کد خبر: ۷۴۸۹۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴

انتشار فایل‌هایی از آخرین مکالمات بن علی با شخصیت‌های سیاسی و نظامی تونس حین و بعد از فرار

شبکه "بی‌بی‌سی" فایل‌هایی از آخرین مکالمه‌های تلفنی دیکتاتور سابق تونس با تعدادی از شخصیت‌های سیاسی، نظامی و نزدیکانش در جریان فروپاشی حکومت و فرار از این کشور منتشر کرد.
انتشار فایل‌هایی از آخرین مکالمات بن علی با شخصیت‌های سیاسی و نظامی تونس حین و بعد از فرار
آفتاب‌‌نیوز :

شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد که درباره معتبر بودن فایل‌های صوتی مکالمه‌های تلفنی زین العابدین بن علی، دیکتاتور سابق تونس با "طارق بن عمار" و "کمال لطیف"، دو سرمایه گذار تونسی و "رضا قریره"، وزیر دفاع و "رشید عمار"، فرمانده نیروهای ارتش وقت تحقیق کرده است.

این شبکه اعلام کرد که این فایل‌ها از سوی کارشناسان بررسی شده و هیچ گونه مشکلی در آن وجود ندارد. این مکالمه‌ها به تاریخ‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ژانویه ۲۰۱۱ بازمی‌گردد.

بن علی در تماسی با رضا قریره درباره وضعیت میدانی سؤال کرده بود. قریره به او گفت که محمد الغنوشی، نخست وزیر وقت زمام امور را در دست خواهد گرفت. زین العابدین بن علی هم تأکید کرده بود که وی ظرف چند ساعت بازمی‌گردد.

بعدا بن علی با تاجری به نام کمال لطیف تماس گرفت. بن علی به لطیف گفت که وزیر دفاع به او اطمینان داده که همه چیز تحت کنترل است اما لطیف گفت: نه، نه، نه. اوضاع به سرعت تغییر می‌کند و ارتش کافی نیست. بن علی از او سؤال کرده بود که برگردم یا نه؟ لطیف هم گفته بود که اوضاع خوب نیست.

محمود البارودی، نماینده سابق اعلام کرد که از طریق دوستی‌اش با کمال لطیف وی جمعه به او گفته که این مکالمه تلفنی صحت دارد.

این فایل‌ها همچنین شامل تماس بن علی با رشید عمار است.

وی سؤال کرده بود آیا اوضاع میدانی خوب است که به تونس بازگردد؟ رشید عمار نیز پاسخ داده بود که بهتر است صبر کند.

بن علی مجددا با قریره تماس گرفت و پرسید که به کشور بازگردد اما قریره این بار جدی‌تر گفت که اگر برگردد نمی‌تواند حفظ جانش را تضمین کند.

همچنین "فؤاد لمبزع" که پس از سرنگونی حکومت زین‌العابدین بن علی، از ۱۵ ژانویه ۲۰۱۱ تا ۱۳ دسامبر همان سال رئیس جمهور موقت بود گفت که در آن زمان بن علی با او تماس گرفته و گفته بود که باید تمام اقدامات را لغو کند چراکه وی به تونس بازمی‌گردد. اما او جواب داده بود که راهی برای بازگشتش وجود ندارد.

سامی سیک سالم، مسئول دفتر امنیت ریاست جمهوری نیز اعلام کرد: بعد از پخش بیانیه انتقال قدرت بعد از خروج بن علی یکی از افسران آمد و به محمد الغنوشی گفت که رئیس جمهور تو را می‌خواهد. من نفهمیدم که چه گفتند اما بعدا فهمیدم که او را سرزنش و تهدید کرده که صبح فردا به تونس بازمی‌گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین