کد خبر: ۷۴۸۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴

جزئیات سفر پرحاشیه ایرانی‌ها به تگزاس

ترکیب تیم ملی کشتی آزاد ایران برای دیدار دوستانه با تیم ملی آمریکا تقریبا نهایی شده است. اگرچه کادر فنی این تیم هنوز فهرست قطعی مسافران تگزاس را اعلام نکرده، اما از نفراتی که به دوبی رفتند تا ویزای آمریکا بگیرند، می‌توان حدس زد نفرات منتخب چه کسانی هستند.
جزئیات سفر پرحاشیه ایرانی‌ها به تگزاس
آفتاب‌‌نیوز :

به‌جز سه وزن 61، 70 و 74 کیلوگرم که دو ملی‌پوش برای اخذ روادید اقدام کرده‌اند، در سایر اوزان چهره‌هایی برگزیده شدند که عنوان‌دار هستند. از آنجا که دیدار بین تیم‌های ملی ورزشی ایران و آمریکا در همه رشته‌ها به‌خصوص کشتی از هیجان و جذابیت بالایی برخوردار است، فدراسیون کشتی در نظر دارد تیم اصلی خود را به این میدان بفرستد. متقابلا آمریکایی‌ها نیز که به‌طور ویژه در حاشیه رقابت‌های اخیر قهرمانی جهان نروژ از آزادکاران ایرانی دعوت کردند تا میزبان آنها باشند، به دنبال این هستند که با بهترین کشتی‌گیران خود تورنمنتی دوستانه اما باکیفیت را برگزار کنند. به هر شکل، در وزن 57 کیلوگرم علیرضا سرلک دوبنده این تیم را می‌پوشد. سرلک در مسابقات جهانی 2021 نروژ به مدال نقره رسید و تقریبا جایگاه خودش را در وزن نخست تثبیت کرده است.

ایران آخرین بار که در این وزن صاحب مدال جهانی شده بود، مسابقات 2015 بود. بعد از سال‌ها خلأیی که در وزن اول تیم ملی کشتی آزاد حس می‌شد، او تا حدودی توانسته در قامت مدعی ظاهر شود. در وزن 61 کیلوگرم مجید داستان و محمدرضا رمضان‌پور مد‌نظر هستند؛ هر‌چند برخی از اهالی کشتی به این انتخاب منتقدند. البته انتقادها بیشتر متوجه داستان است؛ او کشتی‌گیری است که به رغم حضور در بیشتر اردوهای تیم ملی و اعزام به میادین مختلف، نتیجه قابل دفاعی نداشته است.

امیدهای جهان و قهرمانی آسیا از‌جمله رویدادهایی بوده که داستان اخیرا در آنها شرکت کرده و حذف شده است. شایعه شده توجه خاص کادر فنی تیم ملی به داستان، به دلیل نزدیکی او با مدیر تیم‌های ملی است؛ چرا‌که داستان شاگرد کاوه است. با این حال، گوش‌شکسته‌ها بر این باورند که امتیاز کشتی‌گرفتن در تگزاس باید به محمد رمضان‌پور داده شود؛ هر‌چند او نیز کشتی‌گیر شش‌دانگی نیست، اما به هر حال فرصت‌هایی که به داستان داده شده، بیشتر از او بوده است. ملی‌پوشان وزن 61 کیلوگرم باید هفته جاری در رقابت‌های قهرمانی کشور حاضر شوند و عیار واقعی خود را نشان دهند.

از آنجا که مسابقات کشوری جزء چرخه انتخابی ملی محسوب می‌شود، کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد اعلام کرده به جز مدال‌آوران جهانی همه باید در این رقابت شرکت کنند. باید دید از بین این دو نفر کدام‌یک راهی تگزاس می‌شود. در وزن 65 کیلوگرم رحمان عموزاد ملی‌پوش خواهد بود. او از گوش‌شکسته‌های جوانی است که طلای جوانان جهان را دارد و وارد تیم ملی بزرگسالان شده است. رحمان در جهانی نروژ در وزن 61 کیلوگرم کشتی گرفت، اما حذف شد. کادر فنی او را به وزنی بالاتر آورده و درصدد است این کشتی‌گیر را برای المپیک 2024 پاریس آماده کند.

امیرمحمد یزدانی و عرفان الهی دو کشتی‌گیر 70کیلوگرمی هستند که برای اخذ روادید به دوبی رفتند. هر دو این کشتی‌گیران باید در مسابقات قهرمانی کشور کشتی بگیرند و به‌ نظر نتیجه این رقابت در انتخاب یکی از آنها بی‌تأثیر نخواهد بود. یزدانی در نروژ در وزن 65 کیلوگرم نقره گرفت و حالا تغییر وزن داده است. الهی در جهانی در وزن 70 کیلوگرم حضور داشت، اما حذف شد. در وزن 74 کیلوگرم نیز برای ویزای دو کشتی‌گیر اقدام شد؛ یونس امامی و محمدصادق فیروزپور. آنها هم باید در قهرمانی کشور با یکدیگر رقابت کنند. محمد‌صادق دومی امیدهای جهان را دارد. او در انتخابی تیم ملی با اختلاف کم به یونس باخت. یونس اما در جهانی باخت و حذف شد. در وزن 79 کیلوگرم محمد نخودی به پشتوانه مدال نقره جهان، گزینش شده است.

مبارزاتی در اوج هیجان
در وزن 86 کیلوگرم، حضور حسن یزدانی، دارنده مدال‌های طلا و نقره المپیک، در ترکیب تیم اعزامی مسجل است؛ هر‌چند در کنار او امیرحسین فیروزپور هم به دوبی رفته، ولی شانس کمی برای ملی‌پوش‌شدن در 86 کیلوگرم دارد. علاقه‌مندان به کشتی باید منتظر مسابقه‌ جذاب دیگری بین دیوید تیلور و حسن یزدانی، دو چهره مطرح 86 کیلوگرم جهان باشند.

بدون تردید رقابت بین این دو گوش‌شکسته، یکی از پربیننده‌ترین کشتی‌های چند سال اخیر بوده؛ طوری که بالاخره همه منتظر شکست طلسم باخت‌های حسن یزدانی برابر این نابغه آمریکایی بودند. در نهایت این طلسم در رقابت‌های جهانی اخیر شکسته شد تا حالا پلنگ جویبار در ایالت تگزاس برای پنجمین بار به مصاف رقیب سرسخت خود برود. یزدانی تا به الان سه بار برابر رقیب نامدار خود شکست خورده است.

در وزن 92 کیلوگرم کامران قاسم‌پور، دارنده مدال طلای جهان در سال 2021، نماینده ایران خواهد بود. مبارزه کامران و جی دن کاکس، دارنده دو مدال طلای جهان و برنز المپیک، در این وزن نیز یکی دیگر از مبارزه‌های درخور توجه خواهد بود؛ به‌خصوص که کاکس هم پس از شکست مقابل قاسم‌پور در جهانی نروژ، مانند تیلور زخم‌خورده است.

در وزن 97 کیلوگرم مجتبی گلیج، دارنده مدال برنز جهان، روبه‌روی کایل اسنایدر قرار خواهد گرفت. اسنایدر هم که دیگر نیاز به معرفی ندارد؛ دو طلا و نقره المپیک و سه طلا، دو نقره و برنز جهان به خودی خود کافی است تا پی به قدرت این کشتی‌گیر آمریکایی برد. در آخر و در دسته فوق‌سنگین نیز امیرحسین زارع، دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک، نماینده وزن 125 کیلوگرم در تگزاس است.

باید دید گیبل استیوسون مقابل او روی تشک می‌آید یا خیر. قهرمان جوان المپیک توکیو در جهانی نروژ غایب بود. او اما بعد از قهرمانی زارع در این مسابقات‌، چندین‌ بار با کامنت‌‌ها و پست‌هایی در فضای مجازی برای زارع کُری خواند و خودش را همچنان پادشاه سنگین‌وزن جهان نامید. در ادامه هم بعد از اعلام تاریخ کشتی ایران و آمریکا در کامنتی نوشت: «به ایران بگویید زارع را بفرستد، دارم آماده می‌شوم!». رویارویی زارع و استیوسون در کنار کشتی‌‌های تیلور-‌یزدانی، قاسم‌پور-‌جی‌ دن‌ کاکس و حتی گلیج-اسنایدر می‌تواند این مصاف دوستانه را به اوج هیجان برساند. از جردن باروز هم غافل نشویم که اگر در این میدان حاضر شود، باید شاهد چهاردهمین رویارویی او با کشتی‌گیران ایرانی باشیم.‌

روابط نزدیک کشتی ایران و آمریکا
پس از انقلاب اسلامی ایران، روابط ایران و آمریکا به دلیل مسائل دیپلماتیک کمرنگ شد. مورد استثنا، ورزشکاران و کشتی‌گیرانی هستند که از سال ۱۹۹۸ هر‌از‌گاهی به دیدار یکدیگر رفته‌اند؛ طوری که از آن زمان تاکنون کشتی‌گیران آزاد آمریکایی ۱۷ بار در ایران حضور داشته‌اند و ایرانی‌ها نیز ۱۶ بار در مسابقات رقیب شرکت کرده‌اند. تازه‌ترین دیدار دوستانه بین آزادکاران دو کشور در تاریخ ۲۳ بهمن جاری است که با دعوت فدراسیون کشتی آمریکا از ایران صورت گرفته است.

این مسابقه در زمین بیسبال گلوب لایف‌فیلد برگزار می‌شود؛ جایی که تیم‌های دانشجویی از ایالت‌های اوکلاهاما و آیووا که یکی از قوی‌ترین‌ها در مسابقات قهرمانی دانشگاه‌های ایالات متحده محسوب می‌شوند نیز روی تشک رقابت می‌کنند. مربیگری این تیم‌ها بر عهده جان اسمیت، قهرمان دو دوره المپیک و تام برندز، قهرمان المپیک است. آمریکایی‌ها از مدت‌ها قبل بلیت‌فروشی این تورنمنت را آغاز کرده‌اند و با توجه به استقبال علاقه‌مندان به کشتی، ۲۷ هزار بلیت برای آن در نظر گرفته‌اند.

جنجال گرین‌کارت رئیس فدراسیون کشتی
دیدار دوستانه تیم‌های ملی کشتی آزاد ایران و آمریکا در حالی با بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای در سطح بین‌المللی روبه‌رو شده که به همان اندازه حاشیه‌هایی را هم به دنبال داشته؛ حاشیه‌هایی که البته گریبان فدراسیون کشتی و شخص علیرضا دبیر رئیس این فدراسیون را گرفته است. در چند روز گذشته برخی از رسانه‌های خارجی و صفحات اینستاگرامی مطالبی را در‌خصوص مواضع سیاسی دبیر مطرح کرده‌اند که مرتبط با تنش‌های دو کشور است.

فاکس‌نیوز در گزارشی به اظهارات ضد آمریکایی دبیر اشاره کرده است که گفته بود: «ما همیشه شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم، اما مهم این است که آن را در عمل نشان دهیم. بعضی‌ها زیاد حرف می‌زنند، اما کار زیادی نمی‌کنند. ما باید این را شعار را در عمل ثابت کنیم». این رسانه همچنان تأکید می‌کند که دارنده مدال طلای المپیک 2000 سیدنی با وجود اینکه گرین‌کارت آمریکا دارد، اما سیاستی خصمانه در قبال این کشور دارد. این گزارش در حالی منتشر شده که شنیده می‌شود رئیس فدراسیون کشتی هفت سال پیش اقامت خود را در آمریکا لغو کرده و برای سفر به آمریکا، جهت مبارزه دوستانه و اخذ ویزا همراه ملی‌پوشان راهی دوبی شده است.

جنجال رسانه‌های خارجی بر سر حواشی حضور تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات تگزاس، در شرایطی فضای این روزهای فدراسیون کشتی را ملتهب کرده که این فدراسیون اعلام کرده در صورتی که سفارت آمریکا در دوبی برای صدور روادید این تیم به صورت گزینشی برخورد کند، دبیر این سفر را لغو خواهد کرد؛ هر‌چند این احتمال وجود دارد که با توجه به صحبت‌های مطرح‌شده، ویزای رئیس فدراسیون کشتی صادر نشود. موضوع دیگری که در آستانه مسابقات تگزاس برای فدراسیون کشتی حاشیه ایجاد کرده، به داخل مربوط می‌شود؛ اینکه فدراسیون کشتی برخی افراد غیرمرتبط با این تیم را به خاطر سیاحت در آمریکا به دوبی برده تا ویزا بگیرند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین