کد خبر: ۷۴۸۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۱
آیت الله موحدی کرمانی

وقتی کسی خودمحور باشد مسلما تحمل انتقاد را نخواهد داشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت الله موحدی کرمانی گفت: «وقتی کسی خودمحور باشد مسلما تحمل انتقاد را نخواهد داشت».

به گزارش آفتاب ، آیت الله محمد علی موحدی کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری، در پنجمین همایش نمایندگی ولی فقیه در بسیج وزارتخانه ها و ادارات ؛ بزرگداشت هفته عقیدتی - سیاسی، با اشاره به ایام شهادت آیت الله مطهری و روز معلم، اظهار داشت: «استاد مطهری درعین اینکه یک معلم بود افکار و اندیشه های انحرافی، تفکرات و نقشه های دشمن را می دید و بر مبنای آن اظهار نظر می کرد». 

آیت الله موحدی کرمانی یکی از مسائل مهم در مدیریت را مشورت کردن با دیگران خواند و گفت: «برنامه های اجتماعی جامعه اسلامی باید بر اساس مشورت و بر مبنای اجتناب از خود محوری باشد».

وی با اشاره به تنظیم سیاست های کلی نظام از سوی رهبر معظم انقلاب بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: «تصریح شدن این امر در قانون اساسی نشان می دهد هر چند جایگاه رهبر انقلاب بسیار بالاست اما اصل مشورت در تصمیم گیری ها بر اساس اصول اسلامی بسیار مهم است».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پایه های نظام اسلامی بر اساس مشورت و پرهیز از خودمحوری بنا شده است، خاطر نشان کرد: «هر کسی در هر جایگاهی می تواند با مشورت با افراد و اشخاص با تجربه تصمیم گیری های بهتری انجام دهد».

آیت الله موحدی کرمانی با تاکید بر اینکه انسان نباید به خود مغرور شود و فکر کند تمامی تصمیمات او صحیح است، تصریح کرد: «اینکه افرادی در مسئولیت های مختلف انتخاب کنیم که حتما با نظرات ما همسو و همراه باشند رفتاری بسیار خطرناک است».

عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر توصیه های حضرت علی (ع) به مالک اشتر، گفت: «حضرت علی در توصیه های خود به مالک تاکید کرده‌اند که مبادا از مداحی دیگران نسبت به خود خوشت بیاید، این امر نشان می دهد که افراد نباید بر اساس تعریف وتمجید دیگران نسبت به تصمیم گیری و رفتار خود مغرور شوند».

وی ادامه داد: «وقتی کسی خودمحور باشد مسلما تحمل انتقاد را نخواهد داشت همانطور که امیرالمومنین (ع) در بخش دیگری از توصیه های خود به مالک اشتر می فرماید که نباید به خاطر اینکه علی (ع) تو را مامور کرده انتظار فرمانبرداری محض از دیگران داشته باشی ، چرا که این امور باعث می شود کم کم حکومت از بین برود».

آیت الله موحدی کرمانی با بیان اینکه خود محوری باعث از بین رفتن انتقاد سازنده در جامعه می شود، خاطر نشان کرد: «هر گاه شخصی انتقاد سازنده ای داشت باید از آن استقبال نمود چرا که خود محوری باعث راکد ماندن اندیشه ها و تفکرات می شود».

وی یادآور شد: «هر گاه در جامعه استبداد حاکم شود نباید منتظر نظرات مثبت از سوی افراد باشیم و این نکته مهمی در امر مدیریت است لذا مدیران هر مجموعه باید برنامه مشخصی برای نهادهای تحت مسئولیت خود داشته باشند».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد:« هر از چند گاهی در خلال برنامه ریزی‌های هر مجموعه امکان بحران وجود دارد بنابراین نباید در شرایط بحران انسانها شخصیت گذشته خود را از دست داده و عوض شوند چرا که این امر خطرناکی است».

آیت الله موحدی کرمانی تاکید کرد:« مدیر هر مجموعه باید برای مواقع بحرانی هم برنامه داشته و آن را به خوبی مدیریت کند نه اینکه در چنین مواقعی تغییر موضع دهد».

وی با تاکید بر اینکه یک مدیر باید برای بحران های فردی و اجتماعی برنامه ریزی های خاص داشته باشد، تصریح کرد: «امام حسین (ع) خطاب به افراد مومن و نمازخوانی که در شرایط بحرانی اراده خود را از دست داده و تحت تاثیر قرار می گیرند فرموده اند که اینها بنده دنیا هستند».

نماینده سابق ولی فقیه در سپاه بحران های فکری را یکی دیگر از خطراتی دانست که متوجه انسان است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: «منافقین و برخی فرقه هایی که از صدر اسلام تا کنون شاهد حضور آنها بوده ایم شاید در ابتدا افرادنامعقولی نبوده اند اما متاسفانه دچار بحران های فکری شده و وجهه اسلامی خود را از دست داده اند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین