کد خبر: ۷۴۷۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۲

نقد «1408» در کانون فیلم معناگرا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «حسن مهدوی فر»، فیلمنامه نویس در شصت و سومین نشست کانون فیلم معناگرا بعد از نمایش فیلم «1408»، گفت: «این فیلم بر اساس یکی از کتاب های «استفان کینگ»، برجسته ترین نویسنده وحشت، ساخته شده است. دنیای کینگ، دنیایی پیچیده است که مخاطب را از لایه های سطحی به درون برده و مفاهیم بنیادینی را مطرح می کند که البته این از ویژگی های سینمای معناگرا نیز به شمار می رود».

به گزارش سرویس هنر آفتاب و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مهدوی فر در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «آثاری از استفان کینگ برجسته شده اند که محوریت آن ها یک نویسنده است. نویسنده ای که دغدغه های مختلفی دارد فیلم «تلالو» ساخته «استنلی کوبریک» از جمله این آثار به شمار می رود».

وی یاد آور شد: «درونمایه این آثار حرکت در مراحل مختلف برای رسیدن به تعادل است و در این مسیر گاه شخصیت در مقابل خود قرار می گیرد».

مهدی فر مسیر تحول فیلم را مسیری دشوار و سخت دانست و افزود: «این انسان باید در این مسیر پالوده شود و پلیدی هایش را کنار گذارد، این داستان اخلاقی است، توجه به اخلاق و دورنیات انسان ها یکی از ویژگی سینمای معناگرا است».

این فیلمنامه نویس در ادامه اضافه کرد: «خود کارگردان در جایی اشاره کرده که این فیلم درباره انسانی دورافتاده است که ایمان خود را از دست داده این ایمان به معنای صرف مذهبی آن نیست، قهرمان داستان در این سیر و سلوک به ماهیت بشری خود می رسد».

«کیوان کثیریان» نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان نیز در این نشست افزود: «اگر چه این فیلم در ژانر وحشت می گنجد ولی تفاوت هایی اساسی با نمونه های رایج این ژانر دارد اتاق 1408یک جور دار مکافات است و قهرمان داستان در این اتاق با اعمال و درونیات خود رو به رو می شود این اتاق جهانی دیگری است و هیچ چیز آن پیرو قواعد معمول طبیعت نیست».

این منتقد در ادامه اظهار داشت: «قهرمان داستان به جهان ماورا بی اعتقاد است، داستان هایی که در مورد روح می نویسد چندان جذاب و باور پذیر نیست اما اتاق 1408 تمام تصورات ذهنی این نویسنده را به می ریزد و بهترین رمان زندگی اش را در این اتاق ترسیم می کند». 

کثیریان در پایان افزود: «این شخصیت به نوعی در مسیر داستان خود را تطهیر کرده و با سوزاندن اتاق به نوعی آرامش و رستگاری می رسد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین