کد خبر: ۷۴۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۲

اگر نمایشگاه آتش بگیرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایشگاه کتاب تهران برای دومین سال پیاپی در محل مصلای تهران در حال برگزاری است. برپایی نمایشگاه در این مکان که مسلماً با اهدافی دیگر طراحی شده است، همواره مورد بحث بوده است. یکی از موارد مطرح‌شده در این بحث‌ها، مسئله ایمنی نمایشگاه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی آفتاب، آتش‌نشانی امسال با 51 نفر آتش‌نشان، 10 دستگاه خودرو آتش‌نشانی و 6 دستگاه موتوسیکلت، در مصلای تهران مستقر شده است. اما آیا این نیروها برای ایجاد ایمنی در مکانی با گستردگی مصلا کافی است؟

یکی از آتش‌نشان‌های مستقر در نمایشگاه در پاسخ به این سؤال، به خبرنگار اجتماعی آفتاب گفت: «تمام تلاش بر این است که با هماهنگی واحدهای گوناگون انتظامی و آتش‌نشانی مستقر در نمایشگاه، جلوی هرگونه حادثه‌ای گرفته شود، اما واقعاً اگر آتش‌سوزی جدی‌ای به وجود بیاید، بعید است که توان مقابله با آن را داشته باشیم».

نکته مورد توجه دیگر این است که فقط بعضی از درهای بزرگ شبستان مصلا باز است و بنابراین در صورت وقوع آتش‌سوزی، امکان خروج اضطراری همه بازدیدکنندگان از شبستان وجود ندارد. از سوی دیگر، طبقه دوم این سالن بزرگ نیز نه تنها درب خروج اضطراری ندارد، که بعضی از راه‌پله‌های آن نیز بسته و به غرفه تبدیل شده است. بدین ترتیب، خروج بازدیدکنندگان طبقه دوم نیز بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

گفتنی است که غرفه‌داران نمایشگاه بیست و یکم کتاب، در هنگام عقد قرارداد با مسئولان اجرایی این نمایشگاه، متعهد شده‌اند که حداقل یک عدد کپسول آتش‌نشانی را در غرفه خود قرار دهند، که کمتر غرفه‌ای دارای چنین امکانات ساده‌ای هستند. 

این مامور آتشنشانی در مورد حریقهای حادث شده در نمایشگاه گفت: «هر روز بطور متوسط یک یا دو حادثه اتفاق می‌افتد که از طریق چهار ارگان از طریق بیسیم اطلاع داده می‌شود: بیسیم مربوط به حراست، آتش نشانهای در مصلا، آتش نشانی مرکزی و ماموران در سالن».

بدین ترتیب، صرفاً باید امیدوار بود که هیچ اتفاق ناگواری در نمایشگاه امسال رخ ندهد، چرا که با این تمهیدات، بعید به نظر می‌رسد آتش‌نشانی را یارای مقابله با آن باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین