کد خبر: ۷۴۷۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۸
فاضل میبدی:

یادداشت مدیرمسئول کیهان فاقد مبنای فقهی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم  با اشاره به یادداشت امروز حسین شریعتمداری که در پاسخ به اظهارنظرات فقهی آیت‌الله صانعی نوشته است، گفت: «مشکل اینجاست که در جامعه ما هر کسی به خود این حق را می‌دهد که بدون هیچ مبنایی حرف طرف مقابل خود را باطل بخواند». 

میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با تاکید بر اینکه "روزنامه کیهان همواره این‌گونه حرکت کرده"، ادامه داد: «این روند همیشگی روزنامه کیهان بوده که با هر کس که مخالف دیدگاه‌هایش بوده تا مرز محو صاحب فکر پیش رفته است». 

وی تصریح کرد: «آنچه آیت‌الله صانعی در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها اعلام کرده، تنها دیدگاه و نظر ایشان نبوده؛ بلکه پاره‌ای از فقهای بزرگ در طول تاریخ من جمله در زمان معاصر، همچون آیت‌الله‌العظمی آقا سید احمد خوانساری نیز چنین دیدگاهی در زمینه اجرای حدود در زمان غیبت داشته‌اند». 

فاضل میبدی با بیان این مطلب که "بحث درباره اجرای حدود در زمان غیبت همواره یکی از مسایل مهم فقهی بوده است"، افزود: «ظاهرا ‌آیت‌الله صانعی نیز در گفت‌وگوی مورد نظر، این دیدگاه را از قول دیگر علما نقل کرده‌اند اما بر فرض که ایشان خود نیز چنین نظری داشته باشند،‌ باید با مبانی فقهی با ایشان بحث کرد».

این محقق و مدرس حوزه اضافه کرد: «یادداشت مدیرمسئول کیهان فاقد هرگونه مبنای فقهی است و تنها به یک جدل و دعوای سیاسی شبیه است».

وی تاکید کرد: «جادارد آقایان مسایل فقهی و علمی را با جنجال‌های سیاسی و موضع‌گیری‌های جناحی آلوده نسازند».

فاضل میبدی خاطرنشان کرد: «به هر تقدیر چه آقایان بپذیرند و چه نپذیرند،‌ آیت‌الله صانعی یکی از شاگردان معروف حضرت امام‌(ره) و فقیه و مرجعی است که باید به ایشان احترام گذاشت، همان‌طور که مرحوم امام به ایشان احترام می‌گذاشت».

وی تاکید کرد: «یقینا اگر حضرت امام در قید حیات بودند، اجازه نمی‌دادند که با آیت‌الله صانعی این‌گونه برخورد شود».

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه خطاب به مدیر مسئول روزنامه کیهان اظهار داشت: «‌آقایان اگر مدعی ارزش‌های اسلامی هستند،‌ سعی کنند به علمای دین احترام بگذارند که این سفارش موکد پیامبر مکرم اسلام است».

وی با بیان اینکه "انتقاد حق هر انسانی است"، اضافه کرد: «در عین حال هر فرد باید جایگاه خود را بشناسد».

فاضل میبدی تصریح کرد: «در برابر یک فقیه باید فقیهی دیگر انتقاد کند نه اینکه هر فرد قلم به دستی بر اساس یک جریان خاص سیاسی به جنگ فقها برود».

وی ضمن اظهار تاسف از اینکه "در جامعه ما حرمت فقه و فقاهت شکسته شده است"، افزود: «بسیاری از علما در طول تاریخ معاصر، از نظر فقهی دیدگاه‌های مخالف نظرات امام راحل داشتند، سوال این است که در این صورت آیا باید حضرت امام نیز با علمای مخالف خود این‌گونه برخورد می‌کرد»؟!

فاضل میبدی ادامه داد: «نویسنده یادداشت روزنامه کیهان، غافل از این بوده که آیت‌الله صانعی نه تنها مخالف حضرت امام نیست بلکه همواره با احترام و عظمت از امام یاد می‌کنند».

وی همچنین با اشاره به دیدگاه فقهی مطرح شده از سوی آیت‌الله صانعی در زمینه اجرای حدود در زمان غیبت امام عصر(عج) گفت: «اگر هم آیت‌الله صانعی به تعطیلی حدود در زمان غیبت قائل باشد، این به معنای تعطیلی حکومت اسلامی نیست و این درست همان اشکالی است که به نویسنده یادداشت روزنامه کیهان وارد است».

فاضل میبدی افزود: «نویسنده نتوانسته این نکته را تشخیص دهد که فرق است میان قائل بودن به تعطیلی اجرای حدود در زمان غیبت با تعطیلی حکومت اسلامی در این دوره».

وی تاکید کرد: «این غیر ممکن نیست که کسی به تعطیلی حدود در عصر غیبت قائل باشد و در عین حکومت اسلامی را در زمان غیبت بپذیرد؛ چراکه کسانی که می‌گویند حدود را بدی در عصر غیبت تعطیل کرد به جای آن مسئله تعزیر را می‌پذیرند و معتقدند که در این دوره باید مجازات‌ها بر اساس تعزیر شکل بگیرد».

فاضل‌میبدی در توضیح این مطلب گفت: «در دنیای امروز، پاره‌ای از مجازات‌های اسلامی همچون سنگسار را نوعی خشونت می‌دانند حال آن‌که هیچ‌کس با تعزیر مخالفتی ندارد».

وی در پایان گفت: «خوب بود نویسنده یادداشت مذکور، قبل از آنکه خود را در چارچوب بسته یک جریان سیاسی قرار داده و و در برابر یک دیدگاه فقهی بایستد، با یک بررسی علمی به موضوع می‌پرداخت که در این صورت به این شکل حرف نمی‌زد».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۵
0
0
بنده از آيت الله صانعي عذر ميخواهم
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۵
0
0
از پاسخ مبسوط و زيباي جناب آقاي فاضل ميبدي سپاسگزارم.
ايكاش فقط وفقط براي نگاهداشتن حرمت اسلام عزيز آقاي شريعتمداري و همفكرانش به اين مطالب توجه كنند....
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۱۶
0
0
آيت الله صانعي راهم شما دوم خرداديها اغفال كرديد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین