کد خبر: ۷۴۷۴۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
برخی با شعار عدالت به جنگ آزادی می روند

هادی خامنه‌‎ای: تفکر انجمن حجتیه بر صدا و سیما حاکم است

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: امروز بعد از سالیانی هنوز کارتن خواب داریم و اخیرا خبر می‌دهند که بعضی چون حتی کارتن هم پیدا نمی‌کنند مجبور هستند شب‌ها در اتوبوس‌ بخوابند که این وضع شایسته این جامعه نیست.
هادی خامنه‌‎ای: تفکر انجمن حجتیه بر صدا و سیما حاکم است
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه‌ای در مراسم سومین شب عزاداری ایام فاطمیه در دارالزهرا، با بیان اینکه به یک معنا و در یک کلمه جهل از نظر اسلام و همه متفکران، سرچشمه همه فسادها است، گفت: اسلام و همه ادیان همواره به آموختن تأکید کرده اند. در طول تاریخ انحراف ها در همه زمینه ها ناشی از جهل بوده است. انحراف از خط نبوت و امامت کمتر از نیم قرن پس از رحلت پیامبر (ص) و بازگشت به سوی جاهلیت ناشی از جهل بود. اگر جامعه یک جامعه آگاه بود چنین اجازه ای را نمی داد. انحراف در انقلاب ها نیز از همین نوع است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با اشاره به انحراف گروه‌ها و جمعیت های وابسته به انقلاب اسلامی، افزود: از جمله این انحراف‌ها پیدایش قدرت‌طلبان در قالب گروه‌های مسلح بود که به ظاهر شعارهای مردمی دادند ولی در واقع به دنبال قدرت بودند.

وی افزود: ناامن کردن فضای عمومی و اجبار مدیران به اجرای کارهای امنیتی از خود که منجر به فاصله بین مردم و آنها شد و طبعا در چنین فرصت تلخ و ناگواری شخصیت هایی مثل آقای بهشتی، مطهری و دیگران را از دست دادیم.

خامنه‌ای یادآور شد: خط امام مردم را عزیز و صاحبان اصلی انقلاب می دانست و رأی مردم را منشأ اصلی تصمیمات کشور و سرنوشت ساز می دانست؛ نتیجه این تفکر، عبور از خط امام بود. زینتی بودن رأی مردم، رواج تبلیغات دروغ همراه با تهمت در ایام تبلیغات انتخاباتی و اهتمام به خواص پدیده هایی هستند که به نوعی به «استبداد نوین» منتهی شد؛ استبدادی با چهره دموکراسی. تقریبا امروزه اکثر کشورها و جوامع با دموکراسی فاصله دارند و سرچشمه اصلی برای حدوث وقایع ناباب و نامطلوب به جهل عمومی ارتباط دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: به این ترتیب است که می بینیم جهل مخصوصا در تصمیم گیران که قالبا منجر به رفتار مستبدانه آنها می شود، خسارت های عظیمی می تواند به بار بیاورد که ریشه خود آنها و دیگران را می تواند بسوزاند. این بلا همه، حتی بی گناهان، را خواهد سوزاند؛ حتی اگر این کار غلط با نیت خدمت به جامعه باشد. این اشتباهات، کار فردی به حساب نمی آیند و بلکه می توان آنها را خیانت دانست. یعنی ممکن است فرد آنها را اشتباه بداند ولی در عرصه یک جامعه این اشتباهات خیانت محسوب می شود چرا که همه جامعه را دچار خسارت خواهد کرد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام تصریح کرد: نمونه آن را در همه جای دنیا و جامعه خودمان می بینیم که یک موضع گیری غلط، یک سخن بی جا یا یک حرکت دیپلماتیک ناشیانه و نادرست می تواند خسارت های بزرگ به کشور وارد کند. در خبرها نوشته اند که به خاطر موضع گیری یک نفر در یک امر سیاسی، چندین هزار میلیارد ریال خسارت به ایران وارد شد. ممکن است خود او خیال کند درست و خدمتکارانه دارد این کار را می کند ولی اگر خسارت داشته باشد مسأله جور دیگری خواهد بود. به این ترتیب دیکتاتوری و استبداد خیلی آرام آرام می تواند وارد زندگی شود.

وی افزود: طبیعتا فرهنگ هایی که از پرستش قدرت یا تمایل به قدرت و یا منفعت طلبی برای هم پیاله های خود الهام گرفته باشند، معمولا آمادگی برای قبول عدالت اجتماعی و دموکراسی ندارند. اما فرهنگی که به علم و دانایی حرمت می گذارد و با جهل ضدیت می کند، می تواند ضد دیکتاتوری باشد.

خامنه‌ای ادامه داد: تحقیقات علمی فقط در جوامعی شکوفایی پیدا می کند که در آن عقاید و افکار مخالف با یکدیگر به طور مساوی از این حق برخوردار باشند که بحثی را رد یا قبول کنند. این جور نباشد که در یک دانشگاه، وقتی یک استاد نظر خودش را در پاسخ به یک سؤال دانشجو می گوید، حق داشته باشند به خاطر این پاسخ او را از دانشگاه اخراج کنند.

وی تأکید کرد: بعضی ها با شعار عدالت به جنگ آزادی می روند و جلوی آزادی ها را می گیرند. در حالی که عدالت و آزادی با هم توأم هستند و در برابر هم نیستند و فقط چیزی که در مقابل عدالت و آزادی قرار می گیرد، قدرت است. به نظر می رسد انسان اول باید آزاد باشد تا بتواند عدالت را برقرار کند و خودش باید عدالت را اقامه کند. قرآن هم می گوید مردم باید اقامه قسط کنند نه حکومت.


دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه اگر روزی چهره عدل هویدا شود طبعا مستبدان از سخن و استدلال باز می مانند، اظهار کرد: یک اقدام غلط و بدون مشورت متخصصان و کارشناسان می تواند جامعه را زیر و رو کند و یک کلمه درست می تواند آن را دوباره برگرداند. مسائل و مشکلات اقتصادی ناشی از این است که حرف های ناصواب و بدتر از آن، تصمیمات ناصواب توانسته است به تدریج جامعه را به شکل کنونی درآورد.

خامنه‌ای با نقل آماری از قول اقتصاددانان، یادآور شد: میزان مصرف سالانه گوشت در سال ۱۳۶۶ که زمان جنگ بوده و مشکلات جنگ و مخارج بسیار سنگین جنگ و جلوگیری غربی ها از فروش نفت و کم شدن درآمد نفتی، حدود ۱۷۰ کیلو برای هر فرد بوده و سال ۱۴۰۰ ظاهرا به چهار کیلو می رسد؛ در حالی که ما فروش نفت هم داریم و به ظاهر همه چیز رو به راه است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام افزود: شما به یاد بیاورید آن زمان را که عده ای جاهل علیه دولت وقت چه کردند. علی رغم وجود همه مشکلات اقتصادی جنگ لوازم و ارزاق با سهمیه بندی به همه می رسید و حداقل ها را همه داشتند، در عین حال عده ای علیه دولت شعار می دادند و سهمیه بندی و کوپن را کوپنیسم و کمونیسم می گفتند؛ و حالا وضعیت به این شکل در آمده است.

وی با اشاره به انتشار اخباری درباره اتوبوس‌خوابی بی‌خانمانان در تهران، تصریح کرد: امروز بعد از سالیانی ما هنوز کارتن خواب داریم و اخیرا خبر می دادند که بعضی ها چون حتی کارتن هم پیدا نمی کنند مجبور هستند شب ها در اتوبوس ها بخوابند. این وضع شایسته این جامعه نیست. اینها از آسیب های «ناآگاهی» است.

خامنه‌ای تأکید کرد: وقتی گروه ها و دولت ها عدل را به نیت توجیه کار و قدرت خودشان به کار می گیرند، طبیعتا اینجا است که همه چیز رنگ عوض می کند. ولی اگر عدل در چهره واقعی ظاهر شود هیچ کس مخالف نیست. پس راه حل افزایش آگاهی عمومی است. به طوری که اگر مجاری رسمی اطلاع رسانی در کار خود عمدا یا سهوا موفق نباشند جامعه خود به خود متوجه مجاری اطلاعاتی دیگر خواهد شد که به راحتی در دسترس است؛ چه فضای مجازی و ماهواره و چه چیزهای دیگر.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام اظهار کرد: جهلی که قرآن با آن مبارزه می کند «جهل مقدس» است. وقتی که جهل با مذهب و مقدسات قاطی شود خطرناک و لاعلاج می شود. یعنی هر بدی که با شعار و لباس دین می آید می تواند خطرناک باشد و حماقت در این زمینه حد و حدودی ندارد و باید همه آنها را شناخت چون همه آنها خطرناک هستند. بنابر این جهل در هر لباسی خانمان سوز است ولی در رنگ و لعاب دینی بسیار خطرناک‌تر است.

خامنه ای در پایان گفت: برداشت های غلط از دین منشأ همه جنگ های مذهبی است. چنین افراد و جریان هایی خودشان را محور ارزش ها و تشخیص دهنده حق و باطل می دانند. لذا به خودشان حق می دهند که به مردم امر و نهی کنند ولی غافل هستند از اینکه خودشان هم باید عامل به چیزی که می گویند باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین