کد خبر: ۷۴۷۶۳
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۷

ادعای تولید بنزین بدون استفاده از نفت خام

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرپرست و طراح پروژه تولید بنزین بدون استفاده از نفت خام با اشاره به كارشكنی برخی افراد گفت: «با اجرای این پروژه، كشور طی 24 ساعت از واردات بنزین كاملا بی نیاز می‌شود».

محمد رضا پیر چراغعلی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: «از حدود دو سال پیش با انگیزه خدمت و نیل به خودكفایی در تولید بنزین، تیمی از اساتید و كارشناسان علاقه‌مند به پژوهش از بخش‌های مختلف وزارت نفت، مطالعات و تحقیقاتی را روی مواد و تاسیسات نفتی كشور آغاز كردند». 

وی افزود: «با تلاش شبانه روزی این متخصصان و پژوهشگران، به موفقیتهای خوبی دست یافتند كه تولید بنزین سوپر بدون استفاده از نفت خام و یا پالایشگاه نفت از جمله آنها می‌باشد و طرح تولید سوخت جت نیز هم‌اكنون در دستور كار این پژوهشگران قرار دارد».
 
به گفته وی، «بنزین تولیدی دارای عدد اكتان بالا و آلایندگی كمتر از حد استاندارد می‌باشد و به تایید شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز رسیده و تقاضای 30 هزار تن از این نوع بنزین از سوی وزارت نفت داده شده است. بنزین تولیدی مشابه بنزینی است كه در كشور آمریكا استفاده می‌شود. این فن‌آوری كاملا بومی می‌باشد و برای اولین بار در دنیا توسط پژوهشگران ایرانی طراحی و اجرا می‌شود». 

پیر چراغعلی یادآور شد:« براساس محاسبات و برآوردهای كارشناسی صورت گرفته هم اكنون توان تولید روزانه حداقل 15 میلیون لیتر از این بنزین در كشور وجود دارد و هر لیتر آن 250 تومان محاسبه می‌شود. اجرای این طرح ملی و استراتژیک ضمن این كه هیچگونه هزینه‌ای را بر كشور تحمیل نمی‌نماید، بلكه كشور را ازواردات بنزین خودكفا می‌كند كه با توجه به قیمت بنزین در بازارهای جهانی، ماهیانه بیش از 320 میلیون دلار نیز عایدات برای كشور به مراه دارد». 

طراح و سرپرست تیم پژوهشگران تولید سوخت در ادامه یادآور شد: «با توجه به اینكه طرح تولید بنزین یک طرح ملی و استراتژیک است، این طرح با مخالفت و كارشكنی‌های زیادی مواجه شد به گونه‌ای كه علیرغم دستور وزیر نفت مبنی بر پرداخت حقوق پژوهشگران، تا كنون 5 ماه از پرداخت حقوق به این افراد خودداری شده است». 

وی افزود: «از سوی دیگر محققان فعال در این طرح كه جزو پرسنل دانشگاه نفت و پتروشیمی می باشند، از ابتدای شروع عملیاتی و تولید بنزین با هماهنگی مسئولین مربوطه، فعالیت خود را در اداره كل پژوهش و فن آوری وزارت نفت ادامه دادند كه در نتیجه قصور یكی از مدیران، این افراد تحت عنوان « غیبت از خدمت» به كمیسیون رسیدگی به تخلفات اداری كارمندان معرفی شدند». 

پیر چراغعلی در ادامه تصریح كرد: «این اقدام در حالی صورت می گیرد كه تغییر محل كار پژوهشگران مذكور طی نامه‌ای رسمی به اطلاع واحدهایی كه پیشتر در آنها فعالیت می كردند، رسیده است». 

وی خاطر نشان ساخت: «در كنار تمامی این موارد، فشار و تهدیدهائی كه بعضا از سوی افراد مختلف به كارشناسان و محققان طرح در جهت توقف فوری طرح صورت می گرفت نیز جای خود دارد كه تهدید به اخراج‌، توقف و جلوگیری كامل طرح و انسداد حقوق ماهانه پژوهشگران از جمله آنها می باشد. این در حالی است كه سال 87 به فرموده مقام معظم رهبری، سال نوآوری و شكوفائی نام گرفت و انتظار می رود مسئولین و مدیران نفت از این طرح كاملا بومی كه برای اولین بار در دنیا اجرا می شود، حمایت بیشتری نمایند». 

طراح و سرپرست تیم در ادامه یادآور شد: «تمامی این مخالفتها و كارشكنی‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد كه اجرای طرح با هماهنگی وزارت نفت و نهاد ریاست جمهوری انجام شده و گزارش كار بطور مستمر به نهاد ریاست جمهوری ارسال می‌گردد. از سوی دیگر علیرغم دستور ریاست جمهوری مبنی بر پرداخت هزینه‌های تحقیقاتی طرح مذكور، تا كنون تمامی هزینه‌های این طرح از سوی محققان پرداخت شده و وزارت نفت در این خصوص اقدامی نكرده است». 

به گفته وی، روزهای پایانی سال 86، تقاضای بارگیری نخستین محموله خوراک برای تولید بنزین نیز به وزارت نفت داده شد ولی علیرغم اخذ تمامی مجوزهای لازم، از تحویل خوراک خودداری می كنند. در حالی كه اگر خوراک مورد نیاز كه همان مواد مازاد بر تولید پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی كه ارزش خاصی از نظر تولید انرژی ندارند و حتی بعضا در كار اختلال ایجاد می‌كنند، تامین شود طی 24 ساعت روزانه 15 میلیون لیتر بنزین سوپر تولید و تحویل می شود كه دقیقا برابر میزان بنزین وارداتی به كشور در حال حاضر است و عملا كشور را از واردات این فرآورده بی نیاز می سازد. 

پیر چراغعلی یادآور شد: «این كارشكنی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد كه شركت‌های خارجی متعددی برای دریافت این پروژه ملی و بومی در تلاشند تا آنرا برای كشور خود بكار گیرند».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۸
0
0
با سلام ميخواستم بپرسم در رابطه با مطلبي به اين اهميت آيا تا كنون كسي نظري نداده يا اينكه سايت آفتاب از درج نظرات ديگران خودداري ميكند؟
لطفآ نظرات مردم را منعكس فرماپيد تا بخصوص بدانيم كارشناسان در اين باره چه ميگويند و آيا اين موضوع را تاپيد مينمايند؟
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
0
0
سلام علیکم
نگفتین تولید بنرین از چی ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین