کد خبر: ۷۴۸۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۲:۰۴

هر كتاب مجوزداری در نمایشگاه قابل عرضه نیست

توضیح مدیر كمیته‌ی ناشران داخلی درباره‌ی جمع‌آوری كتاب
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر كمیته‌ی ناشران داخلی نمایشگاه كتاب درباره‌ی جمع‌آوری كتاب و فروش پوستر و لوح فشرده در نمایشگاه توضیح داد و تأكید كرد، هر كتابی كه مجوز انتشار دارد، در نمایشگاه كتاب قابل عرضه نیست.

محمود سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره توضیح داد: «ما یك لیست كتاب‌های بدون مجوز داریم كه باید اول آن‌ها را بفرستیم مجوز بگیرند و بعد در نمایشگاه عرضه شوند. حتا اگر كتاب هیچ مسأله‌ای هم نداشته باشد، تا مجوز نداشته باشد، نمی‌تواند به نمایشگاه بیاید».

او یادآور شد: «یك‌سری كتاب‌ها قبل از این‌كه مجوز بگیرند، برای این‌كه نمایشگاه یك منبع اقتصادی خوب است، به نمایشگاه آورده می‌شوند تا فروخته شوند و بعدا می‌برند مجوز می‌گیرند، كه این خلاف است. یك بخش از كتاب‌هایی را كه جلوشان را گرفته‌ایم، این آثار هستند. بعضی از كتاب‌ها هم هستند كه ناشرشان این‌جا حضور دارد؛ اما چون كتاب‌های پرفروش‌اند، ناشر دیگری آن‌ها را كپی كرده و به صورت افست می‌آورد به نمایشگاه و می‌فروشد. این‌ها را هم جمع كردیم؛ بخصوص در بخش دانشگاهی و آموزشی این مورد بسیار دیده می‌شود».

او در ادامه افزود: «نمونه‌ی دیگر جمع‌آوری‌ها این بوده كه ناشر با مترجم و مؤلف خاصی كتابی را منتشر كرده، ناشر دیگری جلد آن را عوض كرده و با نام مؤلف یا مترجم دیگر كه وجود خارجی ندارد، كتاب را منتشر كرده است».

سالاری تصریح كرد: «بنابراین جمع‌آوری كتاب دلایل متعددی دارد. هر كتابی كه جمع می‌شود، معنایش این نیست كه یك كتاب ممنوعه یا سیاسی است».

وی درباره‌ی جمع‌آوری كتاب‌هایی كه از نظر محتوایی مشكل دارند نیز توضیح داد: «پیش از نمایشگاه ما به یك‌سری از ناشران ابلاغ كرده بودیم كه یك‌سری از كتاب‌های‌تان را نمی‌توانید به نمایشگاه بیاورید؛ مثلا كتابی كه برای منطقه‌ای خاص با اعتقادات خاص است، در تهران قابل عرضه نیست. دسته‌ی دیگر، كتاب‌هایی هستند كه گفته بودیم باید جاهایی از آن را حذف كنند؛ اما این كار را نكرده‌اند و این دسته نیز جمع‌آوری می‌شوند. بدیهی است هر كتابی نمی‌تواند در نمایشگاه عرضه شود».


اما گاهی گله‌ی اهل قلم را از فراوانی آثار بازاری می‌شنویم كه به راحتی منتشر و عرضه می‌شوند. در نمایشگاه هم كتاب‌هایی عرضه می‌شوند مثل: «زن شكم‌صاف»، «زن، خودشناسی، دلربایی»، «smsهای سال 86» و... . سالاری در این‌باره نیز توضیح داد: «این‌جا سه دسته كتاب داریم؛ یكی كتاب‌هایی كه حكم غذا را برای جامعه دارند و قوت جامعه هستند و باید عرضه شوند. دیگر كتاب‌هایی كه حكم پفك و شكلات را دارند كه اهل علم و فضل به آن‌ها توجهی نمی‌كنند؛ اما مضر هم نیستند و به عنوان تفنن به جامعه می‌آیند. دیگر كتاب‌هایی هستند كه مضرند. ما باید جلو ضرر را بگیریم و داریم روی آن بخش فعالیت می‌كنیم؛ نه این‌كه با توزیع این كتاب‌های نام‌برده موافقیم؛ ولی آن جبهه، آن‌قدر وقت ما را می‌گیرد كه دیگر نمی‌توانیم به این‌جا برسیم. ضمن این‌كه كتاب‌هایی از این دست آن‌قدر زیادند كه نمی‌توان همه را جمع كرد».

او با بیان این مطلب كه كتاب‌هایی را كه ما جمع كرده‌ایم، بخشی‌شان مبانی اعتقادی را زیر سؤال می‌برند، یادآور شد: «بخشی از این كتاب‌ها، كتاب‌هایی هستند كه به وضوح قرآن را تحریف كرده‌اند».

سالاری درباره‌ی این موضوع كه بعضی از آثاری كه در نمایشگاه عرضه می‌شوند، مجوز دارند؛ اما با این‌حال از نمایشگاه جمع‌آوری می‌شوند، مانند آثار صادق هدایت، كه به رغم داشتن مجوز، از نمایشگاه جمع‌آوری می‌شوند، توضیح داد: «این‌ آثار مجوز عرضه در فروشگاه و مغازه را دارند؛ مجوز عرضه در نمایشگاه را ندارند. به ناشرانی كه این كتاب‌ها را دارند، این را ابلاغ كرده‌ایم. موضوع دیگر این است كه كتاب‌های هدایت ناشری دارد؛ ولی عده‌ای هم خلاف ضوابط، آثار او را توزیع می‌كنند كه هم ناشر و هم آن‌ها كه خلاف توزیع می‌كنند، تخلف می‌كنند. یك استدلال هم در این زمینه وجود دارد، و این است كه چون 30 سال از مرگ مؤلف گذشته، می‌توانیم آن را چاپ كنیم. این برای نمایشگاه كه محل عبور ناشران اصلی است، استدلال خیلی قوی‌ای نیست. ما باید آن‌ها را محدود كنیم. اگر می‌خواهند این آثار را توزیع كنند، در این 10 روز توزیع نكنند؛ بعد توزیع كنند».

مدیر كمیته‌ی ناشران داخلی نمایشگاه كتاب همچنین درباره‌ی آمار اعلام‌شده درباره‌ی كتاب‌هایی كه در طول چند روز گذشته جمع‌آوری شده‌اند، گفت: «الآن عدد نمی‌توانیم بگوییم؛ جایی هم عدد اعلام نكرده‌ایم؛ چرا كه این آمار هر روز در حال افزایش است. ما یك لیست لغو مجوز داریم كه آن‌ها حدود 280 عنوان بودند. یك‌سری لیست داریم كه كتاب اصلا در لیست ما نیست تا مجوزش را لغو كنیم. اگر كتابی را به چاپخانه‌ی خصوصی داده‌اند و منتشر كرده و به نمایشگاه آورده‌اند، چه كسی می‌داند كه مجوز دارد یا نه؟»

وی در پاسخ به پرسش دوباره درباره‌ی كتاب‌هایی كه بعد از صدور مجوز جمع‌آوری می‌شوند، یادآور شد: «من مسؤول این بخش نیستم. بحث نظارت و ارزش‌یابی بر عهده‌ی من نیست؛ اما آن‌چه می‌دانم، این است كه ما از همه‌ی آن‌چه كتاب می‌شود و به نمایشگاه می‌آید، مطلع نیستیم. چاپخانه‌ای كتابی را چاپ می‌كند و بعد به نمایشگاه می‌آورد، رویش هم شناسنامه‌ای زده كه جعلی است. ما كه تك‌تك این آثار را نمی‌توانیم پیدا كنیم».

سالاری جمع‌آوری كتاب را در چند بخش دانست و توضیح داد: «بخش جمع‌آوری كتاب‌ها در چند بخش اتفاق می‌افتد؛ یك بخش، كمیته‌ی ناشران داخلی است كه ناظرانی را در سالن دارد.حراست هم ناظرانی در سالن دارد. دوستان نظارت و ارزش‌یابی نیز در سالن حضور دارند كه این جدای از نهادهای نظارتی دیگری است كه فعالیت می‌كنند. این‌ها محسوس، مرئی، رسمی و با كارت در نمایشگاه حضور دارند. به هر حال سالنی با این ابعاد و حجم، به بخش‌های نظارتی لایه لایه احتیاج دارد؛ ولی با تمام این بخش‌های نظارتی لایه لایه باز می‌بینیم كه تخلفاتی صورت می‌گیرد. حوزه‌ی نشر وسیع است؛ یك بخش باید به محتوای كتاب توجه كند و یك بخش هم به تخلف‌های مجوز توجه داشته باشد».

پیش از شروع نمایشگاه اعلام شد، فروش پوستر و لوح فشرده در نمایشگاه ممنوع است؛ اما در این‌ روزها تعدادی از غرفه‌ها به این كار مشغول‌اند. سالاری در این‌باره نیز توضیح داد: «بحث فروش پوستر فقط برای ناشران هنری كه مجموعه عرضه می‌كنند، مجاز است، آن هم فقط به این دلیل كه دانشجویان رشته‌ی هنر ممكن است پولی نداشته باشند مجموعه‌ی آثار هنرمندی را برای كارشان بخرند، این‌ها می‌آیند و پوستر می‌خرند؛ اما اگر ناشری پوستر اشخاص یا عكس بفروشد، قطعا با او مذاكره می‌كنیم كه این كار را نكند. غیر از این، ناشرانی كه این كار را انجام می‌دهند، تخلف می‌كنند».

او افزود: «ما چند ناشر تخصصی حوزه‌ی سرود و موسیقی داریم. این ناشران تخصصی مشكلی ندارند، به‌دلیل این‌كه ما می‌خواهیم از آن‌ها حمایت كنیم؛ اما در كنار كتاب نت موسیقی، سی‌دی آن را عرضه كنند. این‌ها باید كنار هم باشند؛ فروش سی‌دی به تنهایی مطلقا ممنوع است و به ناشران تذكر می‌دهیم. اگر ناشری چون كتابش فروش نمی‌رود، سی‌دی عرضه كند، برخورد می‌كنیم؛ بنابراین اگر كتابی سی‌دی داشته باشد، مجاز است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین