کد خبر: ۷۴۸۹۶۵
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴

مبتلایان به سویه اومیکرون از چه زمانی ناقل ویروس کرونا هستند؟

یکی از مهمترین پرسش‌هایی که در جریان همه‌گیری ویروس کرونا طی دو سال گذشته برای بسیاری از مبتلایان یا اطرافیان آنها پیش آمده زمان شروع ناقل بودن فرد مبتلا است.
مبتلایان به سویه اومیکرون از چه زمانی ناقل ویروس کرونا هستند؟
آفتاب‌‌نیوز :

 همزمان با شیوع سویه اومیکرون این پرسش مطرح شده است که افراد مبتلا به این گونه از کرونا از چه زمانی ناقل ویروس محسوب می‌شوند و می‌توانند اطرافیان خود را به کرونا مبتلا کنند. هرچند هنوز پاسخ روشنی برای به این پرسش درباره سویه اومیکرون وجود ندارد اما داده‌های اولیه نشان می‌دهد که مبتلایان به اومیکرون احتمالا زودتر از دیگر سویه‌های کرونا ناقل ویروس هستند و حتی ممکن است تنها یک روز پس از ابتلا به آن امکان سرایت بیماری «کووید ۱۹» از آنها به دیگران وجود داشته باشد.

به گزارش یورونیوز، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرده است که مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای پیش و پس از بروز اولین علائم بیشتر از دیگر مقاطع زمانی امکان انتقال ویروس را دارند. برخی از کارشناسان البته بر این باور هستند که بازه زمانی واگیردار بودن فرد مبتلا در صورت ابتلای او به سویه اومیکرون زودتر آغاز می‌شود.

چرا مبتلایان به اومیکرون سریعتر ناقل ویروس می‌شوند؟
دلیل احتمالی این امر بروز سریعتر علائم بیماری «کووید ۱۹» در افراد مبتلا به سویه اومیکرون است. بررسی‌های اولیه نشان داده است که علائم بیماری در مبتلایان به سویه اومیکرون به طور میانگین سه روز زودتر از دیگر گونه‌های ویروس بروز می‌کند. این امر به این معنا است که براساس داده‌های پیشین احتمالا مبتلایان به سویه اومیکرون تنها یک روز پس از ابتلایشان به ویروس می‌توانند باعث انتقال آن به دیگران بشوند.

این در حالی است که سویه‌های قبلی کرونا بین دو تا چهار روز پس از ابتلای فرد می‌توانستند از طریق او به دیگران منتقل شوند. امکان انتقال ویروس از مبتلایان به سویه‌های قبلی تا چند روز پس از فروکش کردن علائم بیماری «کووید ۱۹» نیز وجود داشت.

دانشمندان تاکید می‌کنند که قضاوت در مورد اینکه آیا دوره نهفتگی کوتاهتر سویه اویکرون منجر به انتقال سریعتر آن به دیگران می‌شود یا خیر، زود است. با این حال این امر می‌تواند یکی از دلایل شیوع سریع سویه اومیکرون در سطح جهان باشد.

اگر در معرض ابتلا به ویروس بوده باشیم چه زمانی باید تست بدهیم؟
کارشناسان این روزها همزمان با همه‌گیری سویه اومیکرون توصیه می‌کنند که افراد در صورتی که در معرض ابتلا به ویروس قرار گرفتند سه روز پس از آن تست کرونا بدهند. انجام تست دوم پنج روز پس از قرار گرفتن در معرض ابتلا به ویروس نیز در صورت امکان توصیه می‌شود.

این در حالی است که آن دسته از افرادی که علائم ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» را دارند باید فورا تست کرونا بدهند. تست‌های آزمایشگاهی «پی سی آر» از تست‌های سریع و خانگی کارایی بیشتری دارند و احتمال اینکه بتوانند سه روز پس از انتقال ویروس به فرد ابتلای او را تشخیص دهند زیاد است.

از سوی دیگر افرادی که پس از ابتلا به کرونا علائم بیماری «کووید ۱۹» ندارند اغلب ناقل سطح کمتری از ویروس هستند و در نتیجه در مورد میزان خطر انتقال ویروس از سوی آنها و زمان آن اطلاعات زیادی در دست نیست.

بنا به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا افرادی که تست آنها مثبت است اما علائم ابتلا به «کووید ۱۹» ندارند باید به مدت پنج روز خود را قرنطینه کنند. به افرادی که علائم ابتلا دارند نیز توصیه می‌شود تا حداقل ۲۴ ساعت پس از قطع تب در قرنطینه بمانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین