کد خبر: ۷۴۷۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸

تصاویر| نمد مالی سنتی، هنر زنان مراوه تپه

نمدمالی هنری هزار ساله است. هنری جذاب که نقش و نقوش هندسی با حرکات دلنشین دست و پا جلوه‌ای زیبا به آن می‌بخشد و ترکیب آن با رنگ‌های شاد هر چشمی را شیفته خودش می‌کند.
تصاویر| نمد مالی سنتی، هنر زنان مراوه تپه
آفتاب‌‌نیوز :

نمد مالی کهن‌ترین میراث صنایع دستی ایران است که قدیمی‌ترین نشانه‌های هنر ورزی کهن اقوام ایرانی را می‌توان در آن جست و جو کرد. نمدمالی میراث به جای مانده از رنج و زحمت طاقت فرسای هنرمند نمدمال است و شاید به جرأت بتوان آن را جزو اولین دست بافته‌های بشری دانست.

بنیاد علوی با فراهم آوردن زمینه اشتغال برای روستاییان و تقویت روحیه کار در زمینه محصولات نمدی دست به برنامه‌ریزی گسترده در روستا‌ها زده است و با ایجاد روش زندگی سالم و با همکاری نهاد آبادانی و پیشرفت مراوه تپه سلسله تحقیقات و پژوهشی خود را در زمینه تولیدات نمدی از پشم خالص بره بیش از یک سال انجام داده است.

حضور مداوم و مستمر در منطقه بیش از ۸۰ مأموریت در سطح شهرستان در بیش از ۱۴ ماه اخیر و شناسایی دامداران منطقه و تولیدات آن‌ها در کیفیت پشم تولیدی از دام مورد تحقیق و پژوهش بوده است. ایجاد کارگاه حلاجی پشم و فرآوری آن در کارگاه مربوطه به‌عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره تولید محصولات نمدی از مراحل اولیه تولیدات توسط کارگاه‌های اشتغال خانگی و مداومت در طرح چینی و بالا بردن کیفیت نمد از اقدامات موثر موسسه ماهرو به‌عنوان عامل توسعه نمد در منطقه بوده است.

عرضه محصولات با کیفیت با کاربردی‌های متفاوت زیرانداز و دکوری به بازار‌های هدف در استان و خارج از استان از اقدامات موثر بنیاد علوی و موسسه ماهرو به عنوان عامل توسعه نمد بوده است که گام موثری هر چند کوچک، اما مفید در جهت درمان و بهبود زندگی و آرامش جوامع بشری بخصوص اشتغال روستایی گردیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین