کد خبر: ۷۴۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۹
تحت تدابیر شدید امنیتی به نمایش در آمد

مستند "یاسوکنی" درباره زیارتگاه قربانیان جنگ در ژاپن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مستند جنجالی "یاسوکنی" درباره زیارتگاه قربانیان جنگ در ژاپن روز شنبه در میان تدابیر شدید امنیتی و اعتراض ملی‌گرایان این کشور در یکی از سینماهای توکیو به نمایش درآمد.
 
به گزارش مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد ماموران پلیس در اولین روز نمایش این فیلم مستند با حضور در اطراف سینما و حتی داخل سینما مراقب اوضاع بودند تا مانع از جنجال‌های احتمالی مخالفان نمایش فیلم شوند. 

مستند "یاسوکنی" به کارگردانی لی یینگ که با حمایت دولت ژاپن ساخته شده، جنجال‌ها درباره آرامگاه جنگی یاسوکونی را مورد توجه قرار می‌دهد که برای یادبود حدود 5/2 میلیون قربانی جنگ شامل 14 نفر از کسانی که پس از جنگ جهانی دوم به عنوان جنایتکاران جنگی محاکمه و محکوم شدند، ساخته شد.
 
منتقدان "یاسوکنی" معتقدند فیلم بر احساسات ضدژاپنی دامن می‌زند که نمونه آن سوپرایمپوز تصاویر امپراتور هیروهیتو با جنایت سربازان ژاپنی در صحنه‌ای از فیلم است. "یاسوکنی" برای یک هفته روزی هشت بار به زبان ژاپنی با زیرنویس نمایش داده می‌شود. با وجود مخالفت‌ها تماشاگران در اولین سئانس نمایش دو ساعت در صف ایستادند و تمام بلیت‌های روز اول فروخته شد.

زیارتگاه یاسوکنی برای بسیاری از ملی‌گرایان راستگرا ژاپن نمادی از همگرایی است، هر چند در بسیاری از کشورهای آسیا از آن به عنوان نمادی از روحیه نظامیگری ژاپنی در گذشته یاد می‌شود. چین در زمان نخست وزیری جونیچیرو کویزومی به خاطر اصرار او در دیدار از این آرامگاه تمام تماس‌ها را در سطح عالی با ژاپن قطع کرد.

فیلم مستند "یاسوکنی" که ساخت آن حدود 10 سال طول کشید، قرار بود ماه پیش در ژاپن اکران شود که به خاطر اعتراض‌های گسترده نمایش آن به تعویق افتاد. این فیلم پارسال در جشنواره‌های بین المللی پوسان، ساندنس و برلین نمایش داده شد و جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره بین‌المللی فیلم هنگ کنگ را از آن خود کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین