کد خبر: ۷۴۷۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۶
در گفتگو با آفتاب مطرح شد؛

ژوله: «طنز نویس» کم داریم

اوج شکوفایی گل‌ آقا در بسته ترین فضا بود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امیر مهدی ژوله کار طنز را از مطبوعات شروع کرد او که دانشجوی عمران بوده در هفته‌نامه چلچراغ برای جوانان و در روزنامه اقبال برای سیاسیون طنز می‌نوشت. وی پس از آن، در سالهای اخیر به گروه طنز نویسان سریال‌های مهران مدیری پیوست. آخرین کار وی نیز سریال «مرد هزار چهره» بود که در ایام عید از شبکه سه سیما پخش شد.

در روزها‌یی که همزمان با سالگرد درگذشت مرحوم صابری فومنی (گل آقا) یکی از سرآمدان طنز مطبوعات ایران است، امیر مهدی ژوله، درباره کم رنگ بودن طنز در مطبوعات امروز به خبرنگار هنری آفتاب می‌گوید: «این درست است که ما در مطبوعات با کمبود فضا مواجه هستیم و خطوط قرمز بیشترشده است ولی این بی‌انصافی است که تمام تقصیرها را بر گردن این عوامل بیاندازیم بلکه باید به این نکته توجه داشت که نیروی انسانی نیز در این عرصه کم شده است. حضور نویسندگان طنز در مطبوعات دوره‌ای بوده و شاید دلیل اینکه در حال حاضر یک طنز پرداز قوی نداریم همین باشد.»

وی در ادامه می‌افزاید:‌ «این فرافکنی است که بگوییم چون فضا کم شده است پس مطالب طنز هم کم شده است بلکه اساتید معتقدند که در فضای بسته خلاقیت و شکوفایی برای نوشتن مطالب طنز بیشتر می‌شود. مثلا می‌توان به آقای صابری «گل آقا» اشاره کرد، اوج شکوفایی گل آقا، در دهه شصت و در بسته‌ترین فضا بود. وی در آن فضا توانست امکان نقد و انتقاد را به شیوه طنز فراهم آورد.»

ژوله با اشاره به اینکه مطالب نوشته شده در مطبوعات در چند مرحله سانسور می‌شوند می‌گوید: «در مرحله اول این خود ما هستیم که به خاطر مسایل اخلاقی و باید و نبایدهای اجتماعی مجبور به خود سانسوری می‌شویم و بعد از آن نوبت به مدیر مسئول و یا مالک رسانه می‌رسد که مجبور است قسمتی از مطالب را سانسور کند تا قابل چاپ و یا قابل پخش شود.»

امیر مهدی ژوله همچنین در پاسخ به این سوال که چرا هر برنامه‌ طنزی که ساخته می‌شود گروهی به آن اعتراض دارند، می‌گوید:‌ « ما اساسا در فرهنگ طنز مشکل داریم و درک درستی از طنز نداریم، مردم ما باید یک دوره کامل «تام و جری» و یا «لورل و هاردی» را برای آموزش ببینند چون این آثار صرفا برای خندیدن است. مثلا همین «تام و جری» سرشار از خشونت است و همین طور این موش و گربه با هم دشمنی دارند ولی آیا می‌توان گفت که این کارتون بدآموزی دارد و بچه‌ها را به دشمنی ترغیب می‌کند، مسلما این طور نیست، اما اینجا هر برنامه‌ی طنزی که ساخته می‌شود می‌گویند برای جامعه بدآموزی دارد.»

ژوله می‌افزاید: «باید بدانیم یک طنز خوب، طنزی است که در عین حال که می‌خنداند پیام نیز داشته باشد ما برای اینکه بتوانیم به رفتارها و کردارهای اطرافمان نقد وارد آوریم مجبوریم که شخصیتی را بسازیم که شغل دارد و اهل یک جایی از کشور است و ... ولی اینها همه ظاهر قضیه است و بهانه‌ای است برای نقد وارد کردن به یک رفتار و کردار ناپسند، به عنوان مثال در سریال «مرد هزار چهره» که در ایام نوروز پخش شد؛ این ساده انگارانه است که ما بخواهیم به یک اداره کوچک ثبت احوال آن هم در شیراز انتقاد داشته باشیم بلکه ما می‌خواستیم فقط یک آدمی را نشان دهیم که در اجتماع دیده نمی‌شود و آنجا را برای نشان دادن این شخصیت انتخاب کردیم.»

وی در ادامه یاد‌ آور می‌شود: «یکی از مشکلات ما عمدتا در تلویزیون به خاطر وجود مخاطبان گسترده است، هر برنامه‌ای که ساخته می‌شود با اعتراض گروهی مواجه می‌شود. این مساله به این دلیل است که چون تلویزیون متعلق به حاکمیت است گروه‌ها و اصناف مختلف فکر می‌کنند اگر در برنامه‌ای شوخی صورت می‌گیرد آنها از طرف حاکمیت مظلوم واقع شده‌اند و چون تامین مادی و معنوی نمی‌شوند، دست به اعتراض می‌زنند.»

این نویسنده برنامه های طنز تلویزیونی معتقد است: «باید این را بپذیریم که به کاری طنز گفته می‌شود که نقدی دارد و در عین این که لبخندی بر لبمان می‌آورد درد و یا تلخی را هم بیان می‌کند.»

در پایان این گفت‌وگو ژوله خبر داد که از گروه نویسندگان «سن پترزبورگ» که کاری است از «سامان مقدم» به دلیل مشکلات شخصی خارج شده است، ولی با همین گروه نویسندگان برای امسال حتما برنامه‌هایی خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین