کد خبر: ۷۴۹۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

خطر دریافت مکرر دوز تقویت‌کننده واکسن کووید چیست؟

تنظیم‌کننده‌های دارویی اتحادیه اروپا هشدار دادند که تزریق مکرر واکسن‌های تقویت‌کننده کووید ۱۹ می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر سیستم ایمنی داشته باشد و ممکن است ابزاری عملی برای مبارزه با همه‌گیری نباشد.
خطر دریافت مکرر دوز تقویت‌کننده واکسن کووید چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

 آژانس دارویی اروپا(EMA) گزارش کرد تکرار واکسن‌های تقویت‌کننده هر چهار ماه یک بار می‌تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تضعیف کند.

به نقل از نیوز، مارکو کاوالری، رئیس تهدیدات سلامت بیولوژیکی و استراتژی واکسن در آژانس دارویی اروپا، اظهار کرد: دوزهای تقویت‌کننده‌ می‌تواند یک یا شاید ۲ بار تزریق شود اما به اعتقاد ما این موضوع نباید همیشه تکرار شود.

وی ادامه داد: ما باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توان از محیط‌های همه‌گیر کنونی به سمت محیط‌های بومی‌تر حرکت کرد.

کاوالری افزود: با تزریق مداوم واکسن‌های تقویت‌کننده خطر اوردوز(بیش مصرفی) بیش از حد سیستم ایمنی و ایجاد خستگی در جمعیت وجود دارد.

توصیه فعلی آژانس دارویی اروپا این است که کشورها باید زمان بیشتری را بین دوزهای تقویت‌کننده‌ لحاظ کند.

آژانس دارویی اروپا از روش مورد استفاده برای واکسیناسیون آنفلوآنزا پیروی می‌کند. در حال حاضر کشورها دوز دوم واکسن‌های تقویت‌کننده را برای مبارزه با سویه اُمیکرون ارائه می‌کنند؛ این موضوع علی‌رغم این است که شواهد کمی نشان می‌دهد این فرآیند برای مقابله با ویروس و گسترش آن کارایی دارد.

فایزر اخیرا اعلام کرد واکسن اختصاصی اُمیکرون این شرکت تا اوایل ماه مارس در دسترس است اما آژانس دارویی اروپا خاطرنشان کرد آوریل سریع‌ترین زمانی است که می‌توان هر واکسن جدیدی را تایید کرد زیرا مدت‌زمان تایید واکسن سه تا چهار ماه طول می‌کشد.

اولین ابتلا به سویه اُمیکرون در ماه دسامبر ۲۰۲۱ در ایالات متحده و اولین نمونه ابتلا به این سویه در ۹ نوامبر کشف شد؛ به این معنا که فایزر کمتر از چند ماه فرصت داشت تا واکسن نوع خاص خود را بسازد و در مارس یا آوریل تاییدیه این واکسن را دریافت کند.

موارد مختلفی از زمان شروع برنامه واکسیناسیون انبوه مانند واکنش‌های آلرژیک در کارکنان بهداشتی بریتانیا با دریافت واکسن گزارش شده است.

آخرین اظهارات آژانس دارویی اروپا نشان می‌دهد این آژانس دارویی نسبت به کمبود داده‌های بلندمدت در مورد تزریق تقویت‌کننده کووید ۱۹ نگران است.

کاوالری نسبت به تقویت‌کننده‌های مکرر به دلیل فقدان اطلاعاتی که از این رویکرد به‌عنوان ابزاری برای عبور از همه‌گیری حمایت می‌کند، ابراز تردید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین