کد خبر: ۷۴۹۰۸۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
تبلیغات

روغن آرگان برای زخم واقعا مفید است؟

روغن آرگان برای زخم میتواند موثر باشد خصوصا اینکه حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی میباشد. روغن آرگان از هسته‌های دانه آرگان، از درختان بومی که در مراکش رشد می‌کنند، استخراج می‌شود. بیشتر به صورت روغن خالص یافت می‌شود و به طور مستقیم می‌تواند به صورت موضعی یا روش‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در تهیه انواع محصولات آرایشی، بهداشتی و مراقبتی نیز کاربرد دارد.
روغن آرگان برای زخم واقعا مفید است؟
آفتاب‌‌نیوز :

روغن آرگان در طول قرن‌ها یکی از اصلی‌ترین افزودنی‌های آشپزی در مراکش بوده است که نه تنها به دلیل طعم لطیف و آجیلی دلچسب آن، بلکه به دلیل طیف گسترده‌ای از مزایای بالقوه سلامتی نیز بسیار محبوب و شناخته شده است.

گرچه روغن آرگان بومی مراکش است، اما امروزه در سراسر جهان شناخته شده و کاربردی است و مصارف آرایشی، بهداشتی، آشپزی و دارویی دارد. این روغن مراکشی به حدی در بین مردم محبوب شده که امروزه به طلای مایع نیز یاد می‌شود.

روغن آرگان سرشار از مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان‌های قوی است. این روغن دارای محتوای بالایی از ویتامین E، اسید‌های چرب ضروری و ویتامین‌های طبیعی و مفید برای پوست می‌باشد.

روغن آرگان همچنین دارای خواص بسیاری برای مو‌ها نیز می‌باشد. روغن آرگان با هر بار استفاده از آن برای موها، آن‌ها را زیبا، براق و تقویت می‌کند. روغن آرگان پ. ست و مو را هیدراته و آبرسانی می‌کند. روغن آرگان همچنین خاصیت از بین بردن کامل لک و کاهش چین و چروک پوست را دارد.

میوه درخت آرگان کوچک و گرد است. پوستی خمیری شکل و ضخیم هسته آن را احاطه کرده که حدود ۲۵ درصد از وزن میوه را تشکیل می‌دهد.

در استخراج سنتی روغن آرگان، ابتدا کارگران میوه آرگان را در هوای آزاد خشک کرده و سپس قسمت گوشتی آن را جدا می‌کنند. مراکشی‌ها معمولا از قسمت گوشتی دانه آرگان به عنوان خوراک دام استفاده می‌کنند. مرحله بعدی شامل شکستن هسته آن است که هنوز در روش مکانیکی تلاش برای شکافتن آن ناموفق بوده، بنابراین کارگر‌ها هنوز این کار را به صورت دستی و سنتی انجام می‌دهند که فرآیندی بسیار زمان بر و پیچیده است.

خواص روغن آرگان

روغن آرگان به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی و زیبایی دارد، به طلای مایع معروف است. حاوی ویتامین‌های A، E و C، آنتی اکسیدان‌ها و اسید‌های چرب امگا ۶ است که برای سلامت پوست و مو ضروری است و برای محافظت در برابر آسیب‌های محیطی و پیری زودرس موثر است. روغن آرگان دارای خواص بسیاری است از جمله:

۱- دارای خواص بسیاری برای زیبایی و سلامت مو‌ها است. مانند درمان شوره سر، ریزش مو، حفظ و تثبیت رنگ مو، افزایش رشد مو و ایجاد حالت ابریشمی می‌شود.

۲- برای درمان آکنه و جوش صورت موثر بوده و التهابات پوست صورت را از بین می‌برد.

۳- مرطوب کننده قوی و موثر برای خشکی پوست بوده و بیماری‌ها و مشکلات پوستی را درمان می‌کند.

۴- شکنندگی و خشکی ناخن‌ها را از بین برده، کوتیکول ناخن را نرم کرده و رشد آن را تقویت می‌بخشد.

خواص روغن آرگان برای زخم‌ها

زخم‌های ایجاد شده بر روی پوست، به طور طبیعی بافت‌های خود ترمیمی پوست به ترمیم آن‌ها می‌پردازند. این زخم‌ها ممکن است بر اثر ضربه‌هایی مانند بریدگی، پارگی و سائیدگی و... باشد.
این ضربه‌ها ممکن است منجر به آسیب به اپیدرم پوست شده و به مرور زمان عمیق‌تر شود. شدت و علائم زخم رابطه مستقیمی با زمان لازم برای بهبود زخم دارد. زخم عمیق تر، مدت زمان بهبودی آن طولانی و بیشتر می‌شود.

بهبود زخم شامل یک سری مراحل متداول است. این مراحل شامل لخته شدن خون در محل زخم و به دنبال آن التهاب بافت برای تخریب سلول‌های مرده و آسیب دیده، پاتوژن‌ها و باقی مانده‌های دیگر بر روی پوست است.

روند بهبود زخم مدت زمان طولانی را می‌برد و زخم را مستعد عفونت می‌کند. میکروارگانیسم‌های هوا یا سایر منابع ممکن است به دلیل پانسمان یا پوشش ضعیف زخم با زخم تماس پیدا کرده و موجب بروز عفونت در زخم‌ها شوند.

روغن آرگان برای زخم واقعا مفید است؟

میکروارگانیسم‌ها در ترشحات زخم رشد می‌کنند، زیرا محیط مناسبی را برای رشد آن‌ها فراهم می‌کند. این امر روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد، به خصوص زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر باشد. در نهایت، ممکن است به زخم‌های مزمن و طولانی نیز منجر شود.

روغن آرگان منبع غنی ویتامین E، اسید‌های چرب غیراشباع، استرول‌ها و ترپنول‌ها است. این ترکیبات دارای خواص ضد سرطان و بیماری‌های پوستی هستند. این ترکیبات همچنین دارای اثرات ضد التهابی، ضد اکسیداتیو و ضد میکروبی هستند. بدین ترتیب، ترکیب بسیاری از این خواص با هم در تسهیل روند بهبود زخم عمل می‌کند.

شما می‌توانید از روغن آرگان برای زخم‌ها و بهبود سریع‌تر و جلوگیری از عفونت در زخم‌ها استفاده کنید. البته نکات مهمی درباره نحوه مصرف روغن آرگان وجود دارد که توصیه میکنیم مقاله مربوطه در سایت بکرینا رو مطالعه کنید.

روغن آرگان حاوی تعداد زیادی خواص درمانی از جمله خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که هر دو به کاهش علائم برخی از بیماری‌های التهابی مختلف پوست مانند پسوریازیس و آکنه روزاسه کمک می‌کنند. برای بهترین نتیجه، روغن آرگان خالص را مستقیماً روی لکه‌های پوستی که تحت تأثیر پسوریازیس قرار گرفته اند، به صورت منظم استفاده کنید.

محافظ قوی در برابر عفونت زخم‌ها

مواد فعالی به نام تری ترپنوئید‌ها در روغن آرگان وجود دارند که فواید شگفت انگیزی برای محافظت از پوست دارند. آن‌ها نه تنها ضد التهاب و ضد باکتری هستند، بلکه باعث ترمیم و التیام بافت‌ها آسیب دیده پوست و اسکار‌های آکنه نیز می‌شوند. ۸۰ درصد روغن آرگان از اسید‌های چرب غیراشباع تشکیل شده است که در برابر اکسیداسیون بسیار مقاوم و محافظ هستند.

بسیاری از اسید‌های چرب مانند اسید اولئیک، اسید میریستیک، اسید لوریک، اسید لینولئیک، اسید لینولنیک دارای خواص ضد میکروبی در برابر بسیاری از پاتوژن‌های رایج هستند.

این اسید‌های چرب در روغن آرگان نیز وجود دارد و آن را قادر می‌سازد تا اثر ضد میکروبی داشته باشد.

بخش استرول، مانند کامپسترول این روغن (یک جزء درمانی موجود در روغن آرگان) پتانسیل بالایی برای مقاومت در برابر میکروب‌ها دارد. اسپیناسترول موجود در روغن آرگان نیز در برابر میکروارگانیسم‌ها محافظ مؤثری بوده. به همین دلیل با اطمینان گفته می‌شود این روغن محافظ خوبی برای جلوگیری از عفونت در زخم‌ها و جراحات است. البته دقت کنید که این موضوعات درباره روغن آرگان اصل می‌باشد، حتما سعی کنید به نکات مهم در تشخیص مانند عطر و رنگ و همچنین قیمت روغن آرگان دقت کنید.

روغن آرگان برای زخم واقعا مفید است؟

تسریع در بهبود بافت جدید بر روی زخم‌ها

اپیتلیال مجدد یک جنبه ضروری از مراحل روند بهبود زخم است. با بازسازی پوست، بسته شدن کامل زخم را تضمین می‌کند. اگر اپیتلیال مجدد کامل نشود، زخم باز می‌ماند و بهبودی به تاخیر می‌افتد. همچنین زخم نسبت به عوامل بیماری زا و میکروب‌ها حساس می‌شود. اسید‌های چرب موجود در روغن آرگان می‌توانند این فرآیند را با القای پاسخ‌های التهابی و پیش التهابی تسریع کنند. α-توکوفرول موجود در روغن آرگان می‌تواند با مکانیسم‌های آنتی اکسیدانی خود به تسریع روند این فرآیند کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین