کد خبر: ۷۴۸۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸

۳ میلیون خانوار دچار فقر مطلق هستند

نماینده جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۳ میلیون خانوار دچار فقر مطلق هستند، گفت: تعداد خانوارهایی که دارای توانمندی بالا هستند نیز در کشور زیاد داریم و ضریب جینی در کشور نشان می‌دهد با این اختلافی که ایجاد شده، عده‌ای واقعا توانمند هستند، به طوری که چندین میلیون کارت در ایران داریم که تراکنش مالی آن‌ها بیش از یک و نیم میلیارد تومان است.
۳ میلیون خانوار دچار فقر مطلق هستند
آفتاب‌‌نیوز :

"بهروز محبی نجم‌آبادی" نماینده جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی در واکنش به خبر منتشره در روزهای اخیر مبنی بر فروش مو به دلیل فقر،‌ گفت: یکی از مباحثی را که در دوران نمایندگی‌ام به عنوان کلید‌ واژه مطرح می‌کنم و اثرات منفی آن را در کشور می‌بینم و متاسفانه موضوعی که چهره نورانی و مشعشع نظام اسلامی را به صورت جدی مخدوش کرده "فقر مطلق" است.

وی ادامه داد: البته ما با فقر فرهنگی هم مواجه هستیم که به دلیل زیاده‌خواهی ایجاد شده است و ممکن است افراد برای رسیدن به زیاده‌خواهی‌هایشان تن به هر کاری بدهند، اما آنچه که برای من مهم است موضوع فقر مطلقی است که به وجود آمده است. در دهه اخیر به دلیل رشد اقتصادی صفر و در واقع فضای خاصی که در کشور به وجود آمد، متاسفانه با درصد قابل توجهی از فقر مطلق مواجه هستیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه شعارهای مجلس و دولت مبارزه با فقر مطلق بوده است، گفت: از طریق سامانه رفاه ایرانیان که در قانون بودجه نیز آمده است باید افراد شناسه خاص داشته باشند و تمام نهادهای حمایتی که در کشور هستند و در مبارزه با فقر مطلق کار می‌کنند، باید به یک اتحاد در این زمینه برسند. ما باید بتوانیم رصد دقیقی از افرادی که در دهک‌های یک تا پنج هستند داشته باشیم و دریابیم چه شرایطی دارند و به این افراد کمک کنیم.

محبی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: قطعا آن چیزی که امروز به عنوان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است، زمانی برای ما موضوعیت خواهد داشت که بتوانیم کارت تامین کالای اساسی که شامل ۲۵ کالای اساسی مورد استفاده اکثریت خانواده‌ها است را طراحی کرده و به این خانوارها کمک کنیم تا از حداقل‌ها برخوردار باشند. من معتقدم نهادهای انقلابی مانند ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد با تمام توان کار کرده‌اند اما با توان بیشتر و همت مضاعف‌تری باید وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: در کمیسیون‌های مختلف مجلس باید به وظیفه خود به درستی عمل کنیم و برنامه دقیقی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر داشته باشیم.ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در این خصوص در لایحه دولت به خوبی دیده شده است. ایجاد اشتغال به ضعیف شدن فقر مطلق کمک می‌کند، اما کمک‌های حمایتی نیز باید قطعا در دستور کار باشد.

این نماینده در پاسخ به این سوال که مستمری که از سوی نهادهای حمایتی؛ کمیته امداد و بهزیستی پرداخت می‌شود، اما آنقدر در مقابل تورم کم است که هیچ کمکی به خانواده نمی‌شود، آیا برنامه‌ای برای افزایش این مستمری‌ها و بهبود وضعیت خانوارها دارید؟ تصریح کرد: معتقدم کمک کالایی می‌تواند به خانوارها کمک کند. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به نفع دولت خواهد شد. من فکر می‌کنم این یک فرصتی است که مبلغ قابل توجهی از این پول را برای نیازمندان اختصاص دهیم، چراکه شاید در حال حاضر دولت حدود ۳۰ درصد این مبلغ را برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر و کمک عمومی بین مردم اختصاص می‌دهد.از همین‌رو معتقدم مجلس باید این مبلغ را افزایش دهد و فضایی ایجاد کند که افراد در تامین کالاهای اساسی‌شان دچار مشکل نشوند.

محبی با بیان اینکه این موضوعات در حال حاضر در مجلس مطرح شده است، گفت: در حال حاضر "کارت تامین کالاهای اساسی" را در دستور کار داریم. اگر این اتفاق نیفتد ادامه زندگی برای اقشار آسیب‌پذیر بسیار دشوارتر از این خواهد شد. معتقدم حال که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود، باید این را به صورت کارت تامین کالا به سبد خانوار تزریق کنیم. دولت برای این موضوع حدود تقریبی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است که من معتقدم باید به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برساند تا مبلغ قابل توجهی شده و اثرات مستقیم و مثبتی در زندگی مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم کارت‌های تامین کالاهای اساسی در سال آینده توزیع شود. نهادهای انقلابی نیز باید به صورت جدی‌تر و منسجم‌تر وارد شوند. برخی از خانواده‌ها از چند نقطه حمایت می‌شوند و برخی از خانواده‌ها از هیچ‌جا حمایت نمی‌شوند. همین سامانه رفاه ایرانیان که در وزارت رفاه طراحی شده است می‌تواند این موضوع را کنترل کند و همه اقشار آسیب‌پذیر کد داشته باشند. من معتقدم نمایندگان باید در شهرستان‌های حوزه انتخابیه خود "ستاد مبارزه با فقر مطلق" تشکیل دهند و تمام شهر را بین همه خیریه‌ها و نهادهای حمایتی تقسیم کنیم تا مبالغ و کمک‌ها براساس کد ملی به خانواده‌ها داده شود تا همه خانواده‌های نیازمند از آن بهره‌مند شوند.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بحث اشتغال نیز بسیار مهم است و باید مباحثی که به تولید داخل کمک می‌کند را به صورت جدی پیگیری کنیم، چراکه این کار می‌تواند توانمندی خانواده‌ها را بالا ببرد. درست است که باید این کمک‌ها را انجام دهیم اما آن چیزی که در نهایت مشکل ملت را حل می‌کند، موضوع اشتغال، تولید و صادرات است.

محبی در پاسخ به این سوال که آیا برآورد مشخصی از افرادی که دچار فقر مطلق هستند دارید؟ خاطرنشان کرد: متاسفانه قریب به ۲۰ میلیون نفر در کشور در شرایط مساعدی نیستند که حدود ۳ میلیون خانوار بوده و دچار فقر مطلق هستند که این آمار در سامانه رفاه نیز مشخص است و باید به این افراد کمک جدی و اساسی شود، اما تعداد خانوارهایی که دارای توانمندی بالا هستند نیز در کشور زیاد داریم و ضریب جینی در کشور نشان می‌دهد با این اختلافی که ایجاد شده، عده‌ای واقعا توانمند هستند، به طوری که یعنی چندین میلیون کارت در ایران داریم که تراکنش مالی آن‌ها بیش از یک و نیم میلیارد تومان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین