کد خبر: ۷۴۹۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸

خیز نفت برای صعود به ۱۰۰ دلار

تحلیلگران پیش بینی می‌کنند قیمت نفت که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد رشد کرد، امسال در صورت عدم رشد ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری محدود در این بخش می تواند افزایش بیشتری پیدا کرده و به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.
خیز نفت برای صعود به ۱۰۰ دلار
آفتاب‌‌نیوز :

هر چند شیوع واریانت اُمیکرون ویروس کرونا، موارد ابتلا به این بیماری را افزایش داده است اما تحلیلگران می‌گویند قیمتهای نفت به دلیل عدم تمایل بسیاری از کشورها برای احیای محدودیتهای سخت‌گیرانه‌ای که به اقتصاد جهانی در اوج شیوع کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ آسیب زد، پشتیبانی خواهند شد.

بهای معاملات نفت برنت روز جمعه به بیش از ۸۶ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به بیش از ۸۳ دلار صعود کرد.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: با فرض این که چین با کندی چشمگیری مواجه نخواهد شد، اُمیکرون در واقع رفتنی خواهد شد و با توجه به محدود بودن توانایی اوپک پلاس برای افزایش تولید، دلیلی نمی بینم که نفت برنت نتواند در سه ماهه نخست امسال به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

اوپک و متحدانش در قالب اوپک پلاس سرگرم تسهیل تدریجی محدودیت عرضه‌ای هستند که در زمان فروپاشی تقاضا در اوج بحران پاندمی در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند. با این حال بسیاری از تولیدکنندگان کوچک‌تر نمی توانند تولیدشان را افزایش دهند و سایرین نگران افزایش بیش از حد تولید در صورت تشدید دوباره شیوع بیماری هستند.

بلومبرگ سه شنبه گذشته به نقل از محمد الرومهی، وزیر نفت عمان نوشت: ما نمی خواهیم نفت ۱۰۰ دلاری را ببینیم. دنیا برای چنین اتفاقی آماده نیست.

مورگان استنلی پیش بینی کرد: قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم امسال به ۹۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. در گزارش این بانک آمده است: با چشم انداز تقلیل سطح ذخایر نفت خام و ظرفیت پایین مازاد تولید تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و سرمایه‌گذاری‌های محدود در بخش نفت و گاز، بازار حاشیه امن اندکی خواهد داشت.

در این بین، بانک استاندارد چارترد پیش بینی قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را به میزان هشت دلار افزایش داد و ۷۵ دلار در هر بشکه ارزیابی کرد و دورنمای قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ را ۱۷ دلار بالا برد و ۷۷ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد.

تحلیلگران جی پی مورگان انتظار دارند قیمت نفت تا پایان سال به ۹۰ دلار در هر بشکه صعود می کند. تقاضا برای نفت در برابر افزایش موارد ابتلا مصون مانده است. جی پی مورگان انتظار دارد ظرفیت مازاد تولید اوپک تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کند و باعث افزایش نرخ پریمیوم قیمتهای نفت شود.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران این بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی در یادداشتی نوشتند: با فرض تولید در سهمیه‌های تصویب شده ظرفیت مازاد تولید اوپک تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به چهار درصد از کل ظرفیت تولید می رسد که افت قابل توجهی در مقایسه با ۱۳ درصد در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ است. جی پی مورگان هشدار داد کمبود سرمایه‌گذاری در کشورهای اوپک پلاس و رشد پساکرونایی تقاضا برای نفت، ممکن است به یک بحران انرژی منتهی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین