کد خبر: ۷۴۷۶۰
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۰
تحت فشارهای دولت آمریکا؛

خروج رویال و رپسول از پارس جنوبی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دو کمپانی بزرگ نفتی Royal Dutch Shell و Repsol تحت فشار شدید دولت ایالات متحده برای قطع مذاکرات مربوط به امضای یک قرارداد گازی چند میلیارد دلاری با ایران قرار گرفته اند.

بنا به گزارشی که خبرگزاری فرانسه روز شنبه به چاپ رسانده چند کمپانی بزرگ روس، چینی و هندی منتظر هستند تا بلافاصله پس از خروج شرکت های هلندی – انگلیسی رویال داچ شل و اسپانیایی رپسول پیشنهادات خود را به ایران ارائه دهند. 

این دو شرکت در مراحل نهایی مذاکرات مربوط به قرارداد استحصال گاز از بلوک 14 میدان پارس جنوبی هستند.

بنا به گزارش AFP ایران به رویال داچ شل و رپسول تا پایان ماه مه (دهم خردادماه) فرصت داده که پاسخ نهایی خود را برای حضور در پروژه اعلام کنند.

AFP در ادامه به نقل از منابع غیرمشخصی در این دو شرکت گفته است که ایالات متحده این دو شرکت را در صورت همکاری با ایران به اعمال تحریم تهدید کرده و همین امر باعث شده تا مدیران رپسول و رویال داچ شل خروج از پروژه پارس جنوبی را به طور جدی مورد توجه قرار دهند.

گفته می شود دو شرکت اروپایی قصد دارند تا سهم 50 درصدی خود از پروژه مربوط به بلوک 14 را به فروش برسانند (50 درصد سهم این پروژه در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد)، با این حال امیدوارند که بتوانند سهم خود از بلوک های 23 و 24 پارس جنوبی را به امید بهبود روابط ایران و آمریکا در آینده حفظ کنند.

مطابق تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شرکت های نفتی بین المللی در صورتی که مبلغی بیش از 20 میلیون دلار در پروژه های نفتی و گازی ایران سرمایه گذاری کنند اجازه ادامه شراکت با طرف های تجاری آمریکایی را نخواهند داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین