کد خبر: ۷۴۸۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
از موشک‌های کره شمالی چه می‌دانیم؟

افشای جزئیاتی از موشک‌های جدید کره‌شمالی

یکی از دلایل نگرانی جامعه بین المللی نسبت به توسعه سیستم‌های پرتابه مافوق صوت (HGV) توسط کره شمالی بوده است یک سیستم تسلیحاتی پیشرفته که توسط ارتش‌های بزرگ در سراسر جهان توسعه می‌یابد.
افشای جزئیاتی از موشک‌های جدید کره‌شمالی
آفتاب‌‌نیوز :

کره شمالی سال نوی میلادی را با آزمایش تازه‌ترین موشک پیشرفته خود آغاز کرد. با این وجود، تحلیلگران می‌گویند که پیونگ یانگ به احتمال زیاد در شرایط فعلی آزمایش‌های تسلیحاتی خود را سبک جلوه می‌دهد تا با فشار بین المللی بیش‌تری مواجه نشود.

رژیم «کیم جونگ اون» با این استدلال که حق دفاع از خود را دارد تاکنون آزمایش‌های تسلیحاتی را انجام داده است.

کره شمالی سال نوی میلادی را با آزمایش آنچه ادعا می‌کند نوع تازه‌ای از «موشک‌های مافوق صوت» است در اولین آزمایش تسلیحاتی خود از پاییز ۲۰۲۱ میلادی آغاز کرد.

این کشور منزوی در شرق آسیا به توسعه سیستم‌های تسلیحاتی با فناوری پیشرفته ادامه می‌دهد و در برخی آزمایش‌ها در ماه‌های گذشته گام‌های بزرگی را برداشته است. در همین حال، در برخی از موشک‌ها اقتباس‌هایی از فناوری‌های موجود پیشین آن کشور نیز دیده می‌شود.

یکی از دلایل نگرانی جامعه بین المللی نسبت به توسعه سیستم‌های پرتابه مافوق صوت (HGV) توسط کره شمالی بوده است یک سیستم تسلیحاتی پیشرفته که توسط ارتش‌های بزرگ در سراسر جهان توسعه می‌یابد.

پرتابه‌های مافوق صوت شامل پرتابه‌هایی هستند که روی یک تقویت کننده موشک با سرعتی دست کم پنج برابر سرعت صوت پرتاب می‌شوند و دارای قابلیت مانور بیشتر هستند که جلوگیری از شناسایی و رهگیری آن را امکان‌پذیر می‌سازد.

افشای جزئیاتی از موشک‌های جدید کره‌شمالی

علیرغم آنکه اکثر موشک‌های بالستیک می‌توانند با سرعت مافوق صوت حرکت کنند تحلیلگران معتقدند توانایی پرتابه‌های مافوق صوت برای حرکت در ارتفاع پایین و مانور در حین پرواز، این تسلیحات را تبدیل به تهدیدی بزرگ‌تر ساخته است.

به گفته «جفری لوئیس» کارشناس تسلیحات در موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری در ایالات متحده نوع پرتابه مافوق صوتی که این هفته به فضا پرتاب شد به نظر می‌رسد از نوع گلایدر مافوق صوت مخروطی شکل است که به عنوان MaRV نیز شناخته می‌شود. سیستم MaRV در موشک‌های بالستیک به معنای دارا بودن کلاهک‌هایی است که به طور خودکار قادر به ردگیری اهداف زمینی باشند.

سیستم تسلیحاتی‌ای که اخیر توسط کره شمالی آزمایش شد در مجموع ۷۰۰ کیلومتر پرواز کرد که شامل یک مانور جانبی بود که حدود ۱۲۰ کیلومتر طول کشید.

با این وجود، MaRV نوع تازه‌ای از سلاح نیست و کره شمالی پیش‌تر سیستم‌های مشابهی را روی تقویت کننده‌های کم قدرت آزمایش کرده است مانند پرتاب MaRV در سال ۲۰۱۷ روی یک موشک کوتاه برد اسکاد.

به گفته «آنکیت پاندا» کارشناس ارشد برنامه سیاست هسته‌ای در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی به نظر می‌رسد موشک شلیک شده این هفته برای اولین بار در نمایشگاه «دفاع از خود ۲۰۲۱» در پیونگ یانگ در اکتبر ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته شده است.

در اواخر سپتامبر، کره شمالی با اعلام این که برای اولین بار یک پرتابه مافوق صوت را آزمایش کرده جهان را شگفت زده کرد. رسانه دولتی کره شمالی اعلام کرد که این سیستم موشکی هواسونگ -۸ نام داشته است. هواسونگ نامی است که کره شمالی به مجموعه‌ای از موشک‌ها می‌دهد که به معنای مریخ است.

افشای جزئیاتی از موشک‌های جدید کره‌شمالی

بر اساس عکسی که از پرتاب ماه سپتامبر که توسط مرکز ۳۸ شمالی در واشنگتن به دست آمده (مرکزی که کار تجزیه و تحلیل و رصد فعالیت‌های کره شمالی را انجام می‌دهد) یک سر پیکانی شکل بر روی یک موشک بالستیک میان برد (IRBM) قرار داشته که تقویت کننده‌ای شبیه نسخه کوتاه شده موشک بالستیک هواسونگ -۱۲ بوده است.

شگل گلایدر مافوق صوتی که ماه سپتامبر به فضا پرتاب شد متفاوت از گلایدر مخروطی شکلی بود که هفته گذشته پرتاب شد.

بر اساس گزارش‌ها تقویت کننده‌های موشکی مورد استفاده در پرتابه‌ها از نوع با تحرک بیش‌تر از پیشران مایع قابل ذخیره از پیش بارگذاری شده موسوم به «آمپول سوخت موشک» استفاده می‌کردند.

«یان ویلیامز» معاون پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک فناوری می‌گوید: «فناوری گلایدر مافوق صوت به مواد و تکنیک‌های صنعتی بسیار پیشرفته‌ای نیاز دارد تا جایی که به نظر من کره شمالی احتمالا در این اقدام از کمک خارجی بهره‌مند بوده است».

علاوه بر آن، تایید ادعا‌های کره شمالی مبنی بر پرتاب موفقیت آمیز، بدون داده‌های مستقیم در مورد محل پرتاب موشک‌ها یا رسیدن به اهداف مورد نظر دشوار است.

افشای جزئیاتی از موشک‌های جدید کره‌شمالی

پرتاب موشکی از زیردریایی
هم چنین، کره شمالی در حال توسعه یک سیستم تسلیحات پیشرفته دیگر است: موشک‌های بالستیک با قابلیت پرتاب از زیردریایی (SLBM).

پس از اولین آزمایش مافوق صوت کره شمالی این کشور ادعا کرد که پرتاب موشک از زیردریایی را در ماه اکتبر انجام داده است. ویلیامز می‌گوید: «این موشک، خود چیزی است که پیش‌تر ندیده بودیم. کوچک‌تر از موشک‌های پرتابی از زیردریایی است که پیونگ یانگ در رژه‌های نظامی اخیر به نمایش گذاشته و به نظر می‌رسد بیش‌تر شبیه موشک‌های زمینی KN-۲۳ است».

موشک KN-۲۳ که به عنوان یک موشک بالستیک کوتاه برد (SRBM) شناخته می‌شود بردی معادل ۴۵۰ کیلومتر دارد و این بدان معنی است که یک زیردریایی از نظر تئوری باید نسبتا نزدیک به اهداف حرکت کند تا بتواند موثر واقع شود. این امر زیردریایی‌ها را در برابر سیستم‌های تشخیص پیشرفته آسیب پذیرتر می‌سازد.

هم چنین، در ماه سپتامبر کره شمالی یک موشک کروز دوربرد را شلیک کرد که ادعا می‌شد سلاح استراتژیک با اهمیت زیادی است. هم چنین، کره شمالی یک پرتابگر ماهواره به نام تائپودونگ – ۲ را آزمایش کرده که می‌تواند محموله‌ای هزار کیلوگرمی را تا ۱۰ هزار کیلومتر حمل کند از جمله حامل‌هایی که قادر به ورود مجدد به جو هستند.

هم چنین، پیونگ یانگ تسلیحات هسته‌ای تولید کرده و تحلیلگران به دقت تصاویر ماهواره‌ای مرکز تحقیقات هسته‌ای یونگ بیون را بررسی کرده‌اند که نشان می‌دهد این برنامه می‌تواند پیشرفت کند. کره شمالی شش آزمایش تسلیحاتی هسته‌ای انجام داده که آخرین آزمایش آن در سال ۲۰۱۷ میلادی بوده است.

ویلیامز می‌گوید: «بخش اعظم کار توسعه سیستم‌های موشکی شامل آزمایش پرواز نیست بلکه مهندسان کره شمالی برای طراحی و ساخت به زمان نیاز دارند. آشکار نبودن آزمایش‌ها پروازی بدان معنی نیست که کره شمالی به توسعه قابلیت‌های موشکی خود ادامه نمی‌دهد».

چرا کره شمالی اکنون آزمایش‌ها را انجام می‌دهد؟
کره شمالی به دلیل تحریم‌های بین المللی از آزمایش موشک‌های بالستیک و سلاح‌های هسته‌ای منع شده است. با این وجود، حکومت کره شمالی با طرح استدلال دفاع از خود آزمایش‌ها را انجام می‌دهد. ایالات متحده و متحدانش از جمله ژاپن و کره جنوبی، آزمایش‌های موشکی کره شمالی را به عنوان تهدیدی برای ثبات منطقه محکوم کرده اند. مذاکرات بین ایالات متحده و کره شمالی در مورد محدود کردن توسعه تسلیحات در ازای لغو تحریم‌ها در سال ۲۰۱۹ متوقف شد.

با توجه به دشواری‌های اقتصادی‌ای که کره شمالی در حال حاضر با آن مواجه است گمانه زنی‌هایی مطرح شده مبنی بر آن که چه نوع آزمایش تسلیحاتی احتمالی را می‌تواند بدون تحریک کردن جامعه بین‌المللی انجام دهد.

بر خلاف سال ۲۰۱۷ میلادی، اکنون احتمال دارد که کره شمالی آزمایش تسلیحاتی خود را سبک جلوه دهد. به نظر می‌رسد پیونگ یانگ در آن زمان حاضر بود روابط خارجی خود را قربانی کند تا به سطح مشخصی از موفقیت تسلیحاتی دست یابد با این وجود، امروز با تمرکز واقعی بر توسعه اقتصادی به عنوان بخشی از استراتژی ملی خود و نیاز فوری به ایجاد مسیری برای بهبود اقتصادی در کوتاه مدت به سطحی از روابط خارجی و حمایت نیاز دارد.

منبع: دویچه وله

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین