.
چشم‌انداز اقتصاد ایران؛ دسترسی بی‌سابقه اصولگرایان به ثروت و منابع کشور
آفتاب‌‌نیوز :

سایت "قنطره" در تحلیلی درباره چشم‌انداز مشکلات اقتصادی ایران می‌نویسد: در ایران سیاست و اقتصاد پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند؛ علت آن است که نخبگان پس از انقلاب در ایران قدرت سیاسی و اقتصادی را در دست داشتند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت افزوده است: اکنون از آنجایی که فرصت‌های شغلی مناسب برای بسیاری از افراد خارج از سیستم بسیار ناچیز است بسیاری از جوانان تحصیلکرده ایرانی بین پذیرش مشاغلی که دارند -اغلب نامطمئن هستند- یا مهاجرت از کشور یکی را انتخاب می‌کنند. بر اساس آمار منتشر شده رسمی در سال‌های اخیر نزدیک به ۴۰ هزار ایرانی تحصیلکرده از کشور خارج شده‌اند. این فرار مغز‌ها در هر سال حدود ۱۵۰ میلیارد دلار برای ایران هزینه داشته است؛ مبلغی که بیش از درآمد نفتی سالانه ملی ایران است.

پس از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی عمدتا نهاد‌های دولتی و نیمه‌دولتی بودند که از رشد اقتصادی سود بردند. با این وجود، علیرغم رشد تولید ناخالص داخلی، شکاف درآمد افزایش یافته است.

بخش خصوصی در اقتصاد ایران به شدت در حاشیه قرار دارد؛ این بخش نه درآمد صنعت نفت دولتی را در اختیار دارد و نه نیروی کار عظیم دولتی. اگرچه همین بخش است که باعث اشتغال‌زایی می‌شود.

شاخص‌های بین‌المللی نشان می‌دهند پارتی بازی، فساد و مدیریت بد در ایران زیاد است. این وضعیت با مشکلات روزافزون اقتصادی و اجتماعی در ایران پیوندی تنگاتنگ دارد.

در سالیان اخیر شکاف اجتماعی و ناامیدی طبقات پایین به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و خود را در اعتراضات سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ میلادی نشان داد. این نخستین‌باری بود که طبقات پایین به خیابان می‌آمدند و شعار‌های تند سر می‌دادند. این یک شوک برای نخبگان حاکم بود؛ چرا که طبقات پایین به طور معمول پایگاه اجتماعی حامی آنان و دستکم وفادار به آنان قلمداد می‌شدند. شکاف بیش‌تر در اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ میلادی خود را نشان داد. طبق آمار‌های رسمی ۲۰۰ هزار نفر، یعنی جمعیتی چهار برابر بیش از تعداد حاضر در تجمعات دو سال پیش در اعتراضات سال ۲۰۱۹ میلادی حضور داشتند.

نابرابری‌های اجتماعی ایران در حال افزایش است و حدود نیمی از ایرانیان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. طبقه متوسط در ایران در سالیان اخیر با کاهش مواجه بوده که خود ظرفیت رویداد‌های انفجاری در ایران را افزایش می‌دهد.

کارشناسان داخلی معتقدند مشکلات ذکر شده در داخل مهم‌ترین عامل ایجاد بحران اقتصادی در ایران بوده‌اند. در چنین شرایطی طبیعی است که حتی با لغو تحریم‌ها، بحران اقتصادی ایران که عمدتا ساختاری است، بعید به نظر می‌رسد برطرف شود. همچنین، بعید است که هرگونه رشد اقتصادی پس از چنین توافقی به سود طبقه متوسط ایران باشد.

پوپولیسم اقتصادی رئیسی تاکنون هیچ نفع مادی و ملموسی برای مردم نداشته است و در مقابل باعث دسترسی بی‌سابقه اصولگریان به ثروت و منابع کشور شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
1
5
همه سطور مربوط به دولت روحانی بود جز سطر آخر
رضا اکبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
2
11
دسترسی اصولگرایان, دامادها و دولت داماد محور به منابع ملی و پول های کلان. خیلی براشون شیرینه میلیاردها دلار پول نفت و پولهای بلوکه شده را و.... هیچ کدام از اینها نه تنها نخبه اصولگرا نیستند بلکه کلا معنی اصول گرایی رو به... تغییر داده اند. لطفا خبر را درج کنید. ممنون
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
9
3
مطلبی که بدون کارشناسی و محتوای درست و صرفا به قصد تخریب نوشته میشه چیزی بیشتر از این نخواهد بود .
اگر در ایران ثروتی بوده تا بحال ثمره اون در دست اصلاح طلبان بوده . از این 40 سال 32 سال دست اصلاح طلبان بوده و اگر روابط فامیلی گفته می شود شما یک مورد نشان بدهید که رییس جمهور از خویشان خود کسی را در جایی منصوب کرده
اما در دولت روحانی برادر و داماد و پدر زن و الی ماشاءالله مشغول بودند
در حیطه وزرا هم که دیگر نیازی به بیان نیست و هر وزیری اقوام درجه یک و دو خود را مشغول ریاستی کرده بود
حال در این دولت صرفا به قصد تخریب با نسبتهای دور و دراز فردی را معرفی می کنند و بعد می گویند فلان نسبت با وزیر را دارد
اگر درصد بندی بشود که چه تعداد از مسئولیتها در این دو دولت به خویشان و بستگان واگذار شده عیار کار مشخص می شود .

دولت روحانی عملکرد خودش رو کامل نشون داد و مردم ثمره اصلاح طلبی رو با گوشت و پوستشون لمس کردند . حال ببینید بعد از گذشت یکی دو سال دولت رییسی هم همان شیوه را خواهد رفت یا خیر
که حداقل در خصوص واکسیناسیون و ارزش قائل شدن برای جان مردم این چنین نبود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
10
4
هشت سال چپاول غربگدایان ر و هم بنویس آفتاب...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
1
5
آنها هم میگذارند و میروند ولی روسیاهی هایشان ابدی خواهد بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین