کد خبر: ۷۴۷۸۷۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵

استقرار کامل تلسکوپ "جیمز وب" در فضا

بزرگترین تلسکوپ فضایی ساخته شده تاکنون به طور کامل آینه‌ی غول‌پیکر خود را باز کرد تا به کیهان خیره شود.
استقرار کامل تلسکوپ
آفتاب‌‌نیوز :

 تلسکوپ فضایی "جیمز وب" به طور کامل مستقر شده است و اکنون ستاره‌شناسان و هواداران این تلسکوپ در سراسر جهان می‌توانند نفس راحتی بکشند.

به گزارش اسپیس، رصدخانه ۱۰ میلیارد دلاری ناسا، در روز هشتم ژانویه(۱۸ دی) دومین "بال" آینه اصلی خود را باز کرده و این سازه را تکمیل کرد و پایان مرحله‌ی استقرار طولانی، پرخطر و فوق‌ پیچیده‌ای را رقم زد.

آخرین قطعه از آینه قبل از ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۰۰ تهران) در جای خود قرار گرفت و با گذشت کمتر از سه ساعت در ساعت ۱:۱۷ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۲۱:۴۷ تهران) این آینه سرجای خود محکم شد و صدای تشویق و شادی مرکز کنترل ماموریت در بالتیمور، مریلند را فرا گرفت.

این تلسکوپ فضایی در روز ۲۵ دسامبر(۴ دی) به فضا پرتاب شد.

"میشل تالر"، اخترفیزیکدان ناسا که مجری پخش زنده استقرار آینه وب بود گفت: من با دیدن استقرار کامل آینه "وب" درخششی در قلبم احساس می‌کنم. اندازه این آینه برای تلسکوپ فضایی جیمز وب و بشریت فرصتی فراهم می‌کند تا جهان را آن گونه که ۱۰۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ بوده است تماشا کنند.

"بیل نلسون"، رئیس ناسا در توییتی نوشت: امروز، ناسا به نقطه عطف دیگری در مهندسی دست یافت که ساخت آن دهه‌ها طول انجامید. اگرچه این سفر هنوز تکمیل نشده است اما من به تیم "وب" می‌پیوندم و نفس راحتی می‌کشم و پیشرفت‌های آینده را تصور می‌کنم که الهام‌بخش جهان هستند.

استقرار کامل تلسکوپ

"وب" به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند کیهان را در نور فروسرخ رصد کند. امواج فروسرخ طول موج‌هایی هستند که ما آن‌ها را به صورت گرما احساس می‌کنیم و بنابراین ابزارهای "وب" باید بسیار سرد نگه داشته شوند تا بتوانند این امواج را دریافت کنند. "وب" دارای یک محافظ خورشیدی پنج لایه است که از آن در برابر تشعشعات خورشیدی و گرما محافظت می‌کند.

از آنجا که آینه‌ها و محافظ خورشیدی "وب" بسیار بزرگ هستند امکان ارسال این تلسکوپ به صورت یک‌سره به فضا وجود نداشت بنابراین این تلسکوپ فضایی پیشرفته به صورت تا شده درون یک کپسول محافظتی قرار گرفت و سوار بر موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شد.

یکی از قطعات قابل توجه این تلسکوپ آینه اصلی آن است. قطر این آینه ۶.۵ متر و سطح گردآوری(collecting area) آن ۲۵ متر مربع است. این آینه‌ها ساختاری بزرگ شبیه به یک کندوی عسل تشکیل می‌دهند که از ۱۸ بخش شش ضلعی تشکیل شده است. قطر هر یک از بخش‌های این آینه ۱.۳۲ متر است و هر یک در زمین ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. لایه‌ای از طلا به وزن ۴۸.۲۵ گرم یا ۱.۷ اونس با ضخامت ۱۰۰ نانومتر این آینه را پوشانده است. چنین پوششی بهترین بازتاب تشعشعات فروسرخ را داراست و برای رسیدن به بهترین بازدهی از طلا استفاده شده است. گفته می‌شود تلسکوپ "جیمز وب" قادر به بازتاب کردن ۹۸ درصد پرتوها است و این به دلیل پوشش طلای آن است.

آینه اصلی "وب" یک ستون اصلی و دو "بال" جانبی دارد. بال‌های جانبی‌ آن به صورت تا شده به فضا فرستاده شدند و در فضا باز شدند. ابتدا "بال" سمت چپ این تلسکوپ باز شد و روز گذشته با باز شدن "بال" سمت راست استقرار آینه اصلی تلسکوپ "جیمز وب" به پایان رسید.

"مایک منزل"(Mike Menzel) مهندس سیستم‌های ماموریت "وب" از مرکز فضایی گادرد ناسا در ویدئویی گفت: تلسکوپ "وب" ۵۰ مرحله استقرار اصلی و ۱۷۸ مکانیسم برای راه‌اندازی این ۵۰ بخش دارد.

مدیر عملیات ماموریت "وب" پس از استقرار آینه به گروه خود گفت: ‌۱۷۸ از ۱۷۸ تکمیل. تبریک می‌گویم.

استقرار آینه وب نیز یک فرآیند چند مرحله‌ای بود. روز چهارشنبه پنجم ژانویه، آینه دوم "وب" در جای خود محکم شد. در روز جمعه هفتم ژانویه، "بال" چپ آینه اصلی مستقر و روز شنبه با باز شدن "بال" سمت راست، استقرار آینه‌های وب تکمیل شد.

تمامی این مراحل در حالی انجام شد که "وب" به سمت مقصد نهایی خود یعنی مدار لاگرانژ ۲ در فاصله‌ی ۱.۵ میلیون کیلومتری از سطح زمین در حرکت است.

انتظار می‌رود حدود ۲۹ روز پس از پرتاب یعنی در روز ۲۳ ژانویه، "وب" برای بار سوم و آخرین بار پیشران خود را روشن کند و در مدار مورد نظر قرار بگیرد. اگرچه در این زمان "وب" آماده ارسال داده نخواهد بود و پیش از ارسال اولین تصاویر تجهیزات آن باید کالیبره شود این فرآیند پنج تا شش ماه به طول خواهد انجامید.

رصدهای "وب" اواخر ماه ژوئن یا اوایل ماه ژوئیه آغاز می‌شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که ۱۴ روز و ۱۸ ساعت از پرتابش می‌گذرد، در حال حاضر ۷۵ درصد از مسیر را پیموده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین