کد خبر: ۷۴۸۷۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
جلسه هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و سه کشور اروپایی با حضور انریکه مورا

بازگشت مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌ها؛ در وین چه گذشت؟

بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی، برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به مدت دو روز به پایتخت‌ها بازخواهند گشت.
بازگشت مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌ها؛ در وین چه گذشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر امروز برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به مدت دو روز به پایتخت‌ها بازخواهند وین برگزار شد.

لودریان: مذاکرات وین پیشرفت نکند خبری از لغو تحریم نیست!

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت: در صورتی که پیشرفتی سریع در مذاکرات با ایران حاصل نشود، تحریم‌ها برداشته نخواهد شد.

به گزارش اسکای نیوز، وزیر خارجه فرانسه پیشتر نیز بدون اشاره به نقش غیرسازنده طرف های غربی در کند بودن روند مذاکرات وین، روند این گفت و گوها را «کند و بسیار کند» ارزیابی کرده بود.

از سوی دیگر شبکه اسکای نیوز به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات وین گزارش داد، در حال حاضر مذاکرات وارد مسائل جزیی شده و نیاز به تلاش بیشتر دارد.

اروپا: توافق در وین امکان‌پذیر است/ از آمریکا می‌خواهیم به توافق بازگردد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه در کنفرانسی خبری پس از نشست غیررسمی شورای روابط خارجه در فرانسه گفت که احتمال حصول توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک با ایران وجود دارد. به نظرم ما داریم به پایان فرایند بسیار طولانی می‌رسیم که من و همکارانم را مشغول کرده بود.

بورل افزود: اما جو حال حاضر از زمان پیش از کریسمس بهتر است. قبل از کریسمس من بدبین بودم اما امروز به نظرم حصول توافق امکان‌پذیر است. ما باید به کارمان سرعت ببخشیم چراکه اگر ایران قدرت هسته‌ای شود چیزی برای مذاکره باقی نمی‌ماند چراکه توافق می‌خواهد جلوی همین کار را بگیرد. توافق تا زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم به خروج از آن گرفت خوب کار می‌کرد. پس از آمریکا می‌خواهیم که به توافق بازگردد و ایران آن را اجرا کند.

خبرگزاری دولت: بسیاری از موارد اختلافی در مذاکرات رفع تحریم‌ها کم شده است

همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که بسیاری از موارد اختلافی در مذاکرات رفع تحریم‌ها کم شده و هیات ها سرگرم گفت‌وگو در مورد نحوه اجرا و توالی توافق احتمالی هستند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود بیان داشت: اکنون در مرحله‌ای از مذاکرات هستیم که در خصوص مسائل دشوار مشغول رایزنی هستیم و اینکه چطور می‌توانیم مسائلی که در اصول توافق شده را به کلمات تبدیل و در سند وارد کنیم. در مورد رفع تحریم ها و مسائل هسته‌ای، بسیاری از پرانتزها پاک شده و اکنون «به طور فزاینده ای روی ضمیمه سوم در مورد نحوه اجرا و توالی (توافق احتمالی) کار می کنیم.»

او درباره «توالی» اینگونه توضیح داد که این مساله مربوط به اقداماتی است که ایران و ایالات متحده باید برای اجرای کامل توافقات سال ۹۴ صورت دهند. وی با بیان اینکه «این اقدامات باید راستی آزمایی شود» افزود: ما سرگرم بحث بر سر جزئیات هستیم. این منبع آگاه اظهار کرد: این یکی از ملال‌آورترین، طولانی ترین و سخت ترین بخش مذاکره است، اما برای رسیدن به هدف ما کاملاً ضروری است.

بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به پایتخت‌ها

بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی، برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به پایتخت‌ها بازخواهند گشت.

پیش از این دیدار نیز جلسه دوجانبه علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در وین برگزار شد. مذاکرات وین روز جمعه با برگزاری جلسات مختلف در سطوح سیاسی و کارشناسی همچنان ادامه دارد.

روز پنج‌شنبه نیز مذاکرات وین در دو سطح روسای هیأت‌ها و کارشناسان ادامه پیدا کرد. در همین چارچوب، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در دو دیدار دوجانبه با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و میخائیل اولیانوف رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه بحث و رایزنی کرد.

همچنین دیداری میان باقری و مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی برگزار شد.

علاوه بر این، جلساتی در سطح کارشناسی به صورت دو و چندجانبه برای بررسی موضوعات مختلف برگزار شد.

هم‌چنین نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، در حساب کاربری خود در توییتر، از گفت‌وگوی برجامی خود با همتایانش از سه کشور اروپایی خبر داد.

میخائیل اولیانوف روز پنجشنبه نوشت: با همتایان تروئیکای اروپایی در مذاکرات وین بر سر برجام دیدار کردم. تروئیکای اروپایی کمک‌های مفیدی به به روند مذاکرات می‌کند. این مرتبه در کنار دیگر مسائل، درخصوص ایده‌های اجرای توافق آتی از جمله ترتیب اقداماتی که باید در این پروسه انجام شوند، صحبت کردیم.

هشتمین دور گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین اوایل دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

لغو تحریم ها و موضوع راستی آزمایی و دریافت تضمین برای پایبندی طرف ها به تعهداتشان از مهم‌ترین و حساس ترین موضوعات مورد بحث میان طرف‌ها در چند هفته اخیر است

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
0
2
بر میگردن ترجمه کنند صحبتهای انها را تا دوباره برگردند جواب بدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
1
0
تحریم امریکایی با مذاکره لغو نمی شود. تجربه برجام روحانی و بهتر از ان تجربه لیبی(که تجهیزات هسته ای و موشک ها را تقدیم کرد)و در قبال ان حکومتش را ساقط کردند پیش روی ما هست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین