کد خبر: ۷۴۸۷۱۶
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
نباید محصل مادام العمر در حوزه داشته باشیم

فقر به حوزه رسید/ آیت‌الله سبحانی: عده‌ای از طلاب در فکر انصراف از حوزه هستند

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید خواستار توجه شورای عالی حوزه به معیشت طلاب و تربیت خطبای زباندان شد و گفتند: عده ای از طلاب به خاطر اینکه عائله آنها تامین نمی شوند در فکر انصراف از حوزه هستند که باید فکری در این باره کرد.
فقر به حوزه رسید/ آیت‌الله سبحانی: عده‌ای از طلاب در فکر انصراف از حوزه هستند
آفتاب‌‌نیوز :

مرجع تقلید شیعیان در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که صبح پنجشنبه در پژوهشگاه علوم و معارف قرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: بنی اسرائیل به موسی عرض کردند قبل از آنکه متولد بشوی ما به خاطر تو اذیت شدیم، بعد از آنکه متولد شدی ما در فشار بودیم.

آیت‌الله جعفر سبحانی افزود: نظام فاسد رفت، نظام جمهوری اسلامی جایگزین آن شد اما باید ببینیم چگونه نسبت به مردم خدمت نمودیم و چگونه ارزش های اسلامی را پاس داشتیم. ۲۲ بهمن خداوند متعال همه امکانات رادر اختیار متدینین نهاد و الان چهل و اندی از آن زمان می گذرد. انقلاب اسلامی پدیده ای است که علت محدثه آن این بود که در ۲۲ بهمن به وجود آمد اما برای ابقای آن باید کارهایی کنیم. در درجه اول باید فکر ایمان و اعتقاد مردم باشیم چون زیربنای انقلاب ما ایمان است. حوزه های علمیه و روحانیت باید برای مقابله با افکار انحرافی اتاق فکر داشته باشند.

مرجع تقلید شیعیان گفت: شاید برخی گمان کنند مسائل الحاد و التقاطی از بین رفته است و مسائل فکری و فلسفی در جای خود است، بنابراین حوزه های علمیه در فکر افکار انحرافی باشند. پایه دوم بردوش مسئولان است. باید طوری رفتار کنند که مردم راضی باشند. خیلی به ادارات مراجعه می کنند و ناراضی برمی گردند. مسئولان باید در میان مردم قرار گیرند و رضایت آنها را جلب کنند.

او در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: ما تحت عنوان فقه معاصر نداریم بلکه فقه مسائل معاصر است. مسلما یکسری مسائل نو در فقه مطرح می شود که باید به آنها پاسخ داده شود. دفاتر مراجع تقلید به صورت فردی به این سئوالات پاسخ می دهد اما لازم است این سئوالات و پاسخ ها جمع آوری شود و مورد بررسی قرار گیرد و یک محتوای صحیح عرضه شود تا مشخص شود اسلام، دین کامل به تمام معناست.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه رسانه های ما باید در فکر مسلمانان خارج از ایران بوده و خوراک مناسب برای آنها تهیه کنند، گفت: حوزه باید رسانه ها را نسبت به خارج از کشور متوجه کنند. ما نباید محصل مادام العمر در حوزه داشته باشیم که این روش صحیح نیست. کسانی که شایستگی دارند، زمینه مهاجرت آنها را باید فراهم کرد و اگر تمام شهرستان ها را باید تحت پوشش قرار دهیم باید به آیه نفر توجه کنیم.

مرجع تقلید شیعیان گفت: ما از نظر خطیب در فقر به سر می‌بریم؛ در گذشته خطبای شهیر و بین المللی داشتیم اما امروز در فقر به سر می بریم. شیعه با فقه بزرگ شده اما باید به تبلیغ هم توجه کرد و رشته خطابه در حوزه راه اندازی شود. شورای عالی باید به تربیت خطیب اهتمام ورزد. خطبای ما باید زباندان باشند و همانگونه که زبان فارسی بلد هستند، زبان عربی و زبان انگلیسی هم باید مسلط شوند.

آیت الله سبحانی به معیشت طلاب حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: بالاترین درآمد اینها کمتر از دو میلیون تومان است و باید نسبت به معیشت آنها فکری کرد البته به گونه‌ای نباشد که به استقلال حوزه خدشه‌ای وارد کند. عده‌ای از طلاب به خاطر اینکه عائله آنها تامین نمی‌شوند در فکر انصراف از حوزه هستند که باید فکری در این باره کرد.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین